Την ερχόμενη Τρίτη εισάγεται στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του και στην δεύτερη ανάγνωσή του από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Υπέρ του σχεδίου νόμου «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», επί της αρχής, των άρθρων και το σύνολό του τάχθηκε η ΝΔ, καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση διατήρησε την επιφύλαξή της για να τοποθετηθεί στην ολομέλεια.
Οι υψηλοί τόνοι αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης που διαφωνούν με το σχέδιο νόμου, επικράτησαν και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του στην επιτροπή.
Όπως αναφέρει το Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι θα πρέπει «να σταθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων».
Ασφαλώς, είπε, θα έχουμε «διαφορετικές απόψεις, θέσεις, διαφωνίες και αυτό είναι απολύτως θεμιτό. Αυτός είναι και ο πλούτος της δημοκρατίας. Άλλο αυτό όμως, και άλλο να εκπέμπεται ένα μήνυμα ανοχής, ενίοτε και επιβράβευσης στην παραβατικότητα και στην ανομία, εντός και εκτός πανεπιστημιακών χώρων».
Με βάση στοιχεία από μετρήσεις κοινής γνώμης, η υπουργός, τόνισε πως η κοινωνία είναι υπέρ της θέσπισης ελάχιστης βάσης εισαγωγής, σημειώνοντας ότι ακόμα και το 52% της βάση του ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται θετικά.
Επέκρινε την άποψη της αντιπολίτευσης ότι με την ελάχιστη βάση «η κυβέρνηση κλείνει το δρόμο στα πανεπιστήμια και τον ανοίγει το δρόμο για τα ιδιωτικά κολέγια», μιλώντας για επιχείρημα απαξίωση των ΔΙΕΚ και της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Αναρωτήθηκε γιατί η αντιπολίτευση δεν θέλει από του χρόνου τον συντελεστή βαρύτητας που παρέχει για πρώτη φορά την δυνατότητα στα Τμήματα να ορίζουν, εάν κάποιο μάθημα θα πρέπει να έχει αυξημένη βαρύτητα, κάτι που παράλληλα παρέχει και μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και αυτονομίας στα πανεπιστήμια μας.
Απέρριψε το επιχείρημα ότι ο περιορισμός δήλωσης σχολών από έναν υποψήφιο είναι «λοταρία», σημειώνοντας ότι πουθενά αλλού δεν μπορεί ο υποψήφιος να δηλώνει 250 σχολές. Πρόκειται είπε, για μέτρο ενίσχυσης της «συνειδητής επιλογής» στις σπουδές.
Αναφορικά με τα θέματα ασφάλειας των πανεπιστημίων, η Νίκη Κεραμέως σημείωσε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επί τέσσερις συνεδριάσεις δεν έχει κάνει καμία σχετική πρόταση.
Καταλόγισε στην αντιπολίτευση «παραπληροφόρηση» σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων και ειδικά για τις διαμαρτυρίες ότι το κέντρο λήψης εικόνας και σημάτων από τα συστήματα ασφαλείας θα παρακολουθεί μέχρι και τα mail και τις τηλεφωνικές επικοινωνίες, λέγοντας ότι ο νόμος δεν λέει πουθενά κάτι τέτοιο.
Για τα οικονομικά της Παιδείας, παρατήρησε πως ο συνολικός προϋπολογισμός το 2016 ήταν 4,8 δισ. και του 2021 ανέρχεται στα 5,6 δισ. ευρώ.
Σε υψηλούς όμως τόνους, η υπουργός Παιδείας επέκρινε και την ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την επίθεση που έγινε το βράδυ της Τετάρτης στο πολιτικό της γραφείο.
Σχετικά είπε στους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Θα μπορούσατε να είχατε καταδικάσει την επίθεση. Θα μπορούσατε, επίσης, να μην είχατε πει τίποτα για το θέμα.
Δεν επιλέξατε τίποτα από δύο. Αντίθετα, επιλέξατε να βγάλετε μία ειρωνική ανακοίνωση , τολμώ να πω ίσως και επιδοκιμαστική του περιστατικού, παρομοιάζοντας τα τρικάκια με κομφετί και είπατε (λες και είστε συνήγοροι των δραστών), ότι παραποιήθηκαν τα μηνύματα.
Ό,τι δεν είπαν οι δράστες “ν+2 είναι οι ώρες σου”, αλλά “ν+2 είναι οι ώρες σου στις σχολές”. Λες και έχει διαφορά!».
«Όταν επιλέγεται η ειρωνεία αντί για την καταδίκη τέτοιων πράξεων, όταν επικαλείστε ότι οι 35χρονοι που πετάνε τρικάκια, είναι απλά ημι – πιτσιρικαρία, όταν στέλνεται ένα ξεκάθαρο μήνυμα ανυπακοής στους νόμους, παρακινώντας έτσι στην ανομία, φοιτητές, πανεπιστημιακούς, όλους, για να κουρελιαστεί ο νόμος, όταν υποστηρίζουν μέλη του ΣΥΡΙΖΑ κατά συρροή δολοφόνους και ανάμεσα σε αυτούς – θλιβερό – πρώην υπουργός Παιδείας και αντιπρόεδρος της Βουλής, όταν βουλευτές σας επιβραβεύουν τη διάρρηξη της εισόδου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με αλυσοπρίονο, τότε ο κατήφορος είναι ολισθηρός και η έκβαση είναι επικίνδυνη» ανέφερε η υπουργός.
Η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, ανέφερε πως «στην κυβέρνησή μας θέλουμε να αντιμετωπίζουμε και να λύνουμε τα προβλήματα, που στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι σύνθετα.
Γνωρίζοντας ότι πάντα και γρήγορα θα βρεθούν εχθροί, που με την άνεση της άγνοιάς τους θα αντιδράσουν. Οι στιγμές όμως δεν επιτρέπουν την αδράνεια .
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα δεν εθελοτυφλούμε. Το αντιμετωπίζουμε με διαπραγματεύσεις, αντιπαραθέσεις, διαβούλευση, θεωρία, αλλά και πολιτική που σχεδιάζεται, προγραμματίζεται και υλοποιείται».
Δεν μπορούμε, είπε η υφυπουργός, « να προσπερνάμε τις διαπιστωμένες αδυναμίες σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Δεν θεωρούμε ότι όλα είναι ανεκτά. Δεν οχυρωνόμαστε πίσω από ιδεοληψίες, με αυτάρκεια και αυταρέσκεια, ούτε με παρωπίδες μετριότητας.
Δεν μιλάμε αφηρημένα, δεν έχουμε αυταπάτες, δεν κατασκευάζουμε εχθρούς.
Επιλέγουμε σύγχρονες εκπαιδευτικές πολιτικές, νέες νομοθεσίες, αλλάζουμε και βελτιώνουμε χρόνιες παθογένειες, ξεπερνάμε αντιστάσεις, σπάμε ταμπού.
Είναι καθήκον μας, είναι όρος για την ύπαρξη μας να νομοθετήσουμε, διορθώνοντας στραβά και αδικίες. Δεν θα απολογηθούμε γι’ αυτό. Είναι επιβεβλημένη ηθική, θεμιτή υποχρέωση μας».
Αυτή η ώρα, είπε η κυρία Μακρή, είναι «για μια μεγάλη κοινωνική και ακαδημαϊκή συμφωνία με τους εκπροσώπους της πανεπιστημιακής κοινότητας, των διδασκόντων και των διδασκομένων, που θα αναλάβουν τις ευθύνες της υλοποίησης αυτής της θετικής και ‘επιθετικής’ πρωτοβουλίας μας, αυτής της ολοκληρωμένης πρότασης που πείθει την κοινωνία.
Είναι ώρα να στηρίξουμε το νομοσχέδιο. Να το υπερψηφίσουμε. Και είναι μεγάλη ευθύνη μας να το εφαρμόσουμε».
Όσοι σήμερα αντιδρούν στο νομοσχέδιο «δεν ενδιαφέρονται για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Ενδιαφέρονται για τη διατήρηση των δικών τους προνομίων και της δικιάς τους επιρροής.
Αδιαφορούν αν τα πανεπιστήμια αποδυναμώνονται εν μέσω καταλήψεων, απεργιών, βανδαλισμών, ποινικά κολάσιμων ενεργειών, εξευτελιστικών προπηλακισμών και σοβαρού κλονισμού του ακαδημαϊκού θεσμού.
Όσοι επιχειρούν να εμποδίσουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν αντιλαμβάνονται ποια είναι τα σοβαρά προβλήματα των πανεπιστημίων» τόνισε.