Η τηλεκαπίδευση, τα τηλεδιαγωνίσματα, η βαθμολόγηση μαθητών… Ο αιρετός Χρήστος Σουρουλής του ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου γράφει σχετικά…
Του αιρετού
Χρήστου Σουρουλή
Σε ένα άρθρο που είχα γράψει πρόσφατα απαριθμούσα 15 λόγους για καθέναν από τους οποίους η υπουργός Παιδείας θα έπρεπε να παραιτηθεί ή να αποπεμφθεί. («Γιατί ζητάμε την παραίτηση της κ. Κεραμέως», 11/11/2020).
Από τότε έχουν προστεθεί και άλλοι λόγοι και όπως πρότεινε κάποιος φίλος μια καλή ιδέα είναι να φτιάξουμε ένα Παρατηρητήριο Δράσης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Θα πρέπει όμως να βρεθούν δυο-τρεις άνθρωποι να ασχολούνται αποκλειστικά με αυτό, διαφορετικά δεν προλαβαίνεις.
Στις 9/12 η εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως υλοποίηση της [για να μην ξεχνιόμαστε] (ισχύουσας) αξιολόγησης των μαθητών/τριών Δ/θμιας Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2020-2021 έρχεται για να μας ‘’θυμίσει’’ ότι «ως προς τον τρόπο αξιολόγησης ανά μάθημα (…) εφαρμόζονται απαρέγκλιτα οι ισχύουσες διατάξεις».
Όταν οι μισές, και λίγες λέω, υπουργικές αποφάσεις επαναλαμβάνουν το «κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης» και με το πρόσχημα της πανδημίας δεν αφήνουν τίποτα όρθιο, η αξιολόγηση των μαθητών πρέπει να γίνει – απαρέγκλιτα – με τις ισχύουσες διατάξεις. Κοροϊδευόμαστε;
Να ‘’θυμίσω’’ κι εγώ στους κατά τα άλλα λάτρεις της Αξιολόγησης, ότι η αξιολόγηση αξιολογεί εκείνο το οποίο προορίζεται να αξιολογήσει. Σας μπέρδεψα, κ. Κεραμέως;
Εν πάση περιπτώσει, αξιολογούμε κατά πόσο ο μαθητής έχει κατακτήσει τη γνώση που οι διδάσκοντες τού παρείχαμε, και κάνα-δυο πράγματα ακόμα, που μην τα λέω, κ. Υπουργέ, και σας μπερδεύω περισσότερο.
Από τη στιγμή που η γνώση δεν παρέχεται με τον πρέποντα τρόπο, δηλαδή τη δια ζώσης διδασκαλία, πώς θα αξιολογηθεί με τον τρόπο που αντιστοιχεί στον πρέποντα τρόπο; Πιο απλά, πώς θα βάλεις βαθμούς σαν να έκανες κανονικά το μάθημα;
Και δεν αναφέρομαι καθόλου στα τεχνικά προβλήματα και δυσκολίες, ούτε καν στην παντελή αδυναμία πολλών μαθητών για στοιχειώδη παρακολούθηση.
Ακόμα και στην υποθετική περίπτωση που όλοι οι μαθητές και οι διδάσκοντες έκαναν κανονικά ‘’τηλεμάθημα’’, και πάλι θα έπρεπε να αναπροσαρμοστούν οι ‘’ισχύουσες διατάξεις’’, όπως π.χ. να μην είναι υποχρεωτικά τα διαγωνίσματα για το α΄ τετράμηνο ή να μην μπει καν βαθμολογία. Και φυσικά να ανασταλεί η λειτουργία της τράπεζας θεμάτων. (Που δεν πρέπει να υπάρχει καθόλου, αλλά ας μην το πιάσουμε και αυτό).
Από την άλλη, τα τηλεδιαγωνίσματα για τα οποία οι εκπαιδευτικοί ‘’ενθαρρύνονται’’, σε ένα σύστημα που άλλοτε λειτουργεί και άλλοτε όχι, μόνο ως ενθάρρυνση για χιούμορ μπορούν να εκληφθούν.
Φυσικά οι επαΐοντες του Αμαρουσίου το γνωρίζουν και γνωρίζουν τους αποκλεισμούς και τις αδικίες που θα προκύψουν, δεν ιδρώνει όμως το αυτάκι τους – αντιθέτως είναι πανευτυχείς:
Η διεύρυνση των ανισοτήτων είναι στοιχείο της πολιτικής τους. Καθολικά, όχι μόνο στην Εκπαίδευση. Λειτουργούν …εξ αποστάσεως, δεν έχουν ιδέα από σχολική καθημερινότητα, αλλά δεν είναι αυτό το πρόβλημα – το πρόβλημα είναι πως θέλουν να μπαχαλέψουν αυτή την καθημερινότητα, να την φέρουν εντελώς στα δικά τους μέτρα και να μας κάνουν και συνεργούς σε αυτό.
Κι εδώ είναι που πρέπει να αρχίσουν να έχουν προβλήματα και αυτοί.
Εδώ είναι που πρέπει να ‘’μιλήσει’’ ο κόσμος της Εκπαίδευσης, ο κόσμος της Εργασίας. Στο προκείμενο, να μην βάλουμε τηλεδιαγωνίσματα και να πούμε και τους λόγους.
Εδώ είναι που πρέπει να γίνει απολύτως κατανοητό – και στη δική τους πλευρά και στη δική μας – ότι το σχολείο είμαστε οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς. Είμαστε ΕΜΕΙΣ. Αυτό δεν αλλάζει δεν πα να βγάζουν 50 εγκυκλίους την ημέρα.
Χρήστος Σουρουλής
Αιρετός ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου