Πώς οι δάσκαλοι εντάσσουν στα εργαστήρια δεξιοτήτων επισκέψεις από σκύλους οδηγούς τυφλών και βρίσκουν ευκαιρίες να μιλήσουν για ενσυναίσθηση και συμπερίληψη.
«Πιστεύετε ότι μπορώ να μείνω μόνος μου στο σπίτι και να δουλέψω;». «Μπορεί ένας τυφλός μαθητής να παρακολουθήσει το δικό σας σχολείο και να σπουδάσει;». Συχνά οι απαντήσεις που δίνουν οι μαθητές στον τυφλό επισκέπτη, χειριστή ενός σκύλου οδηγού της Σχολής σκύλων οδηγών τυφλών Λάρα (μη κυβερνητικός οργανισμός), είναι: «όχι».
Και τότε εκείνος σπεύδει να εξηγήσει, γιατί ως τυφλός κατάφερε να συνεχίσει να παίζει αρμόνιο, ότι μαγειρεύει και ζει ανεξάρτητος και ότι ο σκύλος οδηγός τον βοηθά να προσπεράσει τα εμπόδια που βρίσκονται στα ελληνικά πεζοδρόμια. Αφίξεις, όπως αυτή της Σχολής σκύλων οδηγών Λάρα με την εκπαιδεύτρια, έναν τυφλό χειριστή και τον σκύλο οδηγό του εντάσσονται στις εκπαιδευτικές επισκέψεις στα σχολεία προσφέροντας ευκαιρίες για βιωματική μάθηση.
Εργαστήρια δεξιοτήτων
Στο πλαίσιο μιας τέτοιας εκπαιδευτικής επίσκεψης, όπως η παραπάνω, μαθητές εξασκούνται στη σωστή συνοδεία ενός τυφλού και έπειτα η εκπαιδεύτρια του σκύλου βρίσκει την ευκαιρία να δείξει πώς εκπαιδεύεται το νέο κουτάβι για σκύλος οδηγός ενός τυφλού, ενός θεσμού που μετρά έως και 90 χρόνια στη Βρετανία και μόλις 13 στην Ελλάδα.
«Βλέπετε ότι ο σκύλος κάνει παύση όταν φτάσουμε στο σκαλί για να μπορεί να δείχνει αύριο στον τυφλό χειριστή του ότι πρέπει να σταματήσει; Μπράβο Πόλο!» αναφωνεί η Κλάρα Ιωσήφ, εκπαιδεύτρια σκύλων της Σχολής Λάρα και puppy walking manager (υπεύθυνη αναδόχων των σκύλων οδηγών). Ο σκύλος οδηγός και η επίσκεψη του χειριστή του είναι μια ευχάριστη αφορμή, ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την πραγματική ζωή, αφού πολλοί από αυτούς δεν είχαν ποτέ τυφλό συμμαθητή. Πλέον μαθαίνουν πώς να είναι χρήσιμοι χωρίς να τον φέρνουν σε δύσκολη θέση, πώς να συνοδεύουν σωστά, πώς να συμβάλλουν στην αυτονομία του.
«Σε κάποια σχολεία που μας καλούν παρατηρούμε ότι έχει προηγηθεί δουλειά στην τάξη, ακόμα και στα τμήματα νηπιαγωγείου. Είναι πολύ ευχάριστο ήδη τα παιδιά να έχουν ακούσει και δει τη γραφή των τυφλών braille και να ξέρουν ότι δεν πρέπει να χαϊδέψουν τον σκύλο οδηγό που φορά το σαμάρι του, αν δεν ρωτήσουν πρώτα τον τυφλό χειριστή. Η άφιξη ενός σκύλου είναι αφορμή να μιλήσουμε για την διαφορετικότητα και τις ίσες ευκαιρίες που πρέπει να έχουν όλοι στην εκπαίδευση, την εργασία κ.α. Επιπλέον, εξοικειώνουμε τα παιδιά με τους σκύλους βοηθούς που έχουν τόσο υψηλή νοημοσύνη» εξηγεί η Ιωάννα Μαρία Γκέρτσου, ψυχολόγος, πρόεδρος της Σχολής Λάρα.
Κάποιες από αυτές τις επισκέψεις γίνονται με αφορμή τα εργαστήρια δεξιοτήτων που έχουν ξεκινήσει στο Γυμνάσιο, αλλά οι σκύλοι οδηγοί της Σχολής Λάρα επισκέπτονται και νηπιαγωγεία και δημοτικά. Για την επίσκεψη δεν απαιτείται οικονομική συναλλαγή με τον μη κυβερνητικό οργανισμό.