Μετά από ερώτηση των βουλευτών Κωνσταντίνου Χήτα και Κυριάκου Βελόπουλου η υφυπουργός Ζέττα Μακρή έδωσε γραπτή απάντηση για τη δυνατότητα επιλογής σχολείου.
Η γλωσσική πολυμορφία και ιδιαιτερότητα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, ήτοι η συνύπαρξη πομακόφωνων, αθιγγανόφωνων και τουρκόφωνων πληθυσμιακών ομάδων εντός της θρησκευτικής μειονότητας, είναι σε γνώση του ΥΠΑΙΘ.
Α. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης δύνανται, εφόσον το επιθυμούν, να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους στα δημόσια σχολεία της περιοχής όπου εφαρμόζεται το πλήρες ελληνόγλωσσο πρόγραμμα.
Β. Παράλληλα, δύνανται να επιλέξουν τη φοίτηση των παιδιών τους σε μειονοτικό σχολείο στο οποίο εφαρμόζεται δίγλωσσο πρόγραμμα με μαθήματα που γίνονται στην ελληνική γλώσσα και μαθήματα που γίνονται στην τουρκική γλώσσα, σύμφωνα με τις επιταγές της Συνθήκης της Λωζάνης (1923) και των μορφωτικών συμφωνιών (Ελληνοτουρκικό Μορφωτικό Πρωτόκολλο της 22-12-1968) τις οποίες η χώρα μας έχει υπογράψει και κυρώσει με νόμους και σέβεται απολύτως.
Τα παραπάνω τονίζει η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, σε γραπτή απάντηση προς τη Βουλή, ύστερα από σχετική ερώτηση των Βουλευτών Κυριάκου Βελόπουλου και Κωνσταντίνου Χήτα, ενώ σημειώνει τα εξής:
- Σε οικισμούς που κατοικούνται αποκλειστικά από μουσουλμάνους και στον οικισμό δεν λειτουργεί δημόσιο σχολείο, όσοι γονείς εκφράζουν την επιθυμία τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε δημόσια σχολεία, η Ελληνική Πολιτεία μεριμνά για την καθημερινή δωρεάν μεταφορά τους με δημοσίας χρήσης μεταφορικά μέσα ώστε να φοιτήσουν σε αυτά.
- Η γλωσσική πολυμορφία και ιδιαιτερότητα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, ήτοι η συνύπαρξη πομακόφωνων, αθιγγανόφωνων και τουρκόφωνων πληθυσμιακών ομάδων εντός της θρησκευτικής μειονότητας, είναι σε γνώση του ΥΠΑΙΘ.
- Το γεγονός, όμως, ότι οι δύο από τις τρεις ομιλούμενες γλώσσες των μουσουλμάνων της Θράκης στερούνται γραπτής αποτύπωσης (αν και κατά το παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες ιδιωτών για την γραπτή αποτύπωση της πομακικής γλώσσας) αποτελεί τροχοπέδη ως προς την ενδεχόμενη διδασκαλία τους.
- Η άλλη δυσκολία, αφορά στις διεθνείς δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η πατρίδα μας με διεθνείς συμφωνίες κατά το παρελθόν. Με βάση την αρχή της συνέχειας του κράτους, η οποία αποτελεί καίριας σημασίας αρχή του διεθνούς δικαίου, αυτές οι προγενέστερες δεσμεύσεις δεν είναι δυνατόν να παραγραφούν.
- Με αυτήν την έννοια, ουσιαστικής σημασίας για τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας είναι οι διμερείς συμφωνίες που έχουν υπογραφεί μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. Συναφώς με τα ανωτέρω, υπενθυμίζεται και η άλλη βασικότατη αρχή των διεθνών σχέσεων, η αρχή της αμοιβαιότητας.