Το Δίκτυο ΕΥΡΥΔΙΚΗ, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πληροφόρησης για την οργάνωση και λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη, προχώρησε στη δημοσίευση της πλήρους έκθεσης «National Student Fee and Support Systems in European Higher Education 2020/21”, (Εθνικά Φοιτητικά Δίδακτρα και Συστήματα Ενίσχυσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ευρώπη), από τη σειρά εκδόσεων Facts & Figures.
Οι δομές υποστήριξης και ενίσχυσης των φοιτητών και η χρηματοδότηση των σπουδών και τα δίδακτρα είναι σημαντικά εργαλεία στην εθνική πολιτική για την παιδεία που χαράζει ένα κράτος, και παράλληλα παίζουν σημαντικό ρόλο καθώς δείχνουν αν η πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση υποστηρίζεται ή αποθαρρύνεται.
Τα συστήματα ενίσχυσης, έχουν, επίσης, αντίκτυπο στο ποσοστό προόδου και περάτωσης των σπουδών.
Ενώ τα δίδακτρα αποτελούν ένα οικονομικό βάρος ανάλογο με την κοινωνικοοικονομική θέση των φοιτητών και της οικογένειάς τους, τα μέτρα στήριξης μπορούν ακόμη και να άρουν υφιστάμενα οικονομικά εμπόδια για την πραγματοποίηση σπουδών.
Το ζήτημα των διδάκτρων είναι ακόμη πιο επίκαιρο λόγω της πανδημίας του Κορονοϊού, η οποία δημιούργησε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες στους φοιτητές, με ζητήματα ρευστοποίησης, δυσκολίες στη μελέτη, στην πρόσβαση εργαλείων κλπ.
Η έκθεση καταγράφει τη φύση των διαφόρων Ευρωπαϊκών δομών στήριξης και χρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης και τον συσχετισμό τους με τα δίδακτρα, συμπεριλαμβανομένων δανείων και υποτροφιών.
Περιγράφει το εύρος των διδάκτρων στα δημόσια ιδρύματα, προσδιορίζει τις κατηγορίες φοιτητών που υποχρεούνται να πληρώνουν κι εκείνες που δύνανται να απαλλαχθούν.
Εξηγεί, περαιτέρω, τι περιλαμβάνει η δημόσια ενίσχυση, που δύναται να είναι διαθέσιμη με τη μορφή δανείων, υποτροφιών, άλλων βοηθημάτων καθώς ακόμη και φορολογικών απαλλαγών.
Τέλος, η φετινή έκδοση, απαριθμεί διοικητικά και οικονομικά μέτρα που υιοθετήθηκαν από τις κυβερνήσεις, προκειμένου να βοηθηθούν οι σπουδαστές να προχωρήσουν τις σπουδές τους στις συνθήκες πρόκλησης που δημιούργησε η πανδημία.
Η διαθεσιμότητα οικονομικών πόρων για τη χρηματοδότηση σπουδών είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, οι μειονεκτούντες μαθητές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στη διαθεσιμότητα επαρκών πόρων. Η εύρεση βιώσιμων λύσεων για τη χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, διασφαλίζοντας παράλληλα τις σωστές προϋποθέσεις για τους σπουδαστές να σπουδάσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι μια από τις προκλήσεις των κυβερνήσεων.
Τα συστήματα αμοιβών και υποστήριξης σπουδαστών είναι σημαντικά εργαλεία των εθνικών πολιτικών σε αυτόν τον τομέα καθώς διαδραματίζουν ρόλο στην υποστήριξη (ή αποθάρρυνση) της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μπορούν να έχουν αντίκτυπο στα ποσοστά εξέλιξης και ολοκλήρωσης.
Ενώ οι αμοιβές επιβάλλουν οικονομική επιβάρυνση – η οποία μπορεί να είναι λίγο πολύ σημαντική ανάλογα με τη φύση και το επίπεδο των αμοιβών και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες των μαθητών και των οικογενειών τους -, τα μέτρα στήριξης μπορούν να μειώσουν τα οικονομικά εμπόδια στη μελέτη.
Το ζήτημα των αμοιβών των φοιτητών και της οικονομικής υποστήριξης είναι ακόμη πιο σημαντικό να συζητηθεί το 2020 – καθώς η πανδημία COVID-19 δημιούργησε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες στους μαθητές – προβλήματα ρευστότητας, δύσκολες συνθήκες μελέτης, πρόσβαση σε εργαλεία κ.λπ.
Η έκθεση δείχνει πώς τα συστήματα αμοιβών και υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένων των επιχορηγήσεων και των δανείων, αλληλεπιδρούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη.
Περιγράφει το εύρος των αμοιβών που χρεώνονται στους φοιτητές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που χρηματοδοτείται από το δημόσιο, προσδιορίζοντας τις κατηγορίες φοιτητών που πρέπει να πληρώσουν και εκείνους που ενδέχεται να εξαιρούνται.
Εξηγεί επίσης τους τύπους και τα ποσά της δημόσιας στήριξης που διατίθεται με τη μορφή επιχορηγήσεων και δανείων, καθώς και φορολογικών παροχών και οικογενειακών επιδομάτων, κατά περίπτωση.
Τέλος, η φετινή έκδοση απαριθμεί επίσης διοικητικά και οικονομικά μέτρα που υιοθέτησαν οι κυβερνήσεις για να βοηθήσουν τους μαθητές να προχωρήσουν στις σπουδές τους μέσα στις δύσκολες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία.
Η έκθεση έχει δύο κύρια μέρη:
α) Μια συγκριτική επισκόπηση και β) ένα σύνολο δεδομένων ανά κράτος.
α) Η συγκριτική επισκόπηση επικεντρώνεται κυρίως στα τέλη και την υποστήριξη για φοιτητές κατ ‘οίκον πλήρους απασχόλησης πρώτου κύκλου, ενώ δείχνει επίσης διαφορές μεταξύ κύκλων σπουδών, σπουδών πλήρους και μερικής απασχόλησης, και φοιτητών στο σπίτι και στο εξωτερικό.
β) Τα δεδομένα ανά κράτος περιγράφουν λεπτομερέστερα την εθνική κατάσταση των 27 κρατών μελών της ΕΕ καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αλβανία, τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, την Ελβετία, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, το Μαυροβούνιο, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Νορβηγία, τη Σερβία και την Τουρκία.
Η έκθεση είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα, στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Μονάδας του Δικτύου ΕΥΡΥΔΙΚΗ.
Δείτε την εδώ: