Οι “κακές γλώσσες” στο ΥΠΠΟΑ λένε ότι, αν οποιοσδήποτε άλλος Διευθυντής είχε απορρίψει εγκεκριμένο πρόγραμμα τόσων χιλιάδων ευρώ θα είχε καρατομηθεί από τη Λ. Μενδώνη, η οποία περηφανεύεται συνεχώς για την απορροφητικότητα των έργων στο Υπουργείο της.
Ο Υπουργός Τουρισμού αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχουν δηλώσει επανειλημμένα πως ο καταδυτικός τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης του τουρισμού.
Μάλιστα, ως έμπρακτη εφαρμογή των δηλώσεων τους τον Μάιο του 2020 ψηφίζεται νέος νόμος για τον καταδυτικό τουρισμό, ανοίγει το πρώτο υποβρύχιο μουσείο (επισκέψιμος ενάλιος αρχαιολογικός χώρος) στην Περιστέρα της Αλόννησου και το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την απελευθέρωση 91 ιστορικών ναυαγίων και την απόδοση τους στους δύτες χωρίς να απαιτούνται ειδικές άδειες για να καταδυθούν σε αυτά (αναμένεται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τα συναρμόδια Υπουργεία).
Με λίγα λόγια, για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά έγιναν τόσο σημαντικές, τόσο σωστές και τόσο γρήγορες ενέργειες για την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού στην Ελλάδα.
Το πρώτο υποβρύχιο μουσείο στην Ελλάδα
Ειδικά για την Αλόννησο, το υποβρύχιο μουσείο βελτιώνει θεαματική την εικόνα της Αλόννησου. Για του λόγου το αληθές, το National Geographic κατατάσσει την Αλόννησο σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς του κόσμου για το 2021, λόγω και του υποβρύχιου μουσείου της Περιστέρας.
Η ίδρυση του πρώτου υποβρύχιου μουσείου στην Αλόννησο το 2020 υποστηρίζεται και από μία τεχνολογική καινοτομία. Για πρώτη φορά παγκοσμίως σχεδιάζεται και κατασκευάζεται εκ του μηδενός το πρώτο υποβρύχιο σύστημα παρακολούθησης με τεχνητή νοημοσύνη. Το σύστημα αυτά αποτελεί καινοτόμα λύση και για αυτό το λόγο το Τμήμα Τεχνητής Νοημοσύνης της Microsoft υποστήριξε με μορφή “Grant” σε τεχνικά μέσα την εξέλιξη του συστήματος.
Το περίφημο ναυάγιο, που θεωρείται από τα σημαντικότερα της κλασσικής αρχαιότητας λόγω του ανέπαφου και μεγάλου αριθμού των ευρημάτων, ανακάλυψε το 1985 ένας ψαράς από την Αλόννησο, κοντά στη δυτική βραχώδη ακτή της Περιστέρας, σε βάθος 28 μέτρων. Επρόκειτο για ένα μεγάλο εμπορικό πλοίο εκείνης της εποχής, μάλλον αθηναϊκό, το οποίο εκτιμάται ότι έπεσε σε μεγάλη κακοκαιρία και βυθίστηκε εκεί, περίπου το 425 π.Χ. Το πλοίο φαίνεται πως ήταν φορτωμένο με χιλιάδες αμφορείς κρασιού από την Πεπάρηθο (τη σημερινή Σκόπελο) και τη Μένδη (αρχαία πόλη της Χαλκιδικής), δύο περιοχές πολύ γνωστές στην αρχαιότητα για το εξαιρετικής ποιότητας κρασί τους. Σύμφωνα με τους ειδικούς εξερευνητές, ο σωρός των αμφορέων, που εκτείνεται στον βυθό σε μήκος 25 μέτρων, δίνει την αίσθηση του περιγράμματος και των μεγάλων διαστάσεων του πλοίου.
Το ναυάγιο βρίσκεται σε βάθος που κυμαίνεται μεταξύ 21 και 28 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας, εντός της προστατευόμενης περιοχής του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Αλοννήσου – Βορείων Σποράδων, που καθιστούν το αρχαίο ναυάγιο της Περιστέρας έναν ενδιαφέροντα προορισμό για κάθε έμπειρο αυτοδύτη.
Όλα φαίνονταν να κυλούν με τον καλύτερο τρόπο και οι προοπτικές και οι προσδοκίες έγιναν αυτοδίκαια μεγάλες. Η τοπική κοινωνία της Αλόννησου, οι επιχειρηματίες, ο Δήμος Αλόννησου, η Περιφέρεια Θεσσαλίας και η καταδυτική κοινότητα έκαναν «σημαία» αυτό το εμβληματικό έργο και τον τρόπο με τον οποίο ο καταδυτικός τουρισμός, μετά από χρόνια προσπαθειών, βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής κρατικών φορέων και βέβαια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ.
Η εξέλιξη άλλαξε όταν την 1 Απριλίου 2021, ορίζεται «προσωρινή» προϊσταμένη στην Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων στην θέση της ελλειπούσης προϊσταμένης, ενώ είχε οριστεί για αυτό αντικαταστάτης, ο οποίος ήταν σε θέση να καλύψει όλες τις ανάγκες της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων έως ότου επιστρέψει η προϊσταμένη.
Η νέα «προσωρινή» (αναπληρώτρια) προϊσταμένη κ. Αικατερίνη Δελλαπόρτα στην Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων είναι ταυτόχρονα προϊσταμένη και σε άλλη υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Η νέα αναπληρώτρια προϊσταμένη στην Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων βρίσκεται λίγο πριν τη συνταξιοδότησή της. Η νέα αναπληρώτρια προϊσταμένη στην Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων ήταν στο παρελθόν πολέμιος της ανάπτυξης του καταδυτικού τουρισμού. Συγκεκριμένα, έχει ξαναβρεθεί στο τιμόνι της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων κατά το διάστημα 1997-2006 και ήταν εντελώς εχθρική σε κάθε προσπάθεια ανάπτυξης του καταδυτικού τουρισμού. Έχει ταχθεί ενάντια στη επισκεψιμότητα των αρχαίων ναυαγίων, που είναι το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας για την κατάδυση. Η κ. Δελλαπόρτα από τη δεκαετία του 1990 πολεμούσε κάθε ανάλογη προσπάθεια από όποια θέση κι αν βρέθηκε: τον Ιανουάριο 2018, ως μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, μπροστά στον περιφερειάρχη Θεσσαλίας και τον Δήμαρχο Αλοννήσου, έδειξε την αποστροφή της για την λειτουργία υποβρύχιων Μουσείων.
Σημειώνεται ακόμα ότι η συγκεκριμένη νέα «αναπληρώτρια» προϊσταμένη στην Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων, δώσει τη μόνη αρνητική ψήφο στο Συμβούλιο Μουσείων, τον Δεκέμβριο 2020, για την δημιουργία του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Πειραιά, έργο που ανακοίνωσε ως “εθνικής σημασίας” ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μαζί με τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Όλα αυτά τα γνώριζε και τα γνωρίζει πολύ καλά η Υπουργός Λ. Μενδώνη, που υπήρξε επί πολλά χρόνια γενικης γραμματέας του ΥΠΠΟΑ και έχει συνεργαστεί για χρόνια με την κ. Δελλαπόρτα. Θα περίμενε κανείς ότι, γνωρίζοντας τις απόψεις της κ. Δελλαπόρτα, θα φρίντιζε να μην την εμπλέκει σε θέματα καταδυτικού τουρισμού. Τουναντίον, από την πρώτη στιγμή πο υήρθε στο Υπουργείο Πολιτισμού, η κ. Λ. Μενδώνη είχε την κ. Δελλαπόρτα ως “έμπιστή” της και σύμβουλο σε θέματα καταδυτικού τουρισμού και διαχείρισης ενάλιων αρχαιολογικών χώρων.
Αποτέλεσμα της τοποθέτησης της νέα «προσωρινής» προϊσταμένης στην Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων είναι ότι πλέον έχουν «παγώσει» όλα τα έργα, παρόλο που πολλά από αυτά διαβιβαστήκαν με την ένδειξη του κατεπείγοντος.
Μελέτες, αποτυπώσεις και άλλες εργασίες σημαντικές για το άμεσο μέλλον κανείς δεν γνωρίζει την τύχη τους. Ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία είναι σε εξέλιξη, στα οποία συμμετέχει ως εταίρος Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων, και πρέπει άμεσα να προχωρήσουν τόσο σε πραγματικό έργο όσο και σε απορροφητικότητα έχουν και αυτά «παγώσει».
Έως τις 13 Μάιου, όπου χρειαζόταν τυπικά η υπογραφή της αναπληρώτριας προϊσταμένης για την συμμέτοχη της υπηρεσίας της στο Ευρωπαϊκό έργο «i-mareArchaeoGame», υπό την διεύθυνση του «Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης» δεν υπογράφηκε με αποτέλεσμα να χαθούν 749.417,00€ από το πρόγραμμα Ερευνώ-Καινοτομώ της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας. Όταν όλες οι υπηρεσίες τρέχουν για να προσελκύσουν προγράμματα κακ χρηματοδοτήσεις, η κ. Δελλαπόρτα έστειλε επιστολή για να κοπεί ένα ερευνητικό πρόγραμμα 800.000 ευρώ!
Πρόκειται για το έργο “i-mare ArchaeoGame”, το οποίο είχε ως αντικείμενο την ανάπτυξη ενός τρισδιάστατου ηλεκτρονικού παιχνιδιού προσομοίωσης μιας υποβρύχιας εξερεύνησης σε τέσσερις ενάλιους προορισμούς: το Παυλοπέτρι στη Λακωνία, τη «Βυθισμένη Πολιτεία» στην παλαιά Επίδαυρο, το αρχαίο ναυάγιο της Περιστέρας και το σύγχρονο ναυάγιο πλοίου «Χριστόφορος» στη Σκόπελο. Οι εταίροι του έργου ήταν το ερευνητικό κέντρο ΕΚΕΤΑ στη Θεσσαλονίκη, το Τμήμα Τοπογραφίας του ΑΠΘ, η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου και η εταιρεία λογισμικού ArxNet. Η προετοιμασία του ξεκίνησε το 2019 και η υποβολή του είχε εγκριθεί από τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ. Το έργο εγκρίθηκε από την ΓΓΕΤ το 2021 και τον Απρίλιο βρισκόταν στο στάδιο της κατάθεσης τυπικών δικαιολογητικών για να αρχίσει η χρηματοδότησή του. Τότε ακριβώς τοποθετήθηκε ως αναπληρώτρια στην Εφορεία η κ. Δελλαπόρτα. Όλη η δουλειά που είχε γίνει πήγε στράφι, μαζί με τη δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα παιχνίδι στο ίντερνετ, που θα προσέλκυε το ενδιαφέρον του νεανικού κοινού διεθνώς και μέσω αυτού του τρόπου θα έκανε γνωστές τις ενάλιες αρχαιολογικές θέσεις της Ελλάδας!
Για την συμπεριφορά αυτή η κ. Δελαπόρτα επιβραβεύτηκε κι άλλο από την Υπουργό, η οποία την έβαλε υπεύθυνη στο έργο 1 εκ. ευρώ της Περιφέρειας Θεσσαλίας! Οι “κακές γλώσσες” στο ΥΠΠΟΑ λένε ότι, αν οποιοσδήποτε άλλος Διευθυντής είχε απορρίψει εγκεκριμένο πρόγραμμα τόσων χιλιάδων ευρώ θα είχε καρατομηθεί από τη Λ. Μενδώνη, η οποία περηφανεύεται συνεχώς για την απορροφητικότητα των έργων στο Υπουργείο της. Ειδικά όμως η κ. Δελλαπόρτα έχει “ελευθέρας” από την Υπουργό. Θα θορυβηθεί άραγε κανείς άλλος από την κυβέρνηση για όλα αυτά;
Πηγή: newpost