Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι οι απόφοιτοι λυκείου που θα αποκλειστούν από τα ΑΕΙ, λόγω της θεσμοθέτησης της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, έχουν μια ακόμα δυνατότητα, αυτή του «παράλληλου μηχανογραφικού για τα ΙΕΚ με 52 σημαντικές ειδικότητες». Παρουσιάζει μάλιστα τον θεσμό αυτό ως νέα διέξοδο!
του Θέμη Κοτσιφάκη*
Απάτη 1η: Η «νέα» αυτή διέξοδος των ΙΕΚ ισχύει από το 1992, από την ίδρυση των ΙΕΚ! Η δυνατότητα υποβολής μηχανογραφικού δεν αποτελεί νέα διέξοδο, απλώς πρόκειται για μια διαφορετική διαδικασία εγγραφών σε αυτά.
Απάτη 2η: Από τις 103 ειδικότητες που λειτουργούσαν τα προηγούμενα χρόνια στα ΙΕΚ (που ανήκουν στην ευθύνη όλων των υπουργείων), στο μηχανογραφικό παρουσιάζονται μόλις 52, δηλ. μειωμένες περίπου κατά 50%.
Απάτη 3η: Από τις 26.000 θέσεις που διακηρύσσει το ΥΠΑΙΘ ότι θα διατεθούν φέτος στα δημόσια ΙΕΚ (όλων των υπουργείων) μόλις 8.077 θέσεις διατίθενται στο μηχανογραφικό, δηλ. λιγότερο από το 1/3 των θέσεων. Από αυτές οι 6.105 ανήκουν στα ΔΙΕΚ του ΥΠΑΙΘ, όταν οι θέσεις σε αυτά τα τελευταία χρόνια κυμαίνονται γύρω στις 24.000 (δηλ. μόλις το 25% των θέσεων των ΔΙΕΚ/ΥΠΑΙΘ έχουν συμπεριληφθεί στο μηχανογραφικό!).
Απάτη 4η: Οι πιο δημοφιλείς και πολυπληθείς ειδικότητες έχουν εξαφανιστεί ως διά μαγείας από το μηχανογραφικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι 8 από τις 10 περισσότερο πολυπληθείς ειδικότητες, σύμφωνα με στοιχεία του Α΄ εξαμήνου 2019, δεν υπάρχουν στο μηχανογραφικό. Στις ειδικότητες αυτές σπούδαζαν αθροιστικά 17.676 σπουδαστές και σπουδάστριες, δηλ. το 39% του δυναμικού σπουδαστών/-τριών των ΙΕΚ (βλ. σχετικό πίνακα).
Είναι προφανές, λοιπόν, πως με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στα Ιδιωτικά ΙΕΚ να προσεγγίσουν ευκολότερα τους αποφοίτους και να τους προσφέρουν τις πιο περιζήτητες ειδικότητες, αλλά για την ώρα(;) δεν τις προσφέρουν τα δημόσια ΙΕΚ.
Απάτη 5η: Το Υπ. Παιδείας αποφεύγει να ενημερώσει τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων ΓΕΛ για τη δυνατότητα που έχουν, να αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας και στα δημόσια ΕΠΑΛ (επίπεδο 4 με την αποφοίτηση και επίπεδο 5 με την ολοκλήρωση του έτους μαθητείας), παρόλο που αυτή την πορεία ακολουθούν πολλοί απόφοιτοι Λυκείου μέχρι σήμερα (το 20% -25% των μαθητών/-τριών των ΕΠΑΛ είναι απόφοιτοι λυκείου και στα εσπερινά η συντριπτική τους πλειοψηφία). Καμία ανακοίνωση του υπουργείου δεν το αναφέρει, καμία ενημέρωση των αποφοίτων. Πρόκειται βέβαια για δημόσιες δομές… Θυμόμαστε όλοι την προσπάθεια του ΥΠΑΙΘ, το Μάιο του 2020, να νομοθετήσει ως ηλικιακό όριο τα 17 έτη στις εγγραφές των ΕΠΑΛ, διάταξη που αποσύρθηκε μετά την κατακραυγή όλων των φορέων της κοινωνίας. Φαίνεται ότι επανέρχονται με άλλο τρόπο….
Τελικά, το Υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρεται περισσότερο για να ωθήσει τους αποφοίτους να φοιτήσουν σε ιδιωτικές δομές μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (σε ποικιλώνυμα κολλέγια, σε ιδιωτικά ΙΕΚ κ.λπ.), παρά στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Για αυτό το λόγο θεσμοθέτησε την ελάχιστη κοινή βάση στα δημόσια ΑΕΙ, για αυτό το λόγο «κρύβει» ελκυστικές ειδικότητες από το μηχανογραφικό των δημοσίων ΙΕΚ, για αυτό το λόγο δεν θέλει απόφοιτους ΓΕΛ να εγγράφονται στα δημόσια ΕΠΑΛ για απόκτηση ειδικότητας.
Τελικά παραμένουν πιστοί στους χορηγούς τους….
Άξιοι και …. άριστοι στο ρόλο τους….
*Ο Θέμης Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός, πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ