2 Μοριοδοτούμενα Προγράμματα επιμόρφωσης εξ αποστάσεως, 440 ωρών με αναγνώριση και μοριοδότηση από ΑΣΕΠ & Δημόσιο στην Ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου:
1. Προγραμματισμός και Εκπαιδευτική Ρομποτική [Scratch & Micro:Bit]
2. Αξιοποίηση Εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στη Σχολική Εκπαίδευση
Περίοδος μαθήματων: 15/04/2024 – 21/01/2025
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ: 01/03/2024 – 13/04/2024
Ώρες επιμόρφωσης: 440, το καθένα
Πιστωτικές Μονάδες ECTS: 17.60, το καθένα
Έκπτωση πρόωρης εγγραφής: έως 15.03.2024
Υπεύθυνος/η Επικοινωνίας ΝΙΚΟΣ ΤΖΙΜΟΠΟΥΛΟΣ nikos.tzim(at)gmail.com – ΤΗΛ. 6979776923
Τα 2 προγράμματα επιμόρφωσης
1.Προγραμματισμός και Εκπαιδευτική Ρομποτική [Scratch & Micro:Bit]
Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
Ο Προγραμματισμός και η Εκπαιδευτική Ρομποτική έχοντας διανύσει μια πορεία 50 ετών, έρευνας και διδακτικής πράξης, έχουν πλέον διαχυθεί διεθνώς στη σχολική εκπαίδευση, αλλά και στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Πέρα από τη μαθησιακή αξία του προγραμματισμού, της ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης, και ευρύτερα της υπολογιστικής σκέψης, οι μαθησιακές δραστηριότητες που συνδέουν τον πλούτο της τεχνολογίας του ψηφιακού, με τον φυσικό, πραγματικό κόσμο, γίνoνται σήμερα ιδιαίτερα σημαντικές για τους μαθητές, στην εποχή του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της καθημερινότητας των “έξυπνων συσκευών”.
Στη χώρα μας, ενεργοί εκπαιδευτικοί εντάσσουν τον προγραμματισμό και την ρομποτική, όχι μόνο στα μαθήματα πληροφορικής, αλλά σε σειρά δραστηριοτήτων, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στη διερεύνηση της διεπιστημονικής προσέγγισης S.T.E.A.M., και στη διδακτική πράξη ποικίλων μαθημάτων (μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, πληροφορική κ.ά.)
Το παρόν συνδυαστικό πρόγραμμα επιμόρφωσης σχεδιάστηκε ειδικά για να προσφέρει μια καλή βάση για ομαλή είσοδο στον κόσμο του προγραμματισμού και της ρομποτικής, μέσω του συνδυασμού της Scratch© ως βασικής γλώσσας προγραμματισμού και της πλατφόρμας ρομποτικής micro:bit©.
Η γλώσσα προγραμματισμού Scratch© (δυναμική γλώσσα οπτικού προγραμματισμού), επιλέχθηκε ως η πλέον διαδεδομένη και η πλέον επεξεργασμένη μαθησιακά, για την σχολική εκπαίδευση, που στηρίζεται από μια ιδιαίτερα ευρεία και ζωντανή διεθνή διαδικτυακή κοινότητα (εκπαιδευτικών και μαθητών).
Η πλατφόρμα ρομποτικής BBC micro:bit© επιλέχτηκε λόγω του προσιτού (χαμηλού) κόστους, και των ισχυρών τεχνικών χαρακτηριστικών της, και δεδομένου ότι είναι κατάλληλη για ενδιαφέρουσες μαθησιακές δραστηριότητες, σε οποιαδήποτε βαθμίδα εκπαίδευσης. Έχει ήδη ενταχθεί στα σχολεία πολλών ευρωπαϊκών χωρών και είναι συμβατή με διαγωνισμούς ρομποτικής (π.χ. WRO). Πρόκειται για υπολογιστική πλατφόρμα (ανοικτού κώδικα), που προσφέρει μια πλούσια παλέτα αισθητήρων (αφής, θερμοκρασίας, φωτός κ.ά.), επιτρέπει την ανίχνευση κίνησης (επιταχυνσιόμετρο τριών διαστάσεων και πυξίδα), ενώ πρόσφατα [v2.0 micro:bit || microbit.org/new-microbit/] εμπλουτίστηκε με μικρόφωνο και ηχείο. Η πλακέτα του μικροεπεξεργαστή, εμπεριέχει διόδους εκπομπής φωτός (25 LED) και παρέχει ακροδέκτες ενσύρματης σύνδεσης (PINs), ενώ επιτρέπει και μέσω ασύρματης επικοινωνίας (με ραδιοκύματα και Βluetooth) τη σύνδεση με άλλες συσκευές.
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης εστιάζει στην κατανόηση και στην πρακτική εξάσκηση, πάνω στις βασικές έννοιες, δομές, δεξιότητες, συλλογισμούς και προσεγγίσεις τους προγραμματισμού και της ρομποτικής, μέσω της διαδραστικής υποστήριξης των Εκπαιδευτών του εν λόγω προγράμματος.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, το ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίου Αιγαίου, θα αποδώσει στους επιμορφούμενους “Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης”, το οποίο μπορεί να κατατεθεί στον ΑΣΕΠ για να καταχωρηθεί η μοριοδότηση με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, για διορισμό, πρόσληψη ή εξέλιξη.
Απευθύνεται σε πολίτες που εργάζονται ή επιθυμούν να εργαστούν στον χώρο της σχολικής εκπαίδευσης (κυρίως προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση), καθώς και σε κάθε ένα/μία που επιθυμεί να αποκτήσει συναφείς γνώσεις.
Σημείωση: Στην περίπτωση που ο/η επιμορφούμενος/η δεν διαθέτει τον εξοπλισμό της πλατφόρμας micro:bit© (π.χ. η σχολική μονάδα δεν έχει ακόμα παραλάβει τον αντίστοιχο εξοπλισμό), δύναται να συμμετέχει ενεργά στο μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος (μέσω προσομοιώσεων).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι θα έχουν:
(1) Αποκτήσει βασικές γνώσεις για τα δομικά στοιχεία της γλώσσας προγραμματισμού Scratch, καθώς και εξειδικευμένα εργαλεία του περιβάλλοντος Scratch.
(2) Αναπτύξει βασικές γνώσεις, διαδικασίες και συλλογισμούς αλγοριθμικής σκέψης
(3) Γνωρίσει τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της πλατφόρμας ρομποτικής micro:bit
(4) Αναπτύξει γνώσεις αξιοποίησης των εσωτερικών και εξωτερικών αισθητήρων
(5) Αποκτήσει γνώσεις σύνδεσης συσκευών
(6) Αναπτύξει συνδυαστικές γνώσεις προγραμματισμού και ρομποτικής για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μαθησιακών παιχνιδιών και διεπιστημονικών δραστηριοτήτων STEAM
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
Το πρόγραμμα 440 ωρών, υλοποιείται διαδικτυακά από απόσταση, σε χρονική διάρκεια 9 μηνών.
Το εκπαιδευτικό υλικό, ανάλογα με τη φύση του αντικειμένου της Διδακτικής Ενότητας, περιλαμβάνει:
– Οδηγίες καθοδήγησης πρακτικής εφαρμογής (κειμενικές ή μέσω βίντεο)
– Υλικό βασικής και περαιτέρω μελέτης (κειμενικό ή πολυμεσικό)
– Σύντομες δραστηριότητες (κυρίως πρακτικής εφαρμογής)
– Τεστ (αποσφαλμάτωσης/debugging, κριτικής ανάλυσης κ.ά.)
– Projects προγραμματισμού-ρομποτικής
Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται σταδιακά, ανά εβδομάδα, ακολουθώντας τη ροή του προγράμματος.
Η μελέτη και η εξάσκηση γίνεται ασύγχρονα από τους επιμορφούμενους, ενώ οι Εκπαιδευτές του Προγράμματος παρέχουν ανατροφοδότηση σε εβδομαδιαία βάση.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Σε κάθε Διδακτική Ενότητα ο/η εκπαιδευόμενος/η θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τα παραγόμενα των δραστηριοτήτων, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον/ην εκπαιδευτή/ρια του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον/ην εκπαιδευόμενο/η στο τέλος κάθε ενότητας και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο/η εκπαιδευόμενος/η λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο/η που θέλει να αποκτήσει γνωστικό υπόβαθρο και πρακτική εμπειρία προγραμματισμού και ρομποτικής, και κυρίως σε ενεργούς ή υποψήφιους εκπαιδευτικούς, κατόχους πτυχίου ή τελειόφοιτους.
Ελάχιστον προσόν: Απολυτήριο Λυκείου
https://kedivim.aegean.gr/epimorfotikaview/course.php?c=77a5100b75e3d2db0188f07ccd67d54cd4b57621
2.Αξιοποίηση Εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στη Σχολική Εκπαίδευση
Περιγραφή Προγράμματος
Αντικείμενο & Σκοπός Προγράμματος:
H συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στην Έρευνα για την ανάπτυξη της Μαθησιακής Τεχνολογίας και την Υποστήριξη του Εκπαιδευτικού έργου έχει ιστορία 50 ετών. Κατά την τρέχουσα δεκαετία, για πρώτη φορά, εφαρμογές ΤΝ παρέχονται σε άμεση πρόσβαση από τον ευρύ πληθυσμό στο πεδίο της εκπαίδευσης, αλλά και στην καθημερινή ζωή. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη συμπεριλάβει τις αναδυόμενες τεχνολογίες ΤΝ, στο Σχέδιο Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2021-2027).
Πλέον, η γνώση της χρήσης αξιόπιστων εφαρμογών ΤΝ, των δυνατοτήτων και των δεοντολογικών πτυχών τους, γίνεται απαραίτητη για κάθε πολίτη και κυρίως για όλους/ες όσους ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον χώρο της εκπαίδευσης.
Στην πορεία του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα αποκτήσει βασικές γνώσεις για τον διεπιστημονικό τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση, καθώς και για τις διαστάσεις των δυνατοτήτων και των περιορισμών των εφαρμογών, της Ηθικής και της Δεοντολογίας χρήσης τους. Θα γνωρίσει τα χαρακτηριστικά, τις δυνατότητες, και κυρίως το πως να χρησιμοποιεί: (α) τρέχουσες εφαρμογές Γενετικής ή Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ChatGPT, Google Bard) για την παραγωγή και επεξεργασία κειμενικού υλικού. (β) Εργαλεία ΤΝ παραγωγής και επεξεργασίας πολυμεσικού υλικού (εικόνες, βίντεο, παρουσιάσεις κ.ά.) (γ) Εύχρηστα εργαλεία ΤΝ για την παραγωγή τεστ αξιολόγησης (δ) Πλατφόρμες για τη δημιουργία μαθημάτων (ε) Πλατφόρμες ΤΝ για την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου.
Το πρόγραμμα εστιάζει στη γνώση και στην πρακτική εξάσκηση χρήσης εφαρμογών ΤΝ (που έχουν επιλεγεί με κριτήριο να είναι προσβάσιμες δωρεάν) μέσω της διαδραστικής υποστήριξης των Εκπαιδευτών του εν λόγω προγράμματος.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, το ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίου Αιγαίου θα αποδώσει στους επιμορφούμενους “Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης”, το οποίο μπορεί να κατατεθεί στον ΑΣΕΠ για να καταχωρηθεί η μοριοδότηση με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, για διορισμό, πρόσληψη ή εξέλιξη.
Απευθύνεται σε πολίτες που εργάζονται ή επιθυμούν να εργαστούν στον χώρο της σχολικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης (κυρίως προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση), σε στελέχη εκπαίδευσης, καθώς και σε κάθε ένα/μία που επιθυμεί να αποκτήσει συναφείς γνώσεις για την καθημερινή του ζωή (προσωπική, οικογενειακή, κοινωνική).
Μαθησιακοί Στόχοι Προγράμματος:
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι επιμορφούμενοι/ες θα :
(1) Έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις για την ΤΝ και ΤΝ στην Εκπαίδευση, δυνατότητες και περιορισμούς εφαρμογών ΤΝ, διαστάσεις Ηθικής και Δεοντολογίας χρήσης τους από στελέχη εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς, μαθητές, πολίτες.
(2) Γνωρίζουν να χρησιμοποιούν εφαρμογές ΤΝ, για κύριους τομείς των δραστηριοτήτων τους:
(α) Παραγωγή κειμενικού υλικού (εφαρμογές Γενετικής ΤΝ: ChatGPT, Google Bard),
(β) Παραγωγή και επεξεργασία πολυμεσικού υλικού (Εργαλεία ΤΝ για εικόνες, βίντεο, παρουσιάσεις κ.ά.)
(γ) Παραγωγή τεστ αξιολόγησης (Quizizz κ.ά.)
(δ) Πλατφόρμες για τη δημιουργία μαθημάτων (Diffit κ.ά.) και ποικίλων φύλλων εργασίας
(ε) Πλατφόρμες ΤΝ για την οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου (Μagic School AI).
(3) Έχουν αναπτύξει γνώσεις κριτικής επιλογής και αξιοποίησης εφαρμογών ΤΝ, σε συμπληρωματικές διαστάσεις του εκπαιδευτικού/διδακτικού τους έργου.
Μεθοδολογία Υλοποίησης:
Το πρόγραμμα 440 ωρών, υλοποιείται διαδικτυακά από απόσταση, σε χρονική διάρκεια διαδοχικών 40 εβδομάδων (9 μήνες και 7 ημέρες).
Το εκπαιδευτικό υλικό, ανάλογα με τη φύση του αντικειμένου της Θεματικής Ενότητας, περιλαμβάνει:
– Οδηγίες καθοδήγησης πρακτικής χρήσης ψηφιακών εφαρμογών ΤΝ, βάσει παραδειγμάτων
– Υλικό βασικής και περαιτέρω μελέτης (κειμενικό ή πολυμεσικό)
– Σύντομες δραστηριότητες (κυρίως πρακτικής εφαρμογής)
– Τεστ κριτικής ανάλυσης και αξιολόγησης
Το εκπαιδευτικό υλικό διατίθεται σταδιακά, ανά εβδομάδα, ακολουθώντας τη ροή του προγράμματος.
Η μελέτη και η εξάσκηση γίνεται ασύγχρονα από τους επιμορφούμενους, ενώ οι Εκπαιδευτές του Προγράμματος παρέχουν ανατροφοδότηση σε εβδομαδιαία βάση.
Μεθοδολογία αξιολόγησης:
Σε κάθε Διδακτική Ενότητα ο/η εκπαιδευόμενος/η θα πρέπει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τα παραγόμενα υλοποίησης των δραστηριοτήτων, τηρώντας το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον/ην εκπαιδευτή/ρια του. Η βαθμολογία της ενότητας ανακοινώνεται στον/ην εκπαιδευόμενο/η στο τέλος κάθε ενότητας και η τελική βαθμολογία στο τέλος του προγράμματος.
Η χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης πραγματοποιείται, όταν ο/η εκπαιδευόμενος/η λάβει συνολικό βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 50%. Σε περίπτωση που η συνολική βαθμολογία δεν είναι ίση ή δεν ξεπερνά το 50%, ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα επανεξέτασης εκπονώντας μια ακόμα εργασία μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος που θα βαθμολογηθεί με το 100%.
Ελάχιστα Προσόντα Υποψηφίων:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο/η που θέλει να αποκτήσει γνωστικό υπόβαθρο και πρακτική εμπειρία χρήσης και αξιοποίησης εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης, και κυρίως σε ενεργούς ή υποψήφιους εκπαιδευτικούς, κατόχους πτυχίου ή τελειόφοιτους.
Ελάχιστο προσόν: Απολυτήριο Λυκείου
https://kedivim.aegean.gr/epimorfotikaview/course.php?c=13f65ab36f3cdc14f04b59f068d97caddd7c99d5