Η αντιπαράθεση για την ΕΒΕ: Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στην Γθμια εκπ/ση και τι ισχύει πραγματικά
Είπε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι αν κερδίσει τις εκλογές και καταφέρει να σχηματίσει κυβέρνηση θα καταργήσει την ΕΒΕ. Πιο συγκεκριμένα ο Πρόεδρός του ανέφερε ότι η ΕΒΕ, μέτρο που καθιέρωσε η ΝΔ, «κόβει» 20.000 παιδιά από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με στόχο «να γίνουν πελατεία για τα ιδιωτικά κολέγια».
Απάντησε η ΝΔ αναφέροντας στην ανακοίνωσή της ότι: «πρόκειται για μία ακόμη έκφανση της κεντρικής γραμμής του ΣΥΡΙΖΑ, που πρεσβεύει την εξήγηση προς τα κάτω, το μπάχαλο και την αδιαφορία για την Παιδεία. Είναι ο ορισμός του χυδαίου πολιτικαντισμού να υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ αλλαγή του πλαισίου διεξαγωγής των εξετάσεων στο “παρά πέντε”».
Ποια είναι η αλήθεια με την ΕΒΕ;
Είναι αλήθεια ότι κόβονται πολλοί μαθητές από την Γ/βάθμια εκπ/ση, υπολογίζονται περί τις 20.000 και μάλιστα όχι μόνο μαθητές με χαμηλές επιδόσεις, αλλά και παιδιά με υψηλή βαθμολογία, όπως θ’ αποδείξουμε παρακάτω. Όλοι αυτοί/ες όμως στρέφονται είτε προς ιδιωτικά ή δημόσια Πανεπιστήμια του εξωτερικού, που και σ’ αυτά πληρώνουν είτε η πλειονότητά τους στρέφεται στα ιδιωτικά κολέγια. Ακόμη και όσοι/ες προέρχονται από οικογένειες, που δεν είναι εύρωστες. Και καταφεύγουν σ’ αυτή τη λύση επειδή πλέον με νόμο της ΝΔ το πτυχίο από ιδιωτικά κολέγια έχει την ίδια επαγγελματική ισχύ με αποφοίτους από τα δημόσια Πανεπιστήμια και μετράει ισότιμα για διορισμό στο δημόσιο.
Επίσης είναι αλήθεια ότι με την ΕΒΕ παρατηρούνται στρεβλώσεις, που δεν μπορούν ν’ αποκατασταθούν και κυρίως με τις σχολές που έχουν ειδικά μαθήματα. Θα δώσω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που βέβαια δεν είναι το μοναδικό, για να γίνει κατανοητό: υποψήφιος συγκέντρωσε 17.010 μονάδες στο σύνολο, πολύ καλή επίδοση, δηλαδή 2.530 μονάδες πάνω από τη βάση, που τη χρονιά του στη σχολή που ήθελε να πιάσει ήταν 14.480. Επιθυμούσε να εισαχθεί στο τμήμα: Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Αυτό συνέβη επειδή η βαθμολόγια του στο ειδικό μάθημα της ξένης γλώσσας (Αγγλικά) ήταν 13.70 μονάδες ενώ η ΕΒΕ του αντίστοιχου ειδικού μαθήματος ήταν 14.10. Δηλ. για 0,40 μονάδες στα Αγγλικά στερήθηκε τη σχολή που ήθελε και θα έπιανε χωρίς ΕΒΕ! Εν τω μεταξύ θα μπορούσε να περάσει στην Αγγλική Φιλολογία με τους βαθμούς που είχε συγκεντρώσει! Δηλ για να διδάξει Αγγλικά ήταν καλός αλλά για να τα μιλήσει όχι!!!
Είναι αλήθεια ότι χωρίς την ΕΒΕ περνούν στην Γθμια εκπ/ση και κάποιοι με πολύ χαμηλή βαθμολογία. Αυτοί όμως δεν είναι πάρα πολλοί και αφορούν κυρίως σε κάποιες λίγες σχολές πολύ χαμηλής ζήτησης. Επίσης όπως αποδεικνύεται η συντριπτική πλειονότητά τους δεν θα ολοκληρώσει τη σχολή, λόγω έλλειψης βάσεων. Όμως δεν αντιλαμβάνομαι γιατί να μη δίνεται η δυνατότητα έστω και σε έναν εξ αυτών να το παλέψει. Άλλωστε δεν καταλαμβάνει τη θέση κάποιου άλλου που είχε σημειώσει καλύτερη επίδοση. Επιπλέον είναι υποκριτικό να κόβεις κάποιους από τη δημόσια Γ/θμια εκπ/ση και να τους στέλνεις στα ιδιωτικά κολλέγια, αφού προηγουμένως έχεις φροντίσει να τους εξισώσεις επαγγελματικά με τους αποφοίτους των δημόσιων ΑΕΙ. Ακόμη, μια επίδοση εξαρτάται κάθε φορά από τη δυσκολία των θεμάτων. Δηλ. ένας μαθητής που θα γράψει 6 ή 7 με δύσκολα θέματα τη μία χρονιά μπορεί να γράψει 10, 11 ή και 12 με πιο εύκολα θέματα την επόμενη χρονιά.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω νομίζω ότι γίνεται σαφές ότι η ΕΒΕ πρέπει να καταργηθεί και μάλιστα από φέτος, επειδή δεν επηρεάζει κανέναν προγραμματισμό των υποψηφίων, παρά τα αντιθέτως λεχθέντα.
Αν έχουμε ως πραγματικό στόχο τη βελτίωση του επιπέδου των μελλοντικών επιστημόνων της χώρας μας αυτό πιστεύω ότι θα επιτευχθεί με συνολικότερη αναβάθμιση και ενίσχυση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι με τεχνικούς «κόφτες».
5/5/2023
Πάνος Κατσούλας
Αντιπρόεδρος ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας
Τακτικός αιρετός εκπρόσωπος καθηγητών ΔΕ στο ΠΥΣΔΕ ν. Κορινθίας