05/09/23
«Νέα σχολική χρονιά: Φτωχοποίηση της κοινωνίας και ισοπέδωση της δημόσιας δωρεάν παιδείας»
Χαιρετίζουμε αγωνιστικά τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους και ευχόμαστε υγεία, δημιουργικότητα και δύναμη για τους αγώνες που έρχονται.
H νέα σχολική χρονιά ξεκινά μέσα σ’ ένα εύθραυστο και δυσοίωνο τοπίο για τους εκπαιδευτικούς και την ελληνική κοινωνία. Η «αναβαπτισμένη» Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας απέδειξε, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα από την επανεκλογή της στην εξουσία, ότι η αλαζονεία, η επικοινωνιακή διαχείριση όλων των ζητημάτων με την έμπρακτη στήριξη των ΜΜΕ, η αθόρυβη στήριξη μιας ακροδεξιάς ρητορικής και πρόθεσης εκφασισμού της κοινωνίας αποτελούν βασικά της χαρακτηριστικά.
Στη χώρα μας η ακρίβεια στα βασικά αγαθά, στη στέγη, στα καύσιμα και στην ενέργεια συνεχίζει να προκαλεί την αφαίμαξη των εισοδημάτων, γεγονός που οδηγεί στην περαιτέρω φτωχοποίηση των εργαζομένων και του ελληνικού λαού. Είναι, δε, προκλητικό να μιλάνε για αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών, τη στιγμή που αυτές αφορούν μεσοσταθμικά γύρω στο 1,4 ευρώ την ημέρα και τελικά είναι παρά μέρος της στρατηγικής που έχει ορίζοντα τις Ευρωεκλογές με προφανές επικοινωνιακό αντίκρισμα. Αυτό γίνεται ακόμη πιο προκλητικό, όταν συνυπολογίσουμε ότι την περίοδο 2010-4, οι περικοπές των μισθών έχουν ξεπεράσει το 40% και για 13 ολόκληρα χρόνια οι μισθοί μας έχουν παραμείνει καθηλωμένοι. Μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, οι δαπάνες του μισθολογίου του δημόσιου τομέα σε σταθερές τιμές, σε όρους δηλαδή αγοραστικής δύναμης των μισθωτών του δημόσιου τομέα, μειώνονται μεταξύ 2023 και 2026 συνολικά κατά 730 εκατομμύρια ευρώ -παρά την πενιχρή μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου από το 2024 με κόστος 0,3% του ΑΕΠ- καθώς δεν υπάρχει καμία πρόνοια αποζημίωσης των μισθωτών του Δημοσίου από τις εισοδηματικές απώλειες που προκαλεί ο πληθωρισμός. Παράλληλα συνεχίζεται η ισοπέδωση των εργασιακών δικαιωμάτων με πρόσφατο παράδειγμα το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που παρέχει τη δυνατότητα στους εργοδότες να απασχολούν τους εργαζόμενους επί 13 ώρες.
Δυστυχώς, κι αυτό το καλοκαίρι οι πυρκαγιές σε διάφορα σημεία της χώρας επέφεραν πρωτοφανείς καταστροφές στο φυσικό και ζωικό περιβάλλον, στα σπίτια και στις περιουσίες των κατοίκων. Ειδικότερα, στον Έβρο είχαμε και τον τραγικό θάνατο δεκαοχτώ μεταναστών και ενός βοσκού, που έζησαν μαρτυρικές στιγμές με την κόλαση της φωτιάς. Οι ανυπολόγιστες ζημιές που άφησαν πίσω τους οι φωτιές κατέδειξαν, στο μέγιστο βαθμό, την πλήρη ανικανότητα του επιτελικού κράτους του κ. Μητσοτάκη. Κανένας σχεδιασμός, καμία πρόληψη, χωρίς ενίσχυση των δυνάμεων πυρόσβεσης. Η κατάρρευση του επιτελικού κράτους αφήνει πίσω της στην κυριολεξία καμένη γη.
Ωστόσο, η λαίλαπα των καταστροφικών πυρκαγιών αναδεικνύει την επικίνδυνη τακτική της Κυβέρνησης της ΝΔ, που στον τρόμο της να μην αναλάβει καμία ευθύνη, σιγοντάρει την ακροδεξιά ρητορική που στοχοποιεί τους μετανάστες ως την πηγή του κακού για τις φωτιές στη χώρα μας. Αυτό έχει οδηγήσει αφενός, σε ακραία φαινόμενα ρατσιστικής έξαρσης με αυτόκλητους πολιτοφύλακες να «συλλαμβάνουν» μετανάστες και να προτρέπουν στα κοινωνικά δίκτυα σε βία και πογκρόμ και αφετέρου, σε σταδιακή επιχείρηση εκφασισμού της ελληνικής κοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο ότι στο τελευταίο Γενικό Συμβούλιο της ΑΔΕΔΥ (29/8), ο εκπρόσωπος της ΔΑΚΕ αναφέρθηκε στους συνανθρώπους μας που απανθρακώθηκαν στο δάσος της Δαδιάς. με την απαράδεκτη και ρατσιστική έκφραση: «ας μην βρίσκονταν εκεί»!
Η εκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ την προηγούμενη τετραετία και οι πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις δημιουργούν ένα δυσμενές τοπίο συνέχισης ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, και στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, που οδηγούν:
- στη σταδιακή απόσυρση του κράτους από τη στήριξη του Δημόσιου δωρεάν Σχολείου
- στην εντατικοποίηση της εργασίας με την αύξηση της γραφειοκρατίας σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης
- στην υποστελέχωση των σχολείων
- σε τεράστιες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή και στην ασφάλεια εκπαιδευτικών-μαθητών και
- σε παντελή απουσία σχεδιασμού ανέγερσης νέων σχολικών κτηρίων.
- Στην εφαρμογή ενός προγράμματος σπουδών που απουσιάζουν οι κοινωνικές επιστήμες και η καλλιτεχνική παιδεία.
Στην περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από το 2019 μέχρι και σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ αντί να στηρίξει τη Δημόσια Παιδεία με αύξηση της χρηματοδότησης και προσλήψεις προσωπικού, συνεχίζει την υποβάθμιση της με περικοπές στον προϋπολογισμό και του 2023, ενώ πρωτόγνωρη είναι η επίθεση που δέχεται η δημόσια εκπαίδευση αλλά και το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών μέσα από συνεχή αντιδραστικά νομοθετήματα της. Την ίδια στιγμή μάλιστα, μετά και τους 3500 μόνιμους διορισμούς που ουσιαστικά καλύπτουν μόνο τις αποχωρήσεις εκπαιδευτικών, τη φετινή σχολική χρονιά απαιτούνται προσλήψεις πάνω από 47.000 αναπληρωτών/τριων για την κάλυψη των τεράστιων κενών! Ωστόσο, οι προσλήψεις αναπληρωτών/τριών ανήλθαν σε μόλις 28.000 με αποτέλεσμα τα κενά που παραμένουν να κοντεύουν τις 20.000. Το «επιτελικό κράτος» της ΝΔ δεν κατάφερε ούτε να τοποθετήσει εγκαίρως υποδιευθυντές/ντριες στα σχολεία ενώ η θητεία τους έληξε 31/8. Η επιλογή υποδιευθυντών/ντριων μετά την έναρξη του σχολικού έτους και ενώ έχουν γίνει οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών θα επιφέρει νέα κενά και πλεονάσματα διαλύοντας τον προγραμματισμό των σχολείων και τις έως τώρα διαδικασίες υπηρεσιακών μεταβολών. Η υφυπουργός Παιδείας κ. Δόμνα Μιχαηλίδου δηλώνει στην ΕΡΤ ότι η συμπλήρωση των κενών -μετά την Α΄ φάση προσλήψεων- μπορεί να γίνει από τα στελέχη της εκπαίδευσης με ανακατάταξη της τράπουλας! Τόσο κυνικά και με όρους τζόγου αντιμετωπίζονται όλοι/ες οι εκπαιδευτικοί μας που στηρίζουν χρόνια τώρα το δημόσιο σχολείο!
Η κάλυψη όλων των πάγιων κενών με μόνιμους/ες εκπαιδευτικούς είναι η απάντηση τόσο στο ζήτημα της αδιοριστίας όσο και της εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων. Την ίδια στιγμή το Υπουργείο Παιδείας αρνείται -και ενώ μπαίνουμε στην τέταρτη χρονιά- να μονιμοποιήσει τους χιλιάδες συναδέλφους/ισσες μας που διορίστηκαν τον Αύγουστο του 2020 με αποτέλεσμα να παρατείνεται μία κατάσταση ομηρίας και ανασφάλειας που καθιστά τους/τις συναδέλφους πιο ευάλωτους/ες σε πιέσεις, προκειμένου να δέχονται αδιαμαρτύρητα την αντιεκπαιδευτική πολιτική του υπουργείου, αυτήν που ο κλάδος μας στην συντριπτική του πλειοψηφία αντιμάχεται σθεναρά. Μετά την καθολική αντίδραση στις εξαγγελίες για προσλήψεις εκπαιδευτικών με την καθιέρωση γραπτού διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ υπήρξε μια «αναδίπλωση» για την εξεύρεση καταλληλότερου «επικοινωνιακά» χρόνου…
Παράλληλα «προχωρά» η «αξιολόγηση» της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών με τους νόμους 4692/20 και 4823/21, οικοδομώντας ένα σχολείο από το οποίο εξοβελίζονται πλήρως η δημοκρατία και η αξιοκρατία, η συλλογικότητα, η συμμετοχή και η συνεργασία, το παιδαγωγικό πλαίσιο και αρχές, και υποκαθίστανται από συγκεκαλυμμένες πελατειακές σχέσεις, αναξιοκρατία, γραφειοκρατία και συγκεντρωτισμό μέσα από έναν εσμό μονοπρόσωπων οργάνων τα οποία αλληλοεπιλέγονται, αλληλοαξιολογούνται και αλληλομοριοδοτούνται, με υποκειμενικά ή και ανύπαρκτα ακόμα κριτήρια. Συγκροτείται βήμα προς βήμα ένα σχολείο διαφορετικών ταχυτήτων, ένα εκπαιδευτικό σύστημα που οξύνει τις μορφωτικές ανισότητες σε βάρος των πιο αδύναμων μαθητών και μαθητριών. Αντιπρότασή μας στην ατομική αξιολόγηση αποτελεί το πάγιο αίτημα του κλάδου μας για καθολική, εισαγωγική, περιοδική και ετήσια, επιμόρφωση (20ο Συνέδριο 2022), κρίνοντας ότι αποτελεί βασική παράμετρο βελτίωσης των εκπαιδευτικών και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Επιπλέον, με τις διατάξεις του 4823/21 η συμμετοχική, συνεργατική και δημοκρατική λειτουργία των σχολείων, που είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος, αποτελεί παρελθόν. Το ΥΠΑΙΘΑ επιχειρεί να μετατρέψει τους/τις διευθυντές/ντριες από συναδέλφους και συνεργάτες των εκπαιδευτικών σε αυταρχικά μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης που θα αποφασίζουν για τα πάντα ερήμην του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Για εμάς οι διευθυντές/ντριες των σχολείων ήταν πάντα και παραμένουν συνάδελφοί/ισσες μας και τους/τις καλούμε να μην πέσουν στην παγίδα των «υπερεξουσιών» που τους δίνει το ΥΠΑΙΘΑ, προκειμένου να τους/τις χειραγωγεί. Τους/τις καλούμε να συνεχίσουν να συζητούν και να συναποφασίζουν με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών για όλα τα θέματα λειτουργίας του σχολείου (επιλογή Υποδιευθντή/ντριας, καταμερισμός εξωδιδακτικών καθηκόντων, μαθημάτων κλπ).
Σε αυτές τις συνθήκες, καθίσταται αναγκαία και επίκαιρη όσο ποτέ, η ενότητα των εργαζομένων αλλά και των αριστερών, προοδευτικών συλλογικοτήτων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μισθωτής εργασίας, σε ένα αγωνιστικό πλαίσιο που θα αντισταθεί στις ζοφερή προοπτική των πολιτικών της κυβέρνησης ΝΔ. Οι συγκροτημένες και ενωτικές κινητοποιήσεις μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για τη μετωπική αντεπίθεση των εργαζομένων στην κατεύθυνση της ανατροπής των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της και συνάμα να διαμορφωθούν οι αντίστοιχες πλειοψηφικές θέσεις και προτάσεις στα Συνδικάτα, που θα απαντούν στις ανάγκες των καιρών και των εργαζομένων.
Το συνδικαλιστικό κίνημα είναι εδώ και θα σταθεί ανάχωμα στο σκηνικό της νεοφιλελεύθερης δυστοπιας, συμβάλλοντας αποφασιστικά στη διεκδίκηση λύσεων μέσα από την ανάπτυξη μαζικών αγώνων που θα προασπίζουν τα κοινωνικά αγαθά και τη Δημόσια Εκπαίδευση και θα υπερασπίζονται σταθερά τις αξίες του σεβασμού, της διαφορετικότητας και της αλληλεγγύης. Διεκδικούμε ένα ποιοτικό, συμπεριληπτικό, δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! Η συσπείρωση στα σωματεία δημιουργεί ρωγμές στις νεοφιλελεύθερες και συντηρητικές πολιτικές. Παλεύοντας συλλογικά για την οριστική ανατροπή αυτών των πολιτικών, δημιουργούνται προϋποθέσεις για την υλοποίηση του οράματος μιας δημοκρατικής και δικαιότερης κοινωνίας.
Καλούμε όλες και όλους να συμμετέχουν μαζικά στο συλλαλητήριο
το Σάββατο, 9 του Σεπτέμβρη του 2023, ώρα 18:00,
στο άγαλμα Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη.
Η Γραμματεία των ΣΥΝΕΚ