“Δεν θα μειωθεί η εξεταστέα ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων “, το ξέκοψε στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Ζ. Μακρή, κατά τη σημερινή συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης , διότι, όπως είπε, “έχει διδαχθεί από του εκπαιδευτικούς”.
“Το ΙΕΠ εκ του ρόλου του –είναι, δηλαδή, ο τεχνικός μας σύμβουλος- παρακολουθεί τακτικά, αν όχι καθημερινά, την κάλυψη της ύλης και η γνώση την οποία έχει είναι ότι σε ό,τι αφορά την Γ΄ Λυκείου έχει καλυφθεί σχεδόν παντού” τόνιζε η υφυπουργός Παιδείας , και σημείωσε:
- Σε ό,τι αφορά την Α΄ Λυκείου και τη Β΄ Λυκείου στα ελάχιστα κενά τα οποία υπάρχουν θα γίνει η επιτρεπόμενη και η επιβαλλόμενη από το νόμο αναδιάρθρωση και αναμόρφωση του προγράμματος, όπως ακριβώς στην εγκύκλιο την οποία έστειλε ο Γενικός Γραμματέας, ο οποίος εάν δεν επιλαμβανόταν αυτής της υπόθεσης, θα τον κατηγορούσατε ότι αδιαφορεί και αφήνει τα παιδιά μας σε μειονεκτική θέση όταν υπάρχουν δυσκολίες.
- Όταν υπάρχουν, λοιπόν, και κάποιες ώρες οι οποίες έχουν χαθεί, υπάρχει και η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση η οποία ρυθμίζει, βοηθά την κάλυψη της ύλης με οριζόμενους τρόπους και ιδιαίτερη διαδικασία.
- Δεν ξέρω γιατί έχει ερμηνευτεί ότι μειωμένη εξεταστέα ύλη συνεπάγεται και ευκολότερα θέματα. Θα σας πω ότι οι συζητήσεις μου με τους εκπαιδευτικούς με οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα.
- Η μειωμένη ύλη, επειδή ακριβώς δεν πρέπει να επαναλαμβάνονται τα θέματα, οδηγεί πολλές φορές στο να υπάρχουν θέματα δυσκολότερα, λόγω ακριβώς του περιορισμού της ύλης.
Τράπεζα Θεμάτων
Για την Τράπεζα Θεμάτων η Ζέττα Μακρή τόνισε τα εξής:
- Για εμάς είναι ένα πολύ χρήσιμο και σημαντικό εργαλείο.
- Η Τράπεζα Θεμάτων έχει πια θεσμοθετηθεί. Η ιδεολογική αντιπαράθεση για το εάν πρέπει να υπάρχει ή όχι η Τράπεζα Θεμάτων εξαντλήθηκε σε αυτήν την Αίθουσα στις Επιτροπές και στην Ολομέλεια.
- Ισχύει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και δίνει εγκυρότητα και αξιοπιστία και στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και στις εξετάσεις. Αποφεύγεται με αυτόν τον τρόπο η αποστήθιση, η παπαγαλία των παιδιών. Υπάρχει ενίσχυση της κριτικής σκέψης. Είναι μια δεξαμενή γνώσης και εμπειρίας για τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Αν η ένστασή σας στηρίζεται στην εφαρμογή του 2014, θα παραπέμψω και πάλι σε κάτι που δημόσια δήλωσε η ίδια η υπουργός. Τότε ήταν υποχρεωτικό το μάθημα να έχει «10».
- Η εφαρμογή αυτή δημιούργησε τις ανησυχίες. Εγώ δεν λέω ότι είναι δικαιολογημένες, αλλά εν πάση περιπτώσει είναι ανεξήγητες. Θα επιλεγούν 50% των θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων τυχαία και το 50% από τον διδάσκοντα για τους διδάσκοντες, αυτούς που ξέρουν τι καλύφθηκε κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Αν αυτό δεν είναι δίκαιο, δεν είναι παιδαγωγικά ορθό, δεν δημιουργεί ίδιες συνθήκες εξέτασης και αξιολόγησης όλων των μαθητών, δεν βλέπω τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε.
Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Για την ελάχιστη βάση εισαγωγής επειδή , η υφυπουργός Παιδείας υπογράμμισε τα εξής:
- Η ελάχιστη βάση εισαγωγής θεσμοθετήθηκε, ψηφίστηκε και ισχύει από πέρυσι. Διασφαλίζει τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις ώστε να υπάρχει επιτυχής φοίτηση, να ολοκληρώνονται έγκαιρα οι σπουδές. Μέχρι τότε εισάγονται στο πανεπιστήμιο φοιτητές με ένα στα είκοσι. Το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτούσε ποτέ. Ήταν μια θλιβερή πρωτιά για την Ελλάδα.
- Θωρακίζεται με την ελάχιστη βάση εισαγωγής το κύρος των πανεπιστημιακών σπουδών. Ενισχύεται η αυτονομία των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Κάθε τμήμα διαμορφώνει τη δική του ακαδημαϊκή ταυτότητα, γιατί εκείνο καθορίζει ποια θα είναι η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Και γι’ αυτόν τον λόγο, κύριε συνάδελφε, τους δόθηκε η δυνατότητα φέτος να τροποποιηθεί, λόγω ορισμένων στρεβλώσεων που παρατηρήθηκαν πέρυσι κατά την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής που τα ίδια τα ιδρύματα είχαν επιλέξει. Και επίσης υπάρχει ορθολογικότερη κατανομή και χρήση των πόρων του κάθε ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος, πράγμα πολύ απαραίτητο για τα παιδιά που φοιτούν και τιμούν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
- Ο στόχος της αυτονομίας λοιπόν των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επέβαλε να γίνει αυτή η ρύθμιση. Δεν ήταν ο μοναδικός αλλά ήταν βασικός. Δεν υπάρχει ανελαστική και σταθερή βάση εισαγωγής αλλά αυξομειώνεται ανάλογα με τις επιδόσεις των υποψηφίων. Γιατί ξέρουμε πώς διαμορφώνεται η ελάχιστη βάση εισαγωγής: από τον μέσο όρο του μέσου όρου των τεσσάρων μαθημάτων που επιλέγει κάθε ακαδημαϊκό ίδρυμα. Αν υπήρχε η βάση του 10 θα υπήρχαν και δικαιολογημένες αντιρρήσεις γιατί αυτό άρρηκτα θα συνέδεε τη δυσκολία των θεμάτων με τον βαθμό επιτυχίας των μαθητών και θα δημιουργούσε πιέσεις και στην επιλογή των θεμάτων. Τα προγράμματα σπουδών όμως έτσι θα αναγκάζονταν να έχουν και διαφοροποιήσεις και να διαφοροποιούνται και οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής.