Στα γερμανικά σχολεία υπάρχει η μεγαλύτερη εδώ και 50 χρόνια έλλειψη καθηγητών…
Αν βαθμολογούνταν το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, μάλλον θα έπαιρνε κάτω από τη βάση. Στα σχολεία πέφτουν οι σοβάδες από τους τοίχους, οι τουαλέτες είναι παραμελημένες, τα γυμναστήρια συχνά κλειστά για επισκευές. Mαθήματα ακυρώνονται και η ψηφιοποίηση προχωρά απελπιστικά αργά. Όλο και περισσότεροι μαθητές κινδυνεύουν να μην προχωρήσουν. Η πανδημία αποκάλυψε τις πολλές αδυναμίες του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος, κατά ειρωνικό τρόπο σε μια από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου.
Τα σχολεία ωστόσο υποφέρουν περισσότερο από τις μεγάλες ελλείψεις σε δασκάλους και καθηγητές. «Αυτή τη στιγμή εκτιμούμε ότι υπάρχουν 30.000 έως 40.000 κενές θέσεις. Σύμφωνα όμως με τη Διάσκεψη των Υπουργών Παιδείας, λείπουν 12.000 θέσεις εργασίας. Υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην αξιολόγηση», λέει στην DW η Ντάγκμαρ Βολφ, επικεφαλής του τμήματος εκπαίδευσης του ιδρύματος Ρόμπερτ Μπος.
Μερικές φορές γονείς ή άλλοι μη εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούνται ως βοηθοί στο σχολείο και υπολογίζονται ως δάσκαλοι στις στατιστικές. Ένας από τους λόγους και για τις διαφορετικές εκτιμήσεις όσον αφορά τον αριθμό των εκπαιδευτικών που λείπουν.
Η μεγαλύτερη έλλειψη δασκάλων εδώ και 50 χρόνια
«Ο κώδωνας του κινδύνου κρούει εδώ και πολύν καιρό. Έχουμε ελλείψεις σε δασκάλους και καθηγητές εδώ και δέκα χρόνια. Ωστόσο, δεν μπορώ να θυμηθώ τέτοια δραματική κατάσταση όπως τώρα. Και είμαι στο χώρο εδώ και πολλά χρόνια», λέει σε συνέντευξή του στην Deutsche Welle ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γερμανών Εκπαιδευτικών Χάιντς-Πέτερ Μάιντιγκερ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του δικού του συλλόγου,πρόκειται για «τη μεγαλύτερη έλλειψη δασκάλων εδώ και 50 χρόνια».
Ο επικεφαλής του Συλλόγου Γερμανών Εκπαιδευτικών βλέπει τρεις κύριες αιτίες για την άσχημη αυτή κατάσταση. Πρώτον, οι πολιτικοί αντέδρασαν πολύ αργά στην αύξηση των γεννήσεων που συνεχίζεται εδώ και δώδεκα χρόνια. Δεύτερον, τα τελευταία 20 με 30 χρόνια έχει σημειωθεί μεγάλη μείωση των θέσεων εκπαιδευτικών. «Και τρίτον, υπήρξαν μετακινήσεις προσφύγων. Όπως τώρα, ήρθαν από την Ουκρανία 200.000 επιπλέον παιδιά μέσα σε ένα χρόνο. Τα σχολεία δεν ήταν προετοιμασμένα για αυτό», επισημαίνει.
Τι μπορεί να γίνει;
Εκτιμάται ότι η κατάσταση θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη, μια και ως το 2030 θα υπάρχουν πάνω από 80.000 κενές θέσεις. Επιπλέον, υπάρχουν ελλείψεις σχολικών κοινωνικών λειτουργών, ψυχολόγων και σχολικών συμβούλων για την προώθηση της ένταξης των αλλοδαπών.
Τι μπορεί όμως να γίνει; Το συνδικάτο για την εκπαίδευση και την επιστήμη GEW κατέθεσε πρόσφατα ένα σχέδιο 15 σημείων. Σε αυτό ζητά να σπάσει ο γόρδιος δεσμός της γραφειοκρατίας. Να γίνει πιο εύκολη η πρόσληψη διοικητικού προσωπικού και ειδικών πληροφορικής με σκοπό να «απαλλάξει τους δασκάλους από μη εξειδικευμένα καθήκοντα». Ακόμα το συνδικάτο προτείνει υψηλότερους μισθούς, καλύτερο σχολικό εξοπλισμό, αλλά και βοήθεια από το εξωτερικό.
«Το πρόβλημα δεν είναι ότι λίγοι άνθρωποι κάνουν αίτηση, αλλά ότι οι ξένοι δάσκαλοι δεν έχουν σχεδόν καμία ευκαιρία στη Γερμανία λόγω της πολύ δύσκολης διαδικασίας αναγνώρισης», καταλήγει η Ντάγκμαρ Βολφ.