Πίσω από την εικονική πραγματικότητα αριθμών εγγεγραμμένων προσφυγόπουλων που όμως δεν πατάνε στο σχολείο αφού παραμένουν έγκλειστα στα καμπ, επιχείρησε να κρυφτεί η υφυπουργός Παιδείας Ζ. Μακρή.
Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Νίκου Φίλη
Πίσω από την εικονική πραγματικότητα με αριθμούς εγγεγραμμένων προσφυγόπουλων που όμως δεν πατάνε στο σχολείο αφού παραμένουν έγκλειστα στα καμπ, ενίοτε και με πρόσχημα την πανδημία, επιχείρησε να κρυφτεί η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του τομεάρχη Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη. Εκεί μάλιστα, όπως παραδέχτηκε η υφυπουργός, δεν λειτουργεί ούτε σύστημα τηλεκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα 270 παιδιά από τον καταυλισμό της Ριτσώνας που με βέτο της δημάρχου Χαλκιδέων διώχθηκαν από τα σχολεία της πόλης, παραμένουν εγκλωβισμένα σε καταυλισμό. Αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα η συμμετοχή προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση είναι μηδενική.
Για παράδειγμα, από τα εκατοντάδες προσφυγόπουλα στις 4 δομές της Ηπείρου, μετρημένα στα δάχτυλα μεταβαίνουν καθημερινά σε γειτονικό γυμνάσιο, καθώς δεν έχουν διατεθεί πόροι για τη μεταφορά τους.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ απηύθυνε το ερώτημα αν η κυβέρνηση σχεδιάζει να καταργήσει τη φοίτηση των προσφυγόπουλων στα σχολεία και να ιδρύσει μονάδες-γκέτο μέσα στους καταυλισμούς, όπως έχει αφήσει να εννοηθεί το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Η κα Μακρή απάντησε ότι τέτοια σκέψη δεν υπάρχει στο υπουργείο Παιδείας. Απέφυγε ωστόσο να απαντήσει γιατί διατηρείται σε ισχύ η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) της ΝΔ με βάση την οποία δεν είναι υποχρεωτική η φοίτηση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία.
Ο Νίκος Φίλης τόνισε ότι ο εγκλεισμός σήμερα των προσφυγόπουλων στα καμπ και πολύ περισσότερο η ίδρυση σχολικών δομών μέσα σε αυτά οδηγούν σε γκετοποίηση των παιδιών, πολλά από τα οποία θα μείνουν για χρόνια στη χώρα μας.
Η φοίτηση σε σχολεία είναι δικαίωμά τους που απορρέει από το ελληνικό και το διεθνές δίκαιο. Είναι επίσης το πρώτο βήμα για την ένταξη των παιδιών και των οικογενειών τους στην κοινωνία.
Διαμορφώνονται συνθήκες για να γίνει το σχολείο συμπεριληπτικό, με επικοινωνία ανάμεσα σε όλα τα παιδιά, με διαδραστική σχέση δασκάλων και μαθητών που ανήκουν σε διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, κάτι που είναι προς όφελος όλης της τάξης, ενώ επίσης συμβάλλει στην προώθηση των αναγκαίων καινοτομιών συνολικά στην εκπαίδευση.
Το κέρδος για το σχολείο και την ελληνική κοινωνία από τη φοίτηση των παιδιών των μεταναστών στα σχολεία της γειτονιάς, δεν είναι θεωρητικό.
Το ζήσαμε τη δεκαετία του ‘90 και του 2000 όπου δεκάδες χιλιάδες παιδιά μεταναστών φοίτησαν και διακρίθηκαν στη δημόσια εκπαίδευση, χάρη στη μεγάλη προσπάθεια των εκπαιδευτικών, σε πρωτόγνωρες για αυτούς συνθήκες.
Σήμερα, ως ενήλικες πια τα παιδιά εκείνα προσφέρουν στην ελληνική κοινωνία -δεν είναι αυτό που επιδιώκουμε; ρώτησε ο Ν. Φίλης.
Έτσι πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τα παιδιά των προσφύγων. Δεν έχουμε εξάλλου κανένα ηθικό και νομικό δικαίωμα να τα περιθωριοποιήσουμε.
Τέλος, ο Ν. Φίλης υπενθύμισε ότι επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ ιδρύθηκε το ισχύον σύστημα εκπαίδευσης παιδιών προσφύγων (ΔΥΕΠ, τάξεις υποδοχής αλλά και διαπολιτισμικές μονάδες ΖΕΠ) όπου τη σχολική χρονιά 2018-2019 φοίτησαν 13.500 παιδιά σε όλη τη χώρα.