Άρθρο του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίκου Φίλη για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία…
Τονωτικές ενέσεις αναζητά εναγωνίως η κυβέρνηση για να στηρίξει με κάθε τρόπο μια εκπαιδευτική πολιτική διάστικτη από απανωτές παταγώδεις αποτυχίες. Αυτό όμως δεν το επιδιώκει με διορθωτικά μέτρα, που θα αναιρούν έστω κάποιες από τις εσφαλμένες επιλογές της, αλλά αποκρύπτοντας τις καταστροφικές επιπτώσεις αυτών των επιλογών και διαστρεβλώνοντας ωμά την πραγματικότητα. Η ζημιά έτσι παραμένει και μεγεθύνεται.
Πρόσφατο και ιδιαίτερα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό των προτύπων και των πειραματικών σχολείων. Ακόμη και γονείς που πίστεψαν τις εύκολες υποσχέσεις της κ. Κεραμέως στη Βουλή, ότι η ανάπτυξη ενός δικτύου σχολείων με ιδιαίτερα προνόμια θα ήταν το κλειδί για την αναβάθμιση συνολικά της εκπαίδευσης, γρήγορα προσγειώθηκαν στην θλιβερή πραγματικότητα. Η ελληνική εκπαίδευση βυθίζεται στο τέλμα της στασιμότητας και της οπισθοδρόμησης και από αυτή την αποτελμάτωση δεν εξαιρούνται τα πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία.
Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, λοιπόν, η κυβέρνηση επιστρατεύει την παλιά και γνώριμη τακτική της, την απόκρυψη των δεδομένων και την διαστρέβλωσης της πραγματικότητας. Η αφορμή δόθηκε αυτή τη φορά από την δημοσιοποίηση στοιχείων σχετικά με τις αιτήσεις εγγραφής στα πρότυπα και πειραματικά. Επαίρεται, λοιπόν, η κυβέρνηση για τον μεγάλο αριθμό των αιτήσεων εγγραφής στα σχολεία αυτά, που τις ανεβάζει στις 17.000 περίπου, και παρουσιάζει το γεγονός αυτό ως απόδειξη της ευρείας αποδοχής αυτής της επιλογής της στην ελληνική κοινωνία.
Αποκρύβει, όμως, πως ακόμη κι αυτός ο αριθμός δεν αντιπροσωπεύει παρά ένα ελάχιστο ποσοστό επί του συνόλου των μαθητών και μαθητριών που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση εγγραφής. Αποσιωπά, κυρίως, από την κοινή γνώμη την μεγάλη ζημιά που υφίσταται συνολικά το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας όταν το ενδιαφέρον της πολιτείας στρέφεται προνομιακά σε κάποια ολιγάριθμα σχολεία αντί να στηριχθούν με τα κατάλληλα μέτρα όλα τα σχολεία και ιδίως εκείνα που φοιτούν παιδιά από τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
Επιπλέον, οι αρμόδιοι παράγοντες δε διερεύνησαν ούτε έχουν σχεδιάσει να μελετήσουν τα τυχόν θετικά αποτελέσματα στις επιδόσεις όσων φοιτούν στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Έτσι, δε γνωρίζει ελληνική κοινωνία εάν είναι τέτοια που να δικαιολογούν, έστω και μόνο για αυτόν το λόγο, μια πολιτική άνισης μεταχείρισης των σχολείων, κατ’ επέκταση και των παιδιών, από την ίδια την πολιτεία.
Ακόμη περισσότερο, δεν έχει ανακοινώσει ποια είναι αυτά τα περιβόητα θετικά πορίσματα των πειραματικών προγραμμάτων που θα εφαρμόζονταν αρχικά σε αυτά τα σχολεία, για να γενικευτεί συνέχεια η εφαρμογή τους στο σύνολο των σχολείων της χώρας. Φαίνεται πως πρόκειται για μια ιδιόμορφη ελληνική εκδοχή ενός πειραματισμού, τα αποτελέσματα του οποίου αφορούν μόνο τα πειραματικά σχολεία.
Είναι καιρός να αντιληφθεί πια η κ. Κεραμέως ότι η ελληνική κοινωνία έχει κατανοήσει τα διακυβεύματα αυτού του ιδιότυπου πειραματισμού στις πλάτες όχι μόνο των μαθητών και μαθητριών αυτών των σχολείων, αλλά και του συνόλου της χώρας. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο υπήρξαν σε πολλές πόλεις της χώρας έντονες αντιδράσεις των γονέων και των εκπαιδευτικών σε διαδοχικές απόπειρες της κυβέρνησης να μετατρέψει βίαια κάποια σχολεία της γειτονιάς σε πειραματικά. Η πυκνότητα και η ένταση των αντιδράσεων αυτών καταρράκωσε την εικόνα που ήθελε να περάσει κυβέρνηση για την δήθεν αποδοχή και στήριξη αυτής πολιτικής επιλογής από την ελληνική κοινωνία.
Τα περιστατικά αυτά επιβεβαίωσαν ότι οι έντονες αντιδράσεις στην πολιτική της δεν προέρχονται από μία μειοψηφία εχθρών τάχα της αριστείας και υποστηρικτών της «ήσσονος προσπάθειας», αλλά από βαθιά συνειδητοποιημένους πολίτες που κατανοούν τα αδιέξοδα στα οποία οδηγεί εκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ.
▸ Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή»