
Σειρά συναντήσεων με Αμερικανούς εκπαιδευτικούς παράγοντες θα έχει η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως, η οποία από σήμερα συνοδεύει τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη , κατά επίσημη επίσκεψή του στην Αμερική.
Ήδη σήμερα Κυριακή η υπουργός Παιδείας πραγματοποίησε την πρώτη συνάντηση , στην Ουάσιγκτον,η οποία έγινε με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα ελληνικά σχολεία και διατηρούν ζωντανή τη γλώσσα, τον πολιτισμό, την ιστορία, τον Ελληνισμό (Φωτό).
Επιδίωξη των συναντήσεων της Ελληνίδας υπουργού είναι η Εξωστρέφεια των Ελληνικών ΑΕΙ και οι Ελληνο-Αμερικανικές Συνεργασίες
Ειδικότερα η Ν. Κεραμέως θα συναντηθεί:
- Με την Αναπλ. υπουργό Παιδείας υπεύθυνη για θέματα διεθνών σχέσεων Cindy Marten στο Αμερικανικό Υπουργείο Παιδείας.
- Με την Αναπληρώτρια υπουργό Εξωτερικών υπεύθυνη για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού Lee Satterfield, στο Αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών [State Department]
- Με εκπροσώπους από Johns Hopkins University, Stockton University, University of Pennsylvania, Georgetown University, και William and Marry University.
- Με εκπαιδευτικούς της ομογένειας.
Επιπλέον η Ν. Κεραμέως θα παρουσιάσει σε ειδική εκδήλωση, στο Institute of International Education και σε περίπου 20 διοικήσεις αμερικανικών ΑΕΙ τις Συνεργασίες Ελληνο-Αμερικανικών ΑΕΙ στον 21ο αιώνα .
Τέλος στην Ελληνίδα υπουργό Παιδείας θα γίνει ξενάγηση στο Αμερικανικό Μουσείο Μνήμης Ολοκαυτώματος (US Holocaust Mmorial Museum) από τον Tad Stahnke, Διευθυντή του Μουσείου, αρμόδιου για τη Διεθνή Εκπαιδευτική Δραστηριότητα, Πρωτοβουλία για την άρνηση του Ολοκαυτώματος και τον Αντισημιτισμό (International Educational Outreach, Initiative on Holocaust Denial and Antisemitism), καθώς και την κ Ilana Weinberg, υπεύθυνη διεθνών προγραμμάτων (International Programs Officer)
Τι θα πει στις διοικήσεις των αμερικάνικων Πανεπιστημίων
Η Νίκη Κεραμέως στις διοικήσεις των Αμερικάνικων Πανεπιστημίων θα τονίσει ότι:
Α. Το υπουργείο Παιδείας έχει θέσει την εξωστρέφεια των Ελληνικών ΑΕΙ ως έναν από τους κορυφαίους στόχους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και από την έναρξη της θητείας της η Κυβέρνηση έχει λάβει ουσιαστικά μέτρα προς την επίτευξη αυτού του στόχου.
Β. Το όραμα είναι η Ελλάδα να καταστεί ένα παγκοσμίου εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο που προσελκύει φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές από όλο τον κόσμο. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο όχι μόνο εξάγει άριστης ποιότητας επιστήμονες αλλά και τους προσελκύει.
Παράλληλα η Ελληνίδα υπουργός θα υπογραμμίσει ότι η πολιτική του ΥΠΑΙΘ διακλαδώνεται σε τρεις άξονες:
1. Νέο Νομοθετικό Πλαίσιο – με το ν. 4692/2022 δόθηκε μεγαλύτερη αυτονομία στα ΑΕΙ της χώρας να θεσπίσουν ένα μεγαλύτερο εύρος συνεργασιών με ΑΕΙ του εξωτερικού χωρίς την σύμφωνη γνώμη του ΥΠΑΙΘ. Με το νέο πλαίσιο, τα ελληνικά ΑΕΙ μπορούν να θεσπίζουν πιο εύκολα από ποτέ κοινά προγράμματα σπουδών (joint / double / dual degrees), θερινά τμήματα και άλλου είδους συνεργασίες. Με το νέο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ θωρακίζεται και διευρύνεται περαιτέρω το θεσμικό πλαίσιο για συνεργασίες με ΑΕΙ της αλλοδαπής (π.χ. ίδρυση κοινών ερευνητικών κέντρων)
2. Χρηματοδοτικά Εργαλεία: το ΥΠΑΙΘ με χρήση κρατικών και Ευρωπαϊκών πόρων έχει διαθέσει κονδύλια για την υποστήριξη των ελληνικών ΑΕΙ στην περαιτέρω μεταστροφή τους προς το εξωτερικό και δη με 20 εκ. ευρώ για ενέργειες που συντελούν προς αυτόν τον σκοπό, καθώς και με 60 εκ. ευρώ για το πρόγραμμα επισκεπτών καθηγητών για προσέλκυση υψηλότατου επιπέδου ακαδημαϊκούς από όλο τον κόσμο με στόχο την αναστροφή του λεγόμενου brain drain
3. Στρατηγικά Προγράμματα Συνεργασίας με κομβικούς ‘παίκτες’ όπως οι ΗΠΑ, η Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο, μεταξύ άλλων.
Ενδεικτικές Συμπράξεις Ελληνικών ΑΕΙ με Αμερικανικά Ιδρύματα
- Συνεργασία ΕΚΠΑ-Harvard για τη διεξαγωγή θερινών τμημάτων σε Μεταναστευτικές και Προσφυγικές Σπουδές από το 2022 – υπογραφή MoU: Iαν. 2022.
- Συνεργασία ΕΚΠΑ–Yale για Κέντρο Αριστείας για τις Περιβαλλοντολογικές Επιστήμες και την Δημόσια Υγεία (Centre of Excellence for Environmental Science and Public Health) – δρομολογείται η δημιουργία μεταπτυχιακού προγράμματος και η ενίσχυση ανταλλαγής μαθητών, ερευνητών και μελών ΔΕΠ
- Συνεργασία ΕΜΠ-Columbia για κοινό ενοποιημένο πρόγραμμα προτπυτχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών (integrated masters)
- Συνεργασία ΕΜΠ-Michigan για κοινό διδακτορικό πρόγραμμα στη μηχανική
- Συνεργασία ΕΜΠ-Kentucky για τη διοργάνωση κοινών μαθημάτων και την κοινή επίβλεψη φοιτητών στον τομέα της μηχανικής μεταφορών
- Συνεργασία Παν. Πειραιώς και NYU για την από κοινού διεξαγωγή μαθημάτων στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού Αμερικανικών Σπουδών του ΠΑΠΕΙ.
- Συνεργασία ΟΠΑ-Indiana για τη μελέτη νεοφυούς επιχείρησης – υπογραφή ΜoU: Ιουν. 2021 – δρομολογείται η διεξαγωγή δράσεων δια ζώσης από το ακαδημαϊκό έτος 2022
- Συνεργασία ΑΠΘ-Stockton για διετές πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας και κουλτούρας και για ανταλλαγές στον κλάδο της αμερικανικής φιλολογίας
- Συνεργασία ΑΠΘ-University of Alabama για την από κοινού διοργάνωση διαδικτυακού σεμιναρίου “US politics and transatlantic relations after the 2020 elections” (19-20/05/21)
- Συνεργασία ΕΚΠΑ-Cincinnati για την επίσκεψη φοιτητών από το Cincinnati στο ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του αγγλόφωνου πτυχίου κλασικών σπουδών του ΕΚΠΑ
- Συνεργασίες του Πανεπιστημίου Κρήτης με ξένα ΑΕΙ και συγκεκριμένα το Τμήμα Φυσικής με το Harvard/Smithsonian και το Caltech και το Τμήμα Ιστορίας με το Berkeley (αναμένεται υπογραφή MoU) και το Τufts (MoU δρομολογείται)
- Συνεργασία Ιονίου Πανεπιστημίου-Johns Hopkins (και U Texas) για ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με την καταπολέμηση της νόσου Αλτσχάιμερ
- Συνεργασία Διεθνούς Πανεπιστημίου-NYU για την διεξαγωγή σεμιναρίου “Limits to party autonomy in international commercial arbitration” σε συνεργασία με τον Friedrich Rosenfeld, Global Adjunct Professor at NYU Law in Paris και Visiting Professor στο Διεθνές Πανεπιστήμιο
Συνεργασίες με τις ΗΠΑ σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
- “Tech Girls” θερινό πρόγραμμα με στόχο την ενδυνάμωση και υποστήριξη νεαρών γυναικών (ηλικίας 15-17 ετών) προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους στους τομείς STEM (Science, Technology, Engineering and Maths)
- Συνέχιση του διαγωνισμού STEM Stars GREECE
- Υλοποίηση του προγράμματος εκμάθησης της Αγγλικής Γλώσσας (ACCESS)
- Συνέχιση του Future Leaders Exchange Program (FLEX)