Τα τριετή τμήματα θα έχουν τεχνολογική κατεύθυνση και η εγγραφή-εισαγωγή των αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα γίνεται με συγκεκριμένα μοριοδοτούμενα κριτήρια
Σύμφωνα με το esos.gr, αναστάτωση και ανησυχία έχει προκαλέσει στην ακαδημαϊκή κοινότητα, κυρίως των περιφερειακών Πανεπιστημίων Αιγαίου, Δυτικής Μακεδονίας, Διεθνές και ΕΛΜΕΠΑ, το τρισέλιδο κυβερνητικό σχέδιο στο οποίο περιλαμβάνεται η δημιουργία τριετών σχολών μέσα στα ΑΕΙ.
Ακολουθεί απόσπασμα για τα τριετή τμήματα από το Σχέδιο της Κυβέρνησης*:
(…) Στα Πανεπιστήμια, σε συνέχεια θεσμικών παρεμβάσεων που ενισχύουν τις δυνατότητες εξωστρέφειάς τους, σχεδιάζονται δράσεις ενδυνάμωσης των διεθνών συνεργασιών. Ενδεικτικά, αναφέρεται η
υλοποίηση του εμβληματικού έργου συνεργασίας με το Institute of International Education – IIE, που αποσκοπεί στην καλλιέργεια συνεργασιών μεταξύ των Ελληνικών ΑΕΙ και κορυφαίων πανεπιστημίων
των ΗΠΑ. Δράσεις δημιουργίας/βελτίωσης υποδομών για φοιτητικές εστίες, εξορθολογισμού σίτισης, αναμόρφωσης του καθεστώτος συγγραμμάτων, καθώς επίσης παρεμβάσεις κοινωνικής μέριμνας,
αναμένεται να μειώσουν τις κοινωνικές ανισότητες και να διευρύνουν τις ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση ενισχύεται η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα, με την εισαγωγή κινήτρων και διευκολύνσεων για τα μέλη ΔΕΠ και τους ερευνητές. Υποστηρίζεται η καινοτομική ικανότητα της ακαδημαϊκής κοινότητας και δρομολογείται το εμβληματικό έργο δημιουργίας γραφείων μεταφοράς τεχνολογίας, με στόχο τόσο την κατοχύρωση και προστασία των ερευνητικών αποτελεσμάτων, όσο και την εμπορική αξιοποίηση αυτών. (…)
Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο τα προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας μέσα στα Πανεπιστήμια, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης.
Ουσιαστικά “δρομολογείται” η σύνδεση των ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας και με ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα στην ανώτατη εκπαίδευση, η οποία αποσκοπεί στην αντιστροφή του φαινομένου φυγής νέων στο εξωτερικό και στην βελτίωση των προοπτικών επαγγελματικής τους αποκατάστασης στην εγχώρια αγορά εργασίας.
Με τη τα τμήματα αυτά η Κυβέρνηση επιδιώκει :
Α. Αφ’ ενός μεν να εντάξει σ΄ αυτή την κατηγορία τμήματα, που λόγω της “μη ζήτησης” από τους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων, δεν θα έχουν φοιτητές, εξαιτίας της θεσμοθέτης κατώτατης βάσης εισαγωγής από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, και,
Β. Να απορροφηθεί ένα μέρος των αποφοίτων Λυκείων που λόγω της θεσμοθέτησης της βάσης δεν θα εισαχθούν στα ΑΕΙ.
Τεχνολογική Κατεύθυνση
Τα τριετή τμήματα θα έχουν τεχνολογική κατεύθυνση και η εγγραφή-εισαγωγή των αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα γίνεται με συγκεκριμένα μοριοδοτούμενα κριτήρια.
Η ίδρυση των τριετών τμημάτων
Η δημιουργία των τμημάτων θα προκύπτει από δύο πηγές:
Α. Τη μετατροπή ήδη λειτουργούντων τμημάτων που δεν θα έχουν φοιτητές, λόγω της θεσμοθέτησης της βάσης
Β. Τη δημιουργία νέων τμημάτων.
Και στις δύο περιπτώσεις το υπουργείο Παιδείας:
1. Θα δίνει κίνητρα προς τα Πανεπιστήμια.
2. Θα ζητά τη συναίνεση των διοικήσεων των Πανεπιστημίων.
3. Θα υλοποιεί την κάθε πρόταση μετά από Γνωμοδότηση τς ΕΘΑΑΕ.
Νέος ακαδημαϊκός χάρτης
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αναμένει από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ( πρώην ΑΔΙΠ) την εισήγηση για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη , ο οποίος θα αποτελέσει το νέο Μηχανογραφικό που θα συμπληρώσουν φέτος οι υποψήφιοι με τα τμήματα προτίμησης.
Από το νέο ακαδημαϊκό χάρτη για φέτος θα “αφανιστεί” ένας αριθμός τμημάτων , τα οποία , ενδεχομένως, θα ενταχθούν σε “συγγενή” τμήματα, του ίδιου Πανεπιστημίου.
Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης θα προκύψει από την αξιολόγηση των τμημάτων που κάνουν οι εμπειρογνώμονες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης
Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θεωρεί ως κανόνα “για να μπορούν τα προγράμματα σπουδών, να λειτουργήσουν κανονικά με φοιτητές, που να πληρούν στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την παρακολούθησή τους”.
Διαφορετικά, σύμφωνα με τη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, υποχωρεί το επίπεδο σπουδών κι επιμηκύνεται η διάρκειά τους, καθώς οι φοιτητές δε μπορούν, να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις ενός πανεπιστημιακού προγράμματος.
*Δείτε αναλυτικά το Σχέδιο της Κυβέρνησης εδώ: