Με κοινή ανακοίνωση οι Σύλλογοι εκπαιδευτικών των Κυκλάδων απαντούν στην “προσπάθεια” του ΥΠΑΙΘ να περάσει την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων μέσα από την απόφαση για διεύρυνση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων.
Σύσσωμος ο εκπαιδευτικός κόσμος έδωσε μια ακόμη βροντερή απάντηση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, με τη συμμετοχή του στην απεργία – αποχή απ’ την αξιολόγηση – χειραγώγηση , σε ποσοστά της τάξης του 95%. Όμως, ο αγώνας συνεχίζεται εντεινόμενος και πολυεπίπεδος.
Στο προσκήνιο περνά τώρα η διεύρυνση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων , άλλη μια προσπάθεια του ΥΠΑΙΘ , μαζί με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, για να «στρωθεί» ο δρόμος στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων και συνακόλουθα στην ατομική-τιμωρητική αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, με τον Ν. 4692/20 , την Υ.Α. της 26ης Φλεβάρη και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (01/03/2021) των σχολικών μονάδων για τον χαρακτηρισμό τους ως Πρότυπα και Πειραματικά, στοχεύει στη μεθοδευμένη αλλαγή της φυσιογνωμίας του δημόσιου σχολείου, χρησιμοποιώντας τους εύηχους τίτλους «Πρότυπο» (αφορά τη Β/θμια εκπαίδευση) και «Πειραματικό» (αφορά την Α/θμια εκπαίδευση).
Η ουσία της διαφωνίας δεν έγκειται βέβαια στην ύπαρξη Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων , αλλά στην περιγραφόμενη θεμελιώδη αλλαγή τόσο του χαρακτήρα και του σκοπού τους όσο και γενικότερα της λειτουργίας τους.
Δεν πρόκειται για μια απλή μετατροπή των σχολείων σε Πρότυπα και Πειραματικά, αλλά για ένα είδος μετάλλαξής τους, η οποία θα δημιουργήσει σωρεία αρνητικών συνεπειών στα σχολεία, στους μαθητές και τις οικογένειές τους, όπως και στους εκπαιδευτικούς.
Πιο συγκεκριμένα:
Α) Όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας ΧΑΝΟΥΝ την ΟΡΓΑΝΙΚΗ τους θέση (άρθρο 19 παρ. 15 του Ν.4692/2020).
Β) Αποδέχονται την ατομική αξιολόγησή τους και την επιχειρούμενη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας όπως αναφέρεται στο άρθρο 20 παρ. 3α του Ν. 4692/202: «αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί στην παιδαγωγική τους επάρκεια, όπως προκύπτει ιδίως από το βαθμό συμμετοχής τους στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου…».
Γ) Μετατρέπεται ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου σε αξιολογητή, αφού αυτός είναι που θα διενεργεί την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (άρθρο 20 παρ. 3β του Ν. 4692/2020).
Δ) Η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση.
Ε) Στα σχολεία αυτά, επομένως, καταργούνται τα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους, χάνοντας την χωροθέτησή τους ως προς το μαθητικό δυναμικό του κάθε σχολείου.
ΣΤ) Γίνεται ανακατανομή των μαθητών στις όμορες σχολικές μονάδες με τις όποιες συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.
- Η απάντηση απέναντι σε αυτές τις αντιεκπαιδευτικές μεθοδεύσεις πρέπει να είναι και πάλι ενωτική κι αποφασιστική, βασισμένη στην υπεράσπιση του ενιαίου δημόσιου και καθολικού δικαιώματος στην εκπαίδευση.
- Καλούμε τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους να ματαιώσουν αυτούς τους σχεδιασμούς του Υπουργείου που θα επιφέρουν αρνητικές συνέπειες σε σχολεία, οικογένειες μαθητών και εκπαιδευτικούς
- Καλούμε τη ΔΟΕ να διατυπώσει σύντομα σαφή θέση και σχέδιο αποτροπής αυτών των αναχρονιστικών και αντιδραστικών στοχεύσεων που οδηγούν στην περαιτέρω υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, την κατηγοριοποίησή τους , τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών και τη συρρίκνωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών :
-
Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»
-
Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
-
Σύρου – Τήνου – Μυκόνου