Τις τελευταίες ημέρες στα ΜΜΕ γίνεται συζήτηση για άνοιγμα των σχολείων στις 8 Ιανουαρίου, είτε κατά βαθμίδα είτε στο σύνολό τους.
Το θέμα «τροφοδοτείται» με διαρροές από το Υπουργείο Παιδείας, έχοντας ως βάση κάποιες αναφορές της πολιτικής ηγεσίας, αν και στην πραγματικότητα η «αφετηρία» για αυτές τις συζητήσεις / διαδόσεις/ διαρροές είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ο οποίος πριν πολλές μέρες δήλωσε ότι είναι αισιόδοξος πως τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Ιανουαρίου.
Δε θα ήθελα να επιχειρηματολογήσω εκ νέου πάνω στο τι σημαίνει υγειονομικά ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, αλλά θα αναφερθώ στον εμβολιασμό, στις ομάδες που έχουν προτεραιότητα και την ηλικιακή κατανομή των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της προηγούμενης σχολικής χρονιάς (2019-2020), που δεν έχουν αλλάξει δραματικά, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπηρετούν περίπου 64.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί από τους οποίους οι 3.000 (5,5%) είναι κάτω των 40 ετών, ενώ οι 42.500 (66%) είναι άνω των 50 ετών και πάνω από 9.000 (14%) είναι άνω των 60 ετών.
Αν συνυπολογίσουμε και όσους/ες έχουν σοβαρά υποκείμενα νοσήματα είναι φανερό ότι ένα μεγάλο ποσοστό, η πλειοψηφία θα έλεγα, των μόνιμων εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανήκουν σε ηλικιακά ή ιατρικά ευπαθείς ομάδες.
Είναι προφανές ότι το άνοιγμα των σχολείων αμέσως μετά το εορταστικό δεκαπενθήμερο, την κινητικότητα για τις ευρύτερες οικογενειακές συναντήσεις και τη χαλαρότητα των ημερών δημιουργεί ερωτήματα και επιφυλάξεις.
Σε συνδυασμό μάλιστα με τον εφησυχασμό που καλλιεργείται με την έναρξη των εμβολιασμών, οι οποίοι όμως, όπως φαίνεται θα αποδώσουν σε βάθος εξαμήνου προστίθενται επιπλέον ερωτήματα.
Το χωρίς τα στοιχειώδη υγειονομικά μέτρα άνοιγμα των σχολείων εκθέτει σε κινδύνους τόσο τους μαθητές και τις οικογένειές τους, όσο και τους εκπαιδευτικούς κυρίως όσους έχουν τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν, οι οποίοι καθημερινά θα πρέπει να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να έρχονται σε επαφή με εκατοντάδες μαθητές και δεκάδες συναδέλφους τους.
Η συνεκτίμηση όλων των παραπάνω οδηγεί στη σκέψη – πρόταση να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο της ένταξης μέρους των εκπαιδευτικών με συγκεκριμένα ηλικιακά και ιατρικά χαρακτηριστικά στις ομάδες προτεραιότητας για τον εμβολιασμό για τον COVID-19, ώστε και ασφαλέστερο και βιώσιμο άνοιγμα των σχολείων να έχουμε, και οι εκπαιδευτικοί να είναι ασφαλείς, αλλά και το τείχος κατά της πανδημίας να ενισχύσουμε.