Τους αφήνει άνεργους μια ασάφεια του ΑΣΕΠ
«Καταστρέφονται ζωές!» «Στα σκουπίδια οι προσπάθειες τόσων χρόνων!» «Όχι εξέλιξη, αλλά ανεργία και υποβιβασμός». Αυτά μάς λένε αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που καταποντίστηκαν στους προσωρινούς πίνακες του ΑΣΕΠ, λόγω μιας ασαφούς διατύπωσης, όπως λένε.
Η Μαρία Σκούπα είναι θεατρολόγος εκπαιδευτικός και εργάζεται 23 χρόνια στην εκπαίδευση ως αναπληρώτρια. Όταν ανακοινώθηκαν οι προσωρινοί πίνακες που αφορούν τις προσλήψεις στα σχολεία τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, διαπίστωσε ότι έχει πέσει στην 764η θέση από την 34η, διότι τα μόρια της προϋπηρεσίας της εμφανίζονται κατά 94 λιγότερα από αυτά που έχει. Τον Μάρτιο, χιλιάδες αναπληρωτές διαφόρων ειδικοτήτων έκαναν αίτηση για την προκήρυξη 2ΓΕ 2023. Όμως, πολλοί παρασύρθηκαν από τη διατύπωση στο πεδίο όπου έπρεπε να συμπληρώσουν την προϋπηρεσία τους και δήλωσαν λιγότερη, με αποτέλεσμα άνθρωποι που δουλεύουν 15 και 20 χρόνια στην εκπαίδευση να εμφανίζονται ότι εργάζονται μόλις δύο ή τρία χρόνια.
«Δυστυχώς, αυτό που συνέβη δεν οφείλεται τόσο σε σφάλμα κατανόησης εκ μέρους μας, όσο στην ασαφή, διφορούμενη και παραπλανητική παρενθετική πρόταση που συνόδευε το πλαίσιο 1 της αίτησης. Επιπλέον, απουσίαζε η σαφής και καθαρή διατύπωση “συνολική προϋπηρεσία”, που υπήρχε στις προηγούμενες αντίστοιχες προκηρύξεις, ενώ στο ΦΕΚ της προκήρυξης αναφερόταν καθαρά ότι δεν απαιτείται εκ νέου υποβολή στοιχείων που είναι ήδη καταχωρισμένα στον ηλεκτρονικό φάκελο του ΟΠΣΥΔ (σ.σ. το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων και τη διαχείριση προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Αυτό έκανε εμένα και πολλούς συναδέλφους να καταλάβουμε ότι μας ζητούσαν μόνο τη νέα προϋπηρεσία μετά το πρώτο κλείσιμο των πινάκων και ότι η υπόλοιπη προϋπηρεσία θα διασταυρωνόταν και θα έμπαινε αυτόματα από το ΑΣΕΠ μέσω του ΟΠΣΥΔ», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Μαρία Σκούπα.
«Αρ. μηνών προϋπ. (χωρίς δυσπροσ. από 2020-2021 και εφεξής & χωρίς 3μηνα)». Αυτή είναι η επίμαχη διατύπωση που κόστισε σε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς πολύτιμα μόρια. Θύμα της έπεσε και η Αφροδίτη Παπαδουλή, αναπληρώτρια εκπαιδευτικός εικαστικών με προϋπηρεσία 15 χρόνων και ζωγράφος. «Το 2020, έχασα τρία χρόνια εργασίας λόγω του παραβόλου των 3 ευρώ που είχε προστεθεί στην ηλεκτρονική αίτηση του ΑΣΕΠ. Φέτος τον Μάρτιο, με πολλή αγωνία κι ανασφάλεια συμπλήρωσα ξανά την αίτηση. Τόσο η προκήρυξη όσο και το ΦΕΚ υποστήριζαν ότι τα δικαιολογητικά μας μεταφέρονται από το ΟΠΣΥΔ στον ΑΣΕΠ. Οπότε, όταν μας ζητήθηκε να μπει η προϋπηρεσία μας με τον αδιανόητα ασαφή και παραπλανητικό τρόπο του ΑΣΕΠ, καταλάβαμε πολλοί ότι χρειάζεται να δηλώσουμε μόνο το διάστημα 2020-21 χωρίς δυσπρόσιτα την προϋπηρεσία που είχαμε. Μην έχοντας παρά μόνον έναν μήνα λόγω ανεργίας του 2020-21, δήλωσα μόνο αυτόν. Τι εννοούσε όμως ο ΑΣΕΠ; Να βάλω τη συνολική προϋπηρεσία όλων των ετών. Στο ΟΠΣΥΔ η προϋπηρεσία μου είναι 96 μήνες. Πλέον, όμως, στον νέο πίνακα αναπληρωτών έχω το νούμερο 1.457, ενώ το 2020 είχα το 260!» μας λέει.
Αλλά και ο Α.Π. (τα στοιχεία του στη διάθεση της εφημερίδας), αναπληρωτής εκπαιδευτικός θεατρολόγος, υποστηρίζει ότι στον πίνακα του ΑΣΕΠ έχει λάβει 24 μόρια στην προϋπηρεσία που αντιστοιχούν σε μόλις δύο χρόνια υπηρεσίας, ενώ ο ίδιος υπηρετεί τη δημόσια εκπαίδευση 17 χρόνια. Καταγγέλλει και ότι παρ’ όλο που στο ΟΠΣΥΔ το επίπεδο γνώσης ξένης γλώσσας είναι δηλωμένο ως «άριστο», στον πίνακα του ΑΣΕΠ έχει μοριοδοτηθεί ως «καλό».
Το εύλογο ερώτημα είναι το εξής: Στον ΟΠΣΥΔ υπάρχει υπηρεσιακώς κι επισήμως περασμένη η προϋπηρεσία τους από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, καθώς και οι ελεγμένοι τίτλοι των προσόντων τους. Αν κάποιος δηλώσει ψευδές στοιχείο, ο ΑΣΕΠ, μέσω του ΟΠΣΥΔ, το διασταυρώνει και το ακυρώνει. Αν κάποιος δηλώσει περισσότερη από την πραγματική προϋπηρεσία, ο ΑΣΕΠ, τη διορθώνει και συμπληρώνει την ορθή. Αν όμως κάποιος δηλώσει λιγότερη προϋπηρεσία, ο ΑΣΕΠ δεν τη διορθώνει. Πού εδράζεται αυτή η επιλεκτική δυνατότητα διόρθωσης;
«Πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι, εκτός από τους υποψηφίους που έκαναν λάθη, υπάρχει η τεράστια πλειοψηφία από τους 150.000 υποψηφίους στη συγκεκριμένη διαδικασία, που μελέτησαν προσεχτικά την προκήρυξη σε συνδυασμό με την αίτηση και συμπλήρωσαν ορθά τα στοιχεία τους. Είναι προφανές ότι δεν μπορούν να δοθούν λύσεις που θα ήταν σε βάρος αυτών των υποψηφίων, αλλά και σε βάρος της εύλογης απαίτησης των γονέων και των μαθητών να στελεχωθούν εγκαίρως τα σχολεία στο άνοιγμά τους. Σε κάθε περίπτωση, οποιεσδήποτε αιτιάσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο των ενστάσεων, θα εξεταστούν από τα αρμόδια όργανα», σχολιάζουν στην «Εφ.Συν.» πηγές του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού.
Η διαδικασία εξέτασης των ενστάσεων είναι τόσο χρονοβόρα που είναι σχεδόν σίγουρο ότι πολλές εκατοντάδες εκπαιδευτικοί θα καταδικαστούν στην ανεργία για τρία ολόκληρα χρόνια, επειδή έγραψαν ένα λάθος νούμερο και μάλιστα σε στοιχείο που διαθέτει η υπηρεσία τους και άρα και το ΑΣΕΠ. Γι’ αυτό ζητούν να ληφθούν άμεσα μέτρα από την κυβέρνηση, προκειμένου να δοθεί εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες να διευκολύνουν την επίλυση και αποκατάσταση του «ορθού και αληθούς, του δίκαιου και αξιοκρατικού».
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών