Διαφήμιση
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Τετάρτη, 21 Μαΐου, 2025
  • Σύνδεση
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Διαφήμιση

ΕΠΑΣ: Ξεκρέμαστοι 88.000 απόφοιτοι – Στον αέρα τα επαγγελματικά δικαιώματα

10 Ιουλίου, 2021
Σε Απόψεις, Εκπαίδευση, Εκπαιδευτική πολιτική
ΕΠΑΣ
1
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Στον αέρα τα επαγγελματικά δικαιώματα των 88.000 απόφοιτων δημόσιων επαγγελματικών σχολών.

Στον αέρα βρίσκονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) που ιδρύθηκαν με το ν. 3475/06 και λειτουργούσαν στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης σε όλα τα Υπουργεία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών: Οι προθεσμίες, οι αιτήσεις, τα κριτήρια

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ: Προσλήψεις 14.641 αναπληρωτών Α/θμιας Εκπαίδευσης, στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση και στη Γενική Εκπαίδευση

των Θέμη Κοτσιφάκη και Γιάννη Παπατσεχιλίδη*

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Συγκεκριμένα οι ΕΠΑΣ λειτούργησαν από το 2006 μέχρι το 2013-14, όπου καταργήθηκαν με το ν.4186/13. Οι ΕΠΑΣ λειτουργούσαν στο Υπουργείο Παιδείας, στο Υπουργείο Εργασίας (ΟΑΕΔ), στο Υπουργείο Υγείας, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και στο Υπουργείο Τουρισμού. Θυμίζουμε ότι στις ΕΠΑΣ εγγράφονταν απόφοιτοι της Α΄ Λυκείου.

Οι ΕΠΑΣ του Υπουργείου Παιδείας καταργήθηκαν τελείως το 2013 μαζί με 2 σημαντικούς τομείς των ΕΠΑΛ (υγείας – πρόνοιας και εφαρμοσμένων τεχνών) προκειμένου να βγουν σε διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ. Οι ΕΠΑΣ των Υπουργείων Τουρισμού και Υγείας μετατράπηκαν σε ΙΕΚ, ενώ στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ και του Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης δόθηκε παράταση λειτουργίας μέχρι το 2022, όπου θα γίνονταν η αξιολόγηση των δομών σύμφωνα με τον επίσημο στρατηγικό σχεδιασμό της ΕΕΚ (2016) και η οριστική τους κατάταξη ή μετασχηματισμός.

Με τον ιδρυτικό νόμο των ΕΠΑΣ από το 2006, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΣ είχαν ίδιο επιπέδου πτυχίο (επίπεδο 3) με τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Το 2014 με το ν. 4283/14  έγινε αλλαγή στην νομοθεσία, προσαρμόζοντας τα επίπεδα προσόντων στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Έτσι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ εντάχθηκαν πλέον στο επίπεδο 4 (δηλ. ανέβηκαν ένα επίπεδο προσόντων και αντίστοιχα οι απόφοιτοι της μαθητείας ΕΠΑΛ και ΙΕΚ εντάχθηκαν από το επίπεδο 4 στο 5). Δεν έγινε όμως προσαρμογή τότε στο επίπεδο των ΕΠΑΣ. Ωστόσο ο ΕΟΠΠΕΠ με βάση το ν.4115/2013 είχε αποδώσει αυτοτελώς ως Οργανισμός ισοτιμιών στις καταργημένες ΕΠΑΣ το επίπεδο 4. Με βάση αυτή την απόφαση του ΕΟΠΠΕΠ το 2016-17 υπήρξε συμφωνία με την Ε.Ε., για ένταξη όλων των υπαρχόντων πτυχίων στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, γεγονός που οδήγησε την ένταξη των πτυχίων των αποφοίτων ΕΠΑ.Σ. στο επίπεδο 4.

Το 2016,με καθυστέρηση 10 χρόνων από την έκδοση του ν.3475/06, εκδόθηκε απόφαση του Υπουργού Παιδείας Ν.Φίλη, με την οποία ρυθμίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ (ΥΑ Φ12/29247/Δ4 ΦΕΚ Β’ 513/29-02-2016) θέτοντας τέλος στην αγωνία χιλιάδων αποφοίτων.

Συγκεκριμένα, ρυθμίστηκε η αντιστοιχία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων τίτλων ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. με τα επαγγελματικά δικαιώματα κατόχων αντίστοιχων τίτλων ειδικοτήτων ΤΕΕ Β’ κύκλου σπουδών.  Εξασφαλίστηκε έτσι στους αποφοίτους η ισότιμη συμμετοχή τους στην αγορά εργασίας και η πρόσβαση στις ευκαιρίες απασχόλησης και εξέλιξης στην ειδικότητά τους. Δηλ. οι απόφοιτοι των ΕΠΑΣ, των ΤΕΕ Β΄ κύκλου και των ΕΠΑΛ έχουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα και ανήκουν προφανώς στο ίδιο επίπεδο προσόντων.

 Όμως μετά ήρθε η ΝΔ….

Με την παρ. 2 του άρθρου 170 του ν.4763/2020 η ΝΔ κατάργησε τις εναπομείνασες ΕΠΑΣ, εντάσσοντάς τις στο επίπεδο των νέων δομών των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, που όμως είναι μεταγυμνασιακές σχολές.

Παράλληλα υποβάθμισε αναδρομικά (!!) τα πτυχία των 88.746 αποφοίτων ΕΠΑΣ όλων των υπουργείων (βλ. σχετικό πίνακα με επεξεργασία στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ),  παρά το γεγονός ότι ήδη τους έχουν αποδοθεί ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους  των ΕΠΑΛ από το 2016. Επισημαίνεται ότι σε εφαρμογή του ν.4763/2020 οι απόφοιτοι των ΕΠΑ.Σ. δεν μπορούν πλέον να εγγράφονται στα Ι.Ε.Κ.!

Επιπλέον οι μαθητές φετινής σχολικής χρονιάς Α΄ και Β΄ τάξης των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του ΟΑΕΔ και του Υπ. Αγρ, Ανάπτυξης οι οποίοι κλήθηκαν να υποβάλλουν αιτήσεις για εγγραφή στις σχολές, πριν το ν. 4763/20, δηλ. με βάση τις διατάξεις του ν.3475/06 που χορηγούσαν με ενδοσχολικές εξετάσεις πτυχία επαγγελματικής ειδικότητας εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα οποία παρείχαν ισοτιμία με τα ΕΠΑ.Λ. σύμφωνα με το άρ. 12 του ν.3475/06 και την ΥΑ του 2016. Δηλαδή οι μαθητές και οι μαθήτριες που φοιτούν ήδη στις σχολές, θα λάβουν πτυχία όχι με βάση το νόμο με τον οποίο εισήχθηκαν στις σχολές, αλλά με βάση το νόμο 4763/20 που ψηφίσθηκε στις 21-12-2020. Έτσι τα πτυχία τους αντί να είναι ισότιμα με αυτά των ΕΠΑΛ, θα παρέχουν ισοτιμία με τις μεταγυμνασιακές ΕΣΚ του νέου νόμου.

Πρόκειται δηλαδή για μια καραμπινάτη και σκόπιμη υποβάθμιση πτυχίων αποφοίτων του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος της ΕΕΚ.

Αυτά είναι αποτελέσματα της αλλοπρόσαλλης πολιτικής των «αρίστων» της ΝΔ. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η προώθηση των ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση.

Πρόταση για μια αναβαθμισμένη ΕΕΚ

Είναι γνωστή η αντίθεσή μας με τη δημιουργία μεταγυμνασιακών σχολών πρόωρης κατάρτισης και ανήλικης μαθητείας (ΕΣΚ) που ιδρύθηκαν με το ν.4763/20. Θυμίζουμε ότι τις σχολές αυτές  μπορεί να τις δημιουργεί κάθε δημόσιος και ιδιωτικός οργανισμός, ακόμα και εργοδοτικοί φορείς. Στόχος της κυβέρνησης είναι, αξιοποιώντας και τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων στο λύκειο (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) που θα δυσκολέψει την φοίτηση σε αυτό, να οδηγηθεί ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση και στην έξωση από το Λύκειο. Αντί της θεσμοθέτησης θεσμών και πρακτικών που να κρατούν δημιουργικά τους νέους / νέες στο σχολείο και τη μάθηση μηχανεύονται «αριστείες» και «αξιολογήσεις» για την εγκατάλειψη του σχολείου!

Για εμάς ο σχεδιασμός της ΕΕΚ πρέπει να στηρίζεται σε ολοκληρωμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό, βασισμένο στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και τις προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας.   Βασικό κριτήριο για τον σχεδιασμό αποτελεί η σαφής διάκριση στόχων και μεθόδων της επαγγελματικής εκπαίδευσης από την επαγγελματική κατάρτιση.

Απαραίτητοι όροι μιας ουσιαστικής αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης σε όλα τα επίπεδα είναι η ουσιαστική αύξηση των εκπαιδευτικών δαπανών αλλά και η κατάργηση του ν.4763/20.

  • Θεσμοθέτηση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με ένταξη όλων των τύπων  του Λυκείου στην υποχρεωτική εκπαίδευση και εδραίωση του Επαγγελματικού Λυκείου ως σχολείου ισότιμης επιλογής.
  • Ενίσχυση  του θεσμού της μαθητείας στο Μεταλυκειακό έτος των ΕΠΑΛ.
  • Μετασχηματισμό των ΕΠΑ.Σ. του ΟΑΕΔ σε Σχολές Μαθητείας που εντάσσονται ως διακριτό σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με Μαθητεία, στο μεταδευτεροβάθμιο (μεταλυκειακό)-επίπεδο 5, με προσδιορισμένη ηλικιακή ομάδα στόχο και συνολική διάρκεια σπουδών-πρακτικής 2,5 έτη.
  • Μέτρα που θα συμβάλουν στην ενίσχυση των δημοσίων ΙΕΚ, με την επίλυση των δομικών προβλημάτων χρηματοδότησης, προγραμμάτων σπουδών και υποδομών τους.
  • Επανασύσταση και λειτουργία των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ.
  • Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καταργηθεί άμεσα η διάταξη του ν. 4763/20, που αφαιρεί τα επαγγελματικά δικαιώματα χορηγηθέντων πτυχίων των ΕΠΑΣ, έτσι ώστε να παραμείνουν ισότιμα με αυτά των αποφοίτων ΕΠΑΛ και ΤΕΕ Β΄ κύκλου. Να επανέλθουν στο επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που τα ενέταξε ο ΕΟΠΠΕΠ το 2016.  Οι 88.746 απόφοιτοι των ΕΠΑΣ και οι ήδη φοιτώντες μαθητές των ΕΠΑ.Σ., απαιτούν στοιχειώδη δικαιοσύνη και σεβασμό σε αυτό που η ίδια η πολιτεία θεσμοθέτησε. Καμιά αναδρομική υποβάθμιση δεν θα είναι ανεκτή.

*Ο Θ. Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός της ΤΕΕ και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ

και ο Γ. Παπατσεχιλίδης είναι εκπαιδευτικός ΟΑΕΔ, μέλος ΔΣ ΟΕΛ-ΟΑΕΔ

Ετικέτες: ΔΙΕΚΕΟΠΠΕΠΕπαγγελματική Εκπαίδευση και ΚατάρτισηΕΠΑΣΘέμης ΚοτσιφάκηςΙΕΚΝέα ΔημοκρατίαΟΑΕΔ
ShareTweet
Προηγούμενο άρθρο

Ξεκίνησε να πουλάει πράγματα στην ιστοσελίδα του και σήμερα …δεν ξέρει τι έχει

Επόμενο άρθρο

Κατασκηνώσεις: Φόβος για τα κρούσματα – «Πρωτόκολλο γραμμένο στο πόδι»

Σχετικά Άρθρα

Ψηφιακά από σήμερα τα  πτυχία ΕΠΑΣ και ΠΕΠΑΣ Μαθητείας της ΔΥΠΑ

ΔΥΠΑ: Από σήμερα οι αιτήσεις για τις 50 Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας

17 Ιουνίου, 2024

ΔΥΠΑ - Σχολές Μαθητείας: Σε 37 ειδικότητες με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας Σήμερα και ώρα 17:00, ξεκινά η ηλεκτρονική...

Σήμερα έμαθα: Γιατί οι μαθητές έχουν ελεύθερο το καλοκαίρι

Λήξη μαθημάτων: Στις 17 Μαΐου για τα Λύκεια και στις 29 Μαΐου για τα Γυμνάσια

6 Απριλίου, 2024

Μέχρι τη λήξη των μαθημάτων έχουν απομείνει 21 ημέρες για τα Λύκεια και 29 για τα Γυμνάσια. Στις 17 Μαΐου...

ΔΙΕΚ σχολή σπουδαστές φοιτητές diek-aithousa-foithtes-sxolh

Σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης μετατρέπονται τα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης

13 Μαρτίου, 2024

Υπογράφηκε η υπουργική απόφαση για τη μετατροπή των Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) Τουρισμού αρμοδιότητας Υπουργείου Τουρισμού, σε Σχολές Ανώτερης...

Παραβίαση δεδομένων: Δικαστική προσφυγή σε πέντε χώρες από απόδημους για τα email της Ασημακοπούλου (vids)

Παραβίαση δεδομένων: Δικαστική προσφυγή σε πέντε χώρες από απόδημους για τα email της Ασημακοπούλου (vids)

5 Μαρτίου, 2024

Τη χειρότερη τροπή για την κυβέρνηση – αλλά και την ίδια την ευρωβουλευτή – παίρνει η υπόθεση της Άννας Μισέλ...

ΔΙΕΚ σχολή σπουδαστές φοιτητές diek-aithousa-foithtes-sxolh

Νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση: Στα κάγκελα οι σπουδαστές των Δημόσιων ΙΕΚ

18 Ιανουαρίου, 2024

Δεν βρίσκουμε ούτε μια γραμμή που να αφορά τις πραγματικές ανάγκες μας. Ζητούν βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση....

Επόμενο άρθρο
κατασκηνώσεις κατασκήνωση kataskhnosh

Κατασκηνώσεις: Φόβος για τα κρούσματα - «Πρωτόκολλο γραμμένο στο πόδι»

nickelodeon φωνή

Η φωνή από το Nickelodeon αποκάλυψε το πρόσωπό της - Χαμός στο TikTok με πάνω από 1.000 σχόλια!

Παρακαλώ συνδεθείτε για συμμετοχή στην συζήτηση

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Alfavita (24.290)
  • Esos (4.554)
  • Fresh Education (1.528)
  • ipaidia (10.690)
  • Lifestyle (981)
  • Viral (454)
  • Webex (12)
  • Αθλητικά (121)
  • Αναπληρωτές – Ωρομίσθιοι (285)
  • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (126)
  • Αποσπάσεις – Μεταθέσεις (20)
  • Απόψεις (133)
  • Βάσεις (84)
  • Γλωσσομάθεια (16)
  • Γονείς (739)
  • Γυμνάσιο (7)
  • Δευτεροβάθμια (788)
  • Δημοτικό (16)
  • Δια Βίου Μάθηση (25)
  • Διορισμοί (40)
  • Ειδήσεις (144)
  • Ειδήσεις (723)
  • Ειδική Αγωγή (51)
  • Εκπαίδευση (2.137)
  • Εκπαιδευτική πολιτική (988)
  • Εκπαιδευτικό Υλικό (12)
  • Εκπαιδευτικοί (1.088)
  • Ελλάδα (6.123)
  • ΕΠΑΛ (8)
  • Επιμόρφωση (64)
  • Εργασία (96)
  • Θέματα Εξετάσεων (36)
  • Θρησκεία (51)
  • Ιδιωτικά (15)
  • Ιδιωτικά (61)
  • Ιδιωτική Εκπαίδευση (23)
  • ΙΕΚ (43)
  • ΙΕΠ (12)
  • Κόσμος (1.166)
  • Λύκειο (6)
  • Μαθητές (685)
  • Μεταθέσεις (35)
  • Μεταπτυχιακά (8)
  • Μηχανογραφικό (38)
  • Νηπιαγωγείο (10)
  • Νομοθεσία (38)
  • Οικονομία (324)
  • Πανελλαδικές (441)
  • Περιβάλλον (145)
  • Πολιτική (469)
  • Πολιτισμός (181)
  • Προβολή (3)
  • Πρωτοβάθμια (552)
  • Ροή (40.980)
  • Σεμινάρια – MOOC (33)
  • Στελέχη Εκπαίδευσης (31)
  • Σύλλογοι – Ομοσπονδίες (228)
  • Συνέδρια – Ημερίδες (57)
  • Συνταξιοδοτικό (41)
  • Συντονιστές (11)
  • Τεχνολογία (218)
  • Τράπεζα θεμάτων (7)
  • Τριτοβάθμια (546)
  • Υγεία (848)
  • Ύλη Εξετάσεων (12)
  • Υπ. Παιδείας (976)
  • Φοιτητές (417)
  • Χρήσιμα (7)
Newspedia.gr

Νέα Ανεξάρτητη σελίδα ειδήσεων για την Εκπαίδευση. Όλα τα νέα για εκπαιδευτικούς, γονείς, φοιτητές και μαθητές. Νομοθεσία, Αποσπάσεις, Μεταθέσεις, Συνταξιοδοτικό και όλες οι κατηγορίες της Παιδείας που σας ενδιαφέρουν.

© 2023 Newspedia.gr.

  • Newspedia.gr
  • Πολιτική cookies
  • Όροι χρήσης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • Home 2
  • Newsletter
  • Newspedia.gr – Ειδήσεις για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, την παιδεία
  • Sample Page
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης – Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική σχετικά με Cookies
  • Πουλιόπουλος Άκης – Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας

© 2023 Newspedia.gr.