Χωρίς να προστατεύονται ούτε στο ελάχιστο, πολλοί καθηγητές έγιναν έρμαιο εκφοβισμών και χυδαίων ύβρεων από αγνώστους κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.
Μέσα στην παράνοια της επιδημίας του κορονοϊού αλλά και της διαδικασίας της τηλεκπαίδευσης (η οποία φυσικά ήταν κάτι πρωτόγνωρο) πολλοί, πολλές και πολλά δοκιμάστηκαν. Οι αντοχές των παιδιών. Οι αντοχές και η διαχειριστική επάρκεια των εκπαιδευτικών. Η ασφάλεια των μαθημάτων. Αυτό το τελευταίο έχει αγνοηθεί από τα περισσότερα ΜΜΕ.
Και όμως, κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης έλαβαν χώρα ουκ ολίγα περιστατικά εκφοβισμού, ακόμα και ακραίου, εκπαιδευτικών από αγνώστους οι οποίοι “εισέβαλλαν” στις ηλεκτρονικές αίθουσες και σκορπούσαν τον πανικό. Για πλάκα; Μπορεί. Για χαβαλέ; Ίσως. Το αποτέλεσμα πάντως ήταν το ίδιο. Η τρομοκράτηση των εκπαιδευτικών οι οποίοι ξαφνικά έπρεπε να φορέσουν στολή …χάκερ για να καταλάβουν από πού δέχονται τα χτυπήματα.
Το NEWS 24/7 συνομίλησε με εκπαιδευτικό η οποία, άθελά της, βέβαια βρέθηκε στο επίκεντρο τέτοιων περιστατικών στα σχολεία στα οποία διδάσκει. Παρά το γεγονός ότι κράτησε την ψυχραιμία της κατά τη διάρκεια των περιστατικών, η εν λόγω εκπαιδευτικός ένιωσε εντελώς απροστάτευτη και ιδιαίτερα προβληματισμένη από το επιεικώς χαμηλό επίπεδο ασφαλείας που προσέφερε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές η πλατφόρμα της Cisco (Webex).
“Τα προβλήματα άρχισαν νωρίς εφέτος” μας ανεφέρει η Α. (σσ τα στοιχεία της βρίσκονται υπόψιν του NEWS 24/7). “Μόλις τον Νοέμβρη. Μία μέρα, το μάθημα ήδη βρισκόταν σε εξέλιξη. Διαπίστωσα ότι με το όνομα συγκεκριμένου μαθητή του τμήματός μου, είχε μπει στην ηλεκτρονική τάξη άλλο άτομο. Κάποια στιγμή αυτός ο άνθρωπος, για τον οποίο φυσικά δεν έχω ιδέα ποιος μπορεί να είναι, μου είπε επιτακτικά “κοίταξε, σε αυτόν που λείπει απουσία δεν μπαίνει. Αλλιώς θα κάψω το σχολείο και το σπίτι σου μαζί“.
“Συνέχισα να κάνω μάθημα και όταν αυτό τελείωσε επικοινώνησα με το μαθητή που έλειπε. Μου είπε ότι δεν είχε ιδέα για το ποιος μπορεί να είναι ο εισβολέας. Μίλησα κατόπιν και με άλλο μαθητή και μου είπε να μην ανησυχώ, γιατί το ζήτημα θα τακτοποιηθεί. Τι εννοούσε, δεν μπορώ να ξέρω“.
Οι απειλές σε πολλά σχολεία της χώρας απέκτησαν σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα. Όπως και η εξύβριση χωρίς καμία αιτία: “Και αυτό παρατηρήθηκε έντονα. Την ώρα που περίμεναν στο λόμπι για να μπουν στην τάξη κάποιοι έβριζαν χυδαία. Χρησιμοποιούσαν ψευδώνυμα έχοντας πάρει τους κωδικούς μαθητών και έκαναν αυτό το πράγμα. Ήταν δύσκολο να το ακούει και να το διαχειρίζεται κανείς“.
Διαπόμπευση με αφίσες
Η Α. μας ενημερώνει και για άλλο σοβαρό περιστατικό στο οποίο, άθελά της, έλαβε μέρος μία συνάδελφός της. “Κατά τη διάρκεια του τηλεμαθήματος η συνάδελφος σήκωσε το χέρι της και φάνηκε ότι θέλει να το βάλει στη μύτη. Αμέσως κάποιοι με screenshot “τράβηξαν” τη σκηνή. Η φωτογραφία έδειχνε τη συνάδελφο σε μία πολύ άβολη στάση. Στη συνέχεια τυπώθηκαν δεκάδες αφίσες με αυτή τη φωτογραφία, τοιχοκολλήθηκαν στο σχολείο και η εκπαιδευτικός διαπομπεύτηκε μέχρι εκεί που δεν παίρνει. Συμπλήρωναν σχόλια στην αφίσα κάτω από τη φωτογραφία“. Πώς να ανοίξει στη συνέχεια την κάμερά της η συγκεκριμένη καθηγήτρια και πώς να συνεχίσει τη διαδικασία;
“Δεν υπήρχε καμία δικλείδα ασφαλείας, αυτό ήταν σαφές. Ακόμα και όταν λέγαμε στα παιδιά ότι μπορούν να εντοπιστούν μέσω του ΙP δεν έδειχναν να κατανοούν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Και εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι πήραμε ελάχιστη βοήθεια από τους γονείς. Όταν τους αναφέραμε συγκεκριμένα περιστατικά αρνήθηκαν να πιστέψουν ότι τα παιδιά τους κάνουν τέτοια πράγματα.
Έτσι παρατηρήθηκαν φαινόμενα απίστευτων απειλών. Μπήκαν σε μάθημα και απείλησαν χυδαιότατα καθηγήτρια λέγοντάς της ότι θα σκοτώσουν την ίδια και τα παιδιά της μέσα στο σπίτι της. Η γυναίκα τρομοκρατήθηκε, δεν μπορούσε να δουλέψει για μέρες. Δεν υπήρχε καμία προστασία“.
Και οι διευθυντές των σχολείων;
“Δεν έκαναν κάτι ιδιαίτερο ούτε υπήρχε κάποια κεντρική ντιρεκτίβα από το Υπουργείο για το πώς αντιμετωπίζουμε τέτοια περιστατικά. Προσωπικά εγώ δεν προχώρησα σε καταγγελίες. Άλλοι συνάδελφοι κατήγγειλαν, έφτασαν μέχρι τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, αλλά δεν μπορώ να ξέρω αν εξιχνιάστηκε έστω και μία υπόθεση απειλής ή εξύβρισης“.
Ερωτηματικά για τη στάση του Υπουργείου
Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω, τα περιστατικά είναι πολύ σοβαρά για να αδιαφορήσει κανείς. Με δεδομένο ότι δεν αποκλείεται καθόλου η τηλεκπαίδευση να ξαναχρειαστεί στο άμεσο ή όχι μέλλον, το Υπουργείο και ο πάροχος της πλατφόρμας οφείλουν να πάρουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσουν διδάσκοντες και διδασκόμενους από ανοίκειες επιθέσεις.
Άραγε, το Υπουργείο Παιδείας, γνωρίζει συγκεκριμένα περιστατικά εκφοβισμού που έλαβαν χώρα στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης; Και αν γνωρίζει, φρόντισε να ενημερώσει σχετικά την εταιρεία-πάροχο της πλατφόρμας, αλλά και την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα;
Η Αρχή, αν πράγματι έχει λάβει γνώση τέτοιων περιστατικών, πώς ενήργησε;
Τα ερωτήματα πρέπει να απαντηθούν πειστικά και άμεσα. Έτσι και αλλιώς, οι σκιές που πλανώνται πάνω από την τηλεκπαίδευση και έχουν άμεση σχέση με την ασφάλεια των υποκειμένων (περίπου 1,5 εκ μαθητές και εκπαιδευτικοί) δεν έχουν ακόμα διαλυθεί.