Απίστευτα αντιπαιδαγωγικοί και άκρως υποκριτικοί σχεδιασμοί του ΥΠΑΙΘ για το πώς θα αξιολογηθούν οι μαθητές στα Γυμνάσια και τα Λύκεια κατά την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στα σχολεία.
Το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε νέα εγκύκλιο με την οποία περιγράφεται ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών που παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα λόγω των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης του κορονοϊού σαν να διεξάγεται η εκπαιδευτική διαδικασία κανονικά αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες και τις πολλαπλές σοβαρές αδυναμίες της τηλεκπαίδευσης και το πλήθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, ειδικότερα οι μαθητές των ασθενέστερων τάξεων και στρωμάτων και των πιο απομακρυσμένων περιοχών της χώρας.
Δεν εκπλήσσει η έλλειψη παιδαγωγικής ευαισθησίας και κατανόησης των ιδιαίτερων συνθηκών, αλλά αυτή η ισοπεδωτική αριστοκρατική, βαθύτατα ταξική, εν είδει Αντουανέττας και γραφειοκρατική αντιμετώπιση ακόμα και της αξιολόγησης των μαθητών ξεπερνά κάθε όριο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 167603/ΓΔ4/2020 εγκύκλιο που υπέγραψε η Υφυπουργός, κα Σ. Ζαχαράκη, η αξιολόγηση των μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ Τετράμηνο θα γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Γυμνάσια
Υπενθυμίζεται ότι στο Γυμνάσιο, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ΠΔ 126/2016, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται:
Η συνολική συμμετοχή του/της στη μαθησιακή διαδικασία, από την οποία ο/η εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ., οι εργασίες που εκτελεί ο/η μαθητής/τρια στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά, οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες, οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
Γενικά Λύκεια
Στο Γενικό Λύκειο, σύμφωνα με άρθρο 103, παρ.1 του Ν. 4610/2019, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας κατά τετράμηνο ο/η διδάσκων/ουσα συνεκτιμά τη συμμετοχή του/της στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του/της για το συγκεκριμένο μάθημα, την επίδοσή του/της στις γραπτές δοκιμασίες, τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι.
Αν λείπει κάποιο από τα προαναφερθέντα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, σύμφωνα με το άρθρο 103, παρ. 3 του Ν. 4610/2019.
Επαγγελματικά Λύκεια
Στο Επαγγελματικό Λύκειο σύμφωνα με άρθρο 121, παρ.1 του προπεριγραφόμενου νόμου, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα, οι εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο, η επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, οι προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και ο φάκελος εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται, ενώ, αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός τετραμήνου διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, όπως τούτο προβλέπεται στο άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.
Διαβάζει κανείς όλα τα παραπάνω και αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν να εφαρμοστούν σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης, όταν η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών και με βάση έρευνες «παρακολουθεί» τα διαδικτυακά «μαθήματα» με τις πολλαπλές διακοπές και τα τόσα ευτράπελα και τραγελαφικά με ένα κινητό.
Όταν οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν και παραδέχονται ότι ελάχιστοι μαθητές μπορούν και «συμμετέχουν» στο «μάθημα».
Ακόμα περισσότερο όταν δεν μπορούν να πιστοποιηθούν οι παρουσίες και απουσίες των μαθητών.
Όλα αυτά και τόσα άλλα «αγνοούνται» από το ΥΠΑΙΘ προκειμένου να εξυπηρετήσει τα επικοινωνιακά του σχέδια για μια ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεκπαίδευσης.
Επιπλέον, σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν κάθε πρόσφορο τρόπο διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών/τριών, καθώς επίσης και:
Το εργαλείο «Ασκήσεις» από την ηλεκτρονική τάξη-e-class, στο οποίο περιλαμβάνονται θέματα αυτόματης βαθμολόγησης, θέματα ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου) και θέματα συνδυασμού αυτόματης βαθμολόγησης και ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου).
Το εργαλείο «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη-e-class: υποβολή από τους/τις μαθητές/τριες αρχείων απαντήσεων με συγκεκριμένη προθεσμία και ώρα υποβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Το εργαλείο «e-me assignments» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία και ανάθεση εργασιών.
Το εργαλείο «e-portfolio» της πλατφόρμας e-me: Οργάνωση και προβολή της δουλειάς μαθητών/τριών.
Την εφαρμογή «e-me content» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου για την ανάπτυξη διαφόρων τύπων διαδραστικών μαθησιακών αντικειμένων.
Το εργαλείο της ψηφοφορίας/δημοσκόπησης (polling) της πλατφόρμας webex.
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω διαπιστώνει κανείς ότι οι καρεκλοκένταυροι του ΥΠΑΙΘ ζουν στον … πλανήτη του «άριστα» και δεν έχουν σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Αναφέρουν όλα αυτά, όταν δεν πήραν τα στοιχειώδη μέτρα για τα σχολεία και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από πέρυσι τον Μάρτιο. Είναι εύλογο ότι στις συνθήκες της «Τηλε-εκπαίδευσης» παιδεία δεν παρέχεται, ενώ καταργούνται όλες οι προϋποθέσεις οποιασδήποτε ανάπτυξης των ικανοτήτων των παιδιών. Στη βάση αυτή δεν είναι δυνατή οποιασδήποτε μορφής «αξιολόγηση» των μαθητών μας.
Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση χρησιμοποίησε την κρίση ως ευκαιρία, όπως ομολογούσε εξαρχής η υφυπουργός Παιδείας. Έτσι, αναιρεί και τις ίδιες τις τοποθετήσεις κορυφαίων στελεχών της (Μητσοτάκης, Γεραπετρίτης, Ζαχαράκη) ότι «η τηλε-εκπαίδευση χρησιμοποιείται μόνο για να διατηρείται η επαφή των μαθητών με το σχολείο», ότι «μέσω αυτής δεν μπορεί να προχωρήσει η ύλη και ως διδαχθείσα χαρακτηρίζεται μόνο η ύλη που έχει καλυφθεί δια ζώσης», ότι «είναι προαιρετική για μαθητές και εκπαιδευτικούς», ότι «αυξάνει τις ανισότητες στη μόρφωση και θίγει τα φτωχά παιδιά».
Οι εκπαιδευτικοί δικαιώνοντας τον παιδαγωγικό τους ρόλο και το καθήκον τους προς τους μαθητές που πλήττονται ανελέητα από αυτές τις πολιτικές, επωμίζονται κατά κύριο λόγο να αντισταθούν σε όλα αυτά που οι κυβερνώντες «διατάζουν».
έχουν χρέος να στηρίξουν με όποια μέσα μπορούν τους μαθητές μας και να σταθούν στο πλευρό τους όχι ως αξιολογητές, αλλά ως παιδαγωγοί και δάσκαλοι που ενθαρρύνουν και κρατούν ζωντανή την ψυχή και το νου των μαθητών τους. Οφείλουν να διεκδικήσουν εκτός των παγίων εκπαιδευτικών αιτημάτων άμεσα:
- Η ύλη δεν μπορεί να προχωρά μέσω τηλε-«εκπαίδευσης» και καμία τέτοια διαδικασία δεν μπορεί να είναι υποχρεωτική.
- Η εξεταστέα ύλη πρέπει να μειωθεί δραστικά από τώρα και να καταργηθεί η διαβόητη και κακόφημη τράπεζα θ(υ)μάτων.
- Άμεση κατάργηση του θεσμικού πλαισίου για τηλε-«εκπαίδευση» και κάμερες
- Ασφαλή σχολικά κτίρια και ανοιχτά σχολεία με μέτρα προστασίας από την πανδημία
Πηγή: drepani.gr Άρθρο του: Γιώργου Καββαδία
Δείτε την εγκύκλιο εδώ: