Αντιπαράθεση Νίκου Φίλη με την Υφυπουργό Ζ. Μακρή στη συζήτηση στη Βουλή για το μάθημα των Θρησκευτικών και τις αποφάσεις του ΣτΕ και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
“Τον διαχωρισμό του μαθήματος σε ομολογιακό ή κατηχητικό τον διαλαμβάνουν στα σκεπτικά τους οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2018 και 2019 του χαρακτηρίζουν το μάθημα των Θρησκευτικών ως ομολογιακό, δηλαδή εξετάζεται αυτό που λέει το δόγμα, το ερευνούμε, το εξετάζουμε, το μελετούμε, όπως και σε κάθε άλλο μάθημα”, ανέφερε η Υφυπουργός ΠΑΙΘ κα Ζέττα Μακρή κατά τη διάρκεια συζήτησης της Επίκαιρης Ερώτησης του Βουλευτή Α’ Αθηνών του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κου Νικολάου Φίλη, με θέμα: “Σκοπεύει να συμμορφωθεί το υπουργείο Παιδείας με την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών προκειμένου να αποφευχθεί νέα διεθνής καταδίκη και διασυρμός της χώρας για παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων;”.
Επιπροσθέτως η κα Μακρή μεταξύ άλλων τόνισε: Δικαστικές αποφάσεις από το Ανώτατο Δικαστήριο νομικά και επαρκώς αιτιολογημένες, αναφέρουν ότι ο χαρακτηρισμός του μαθήματος ως ομολογιακός είναι σύμφωνος με το Σύνταγμα. Γιατί η διδασκαλία του μαθήματος με τον τρόπο που γίνεται δεν συνιστά επιβολή πίστεως προς την επικρατούσα θρησκεία, αφού στο μάθημα αυτό πραγματώνεται ο σκοπός της παιδείας, δηλαδή η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης. Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 16 του Συντάγματος και απευθύνεται αποκλειστικά και λόγω του περιεχομένου του στους μαθητές που ασπάζονται το ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα και όχι στους ετερόδοξους, αλλόθρησκους ή άθεους. Αυτά είναι από τις δικαστικές αποφάσεις. Άρα λοιπόν δεν είναι το μάθημα κατηχητικό, με την έννοια της προσήλωσης της πίστης, χωρίς έρευνα.
Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δεν μπορεί να επέμβει στη φύση του μαθήματος. Μπορεί να δίνει οδηγίες, να δίνει υποδείξεις, να κάνει συστάσεις, έχουν βαρύτητα, έχουν σημασία αναμφίβολα. Δεν μπορεί όμως να παρακάμψει ή να υπερβεί τις αποφάσεις των δικαστηρίων.
Το μάθημα των Θρησκευτικών το αντιμετωπίζουμε ως ένα κανονικό μάθημα, το οποίο παρέχει γνώσεις για τον ορθόδοξο χριστιανισμό. Αυτό το επιτάσσει και το σύνταγμα και οι αποφάσεις του ΣτΕ. Και αυτή είναι η έννοια του ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος. Η ύλη του μαθήματος, ο τρόπος διδασκαλίας καθορίζονται από το ΙΕΠ.
Οι απόψεις μας δεν είναι ούτε υπέρ ούτε κατά κάποιας ομάδας ανθρώπων ούτε κρίνονται με βάση την πίστη τους. Οι απόψεις μας είναι σύγχρονες. Είναι νομικά τεκμηριωμένες. Ούτε τη διάθεση έχουμε ούτε το περιθώριο να αποκλίνουμε από τις δικαστικές αποφάσεις.
Ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης μεταξύ άλλων είπε: Παραβιάζετε το Σύνταγμα, την ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου ως προς το θέμα του τρόπου άσκησης του δικαιώματος των παιδιών να απαλλαγούν από το μάθημα των θρησκευτικών. Επιμένετε κατά παράβαση της ευρωπαϊκής και της ελληνικής συνταγματικής τάξης ότι δικαίωμα απαλλαγής έχουν μόνο όσοι δεν είναι χριστιανοί ορθόδοξοι.
Επικαλείστε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Δεν υπάρχει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που να συγκροτεί νομολογία που λέει ότι πρέπει οπωσδήποτε η απαλλαγή να γίνεται για λόγους θρησκευτικής συνείδησης. Όχι. Υπάρχουν δυο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μάθημα των θρησκευτικών όπου σε μια παρεμπίπτουσα κρίση, όχι στο διατακτικό, αναφέρεται ενδεικτική η αιτιολογία ότι θα μπορούσε να επικαλεστεί κάποιος θέμα θρησκευτικής συνείδησης.
Καταλαβαίνω ότι έχετε εμπλακεί σε ένα ψηφοθηρικό παιχνίδι υποκριτικό. Είναι σαφές αυτό το πράγμα. Όμως είναι εις βάρος της χώρας μας γιατί θα καταδικαστεί ξανά η χώρα μας. Έχει καταδικαστεί από το ευρωπαϊκό δικαστήριο. Θα ξανακαταδικαστεί αν πάει άλλος γονιός. Και βεβαίως δημιούργησε μια λανθασμένη αντίληψη για το μάθημα των θρησκευτικών, για το κύρος του μαθήματος στα παιδιά, διότι επιβάλλεται τον θρησκευτικό φρονηματισμό ενώ αυτό είναι αντικείμενο της ελευθερίας συνείδησης του κάθε πολίτη.
Αποκλείετε από τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών να ασκήσουν το δικαίωμα που έχουν για απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών.