Διαφήμιση
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Τρίτη, 17 Ιουνίου, 2025
  • Σύνδεση
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Διαφήμιση

Το γενετικό πρόγραμμα του ανθρώπινου εγκεφάλου σε σχέση με τα μαθηματικά και το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης

20 Φεβρουαρίου, 2022
Σε Alfavita, Ροή
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

«Το πιθανότερο είναι τα μαθηματικά να αναδύθηκαν στον ανθρώπινο εγκέφαλο μέσα από αρχαίες (μη γλωσσικές) διαισθήσεις σχετικά με τον χώρο, τον χρόνο και τους αριθμούς» – Γράφει ο Θανάσης Κοπάδης

Τα τελευταία χρόνια οιέχουν κάνει τεράστια πρόοδο στη μελέτη της λειτουργίας και της δομής του εγκεφάλου. Αυτό που έχει γίνει πλέον αποδεκτό είναι πως ό,τι είμαστε, ό,τι σκεφτόμαστε, ό,τι μαθαίνουμε και ό,τι εκφράζουμε μέσω της συμπεριφοράς και του λόγου μας, αποτελεί έκφραση της λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου σε μια διαρκή αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα όργανα του σώματος μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΣΔΕΠ: Απόφαση για τις οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημιακών

Κάλεσμα της Ζ. Μακρής σε συνάντηση για την Ειδική Αγωγή

Ο εγκέφαλος του ανθρώπου αρχίζει να σχηματίζεται λίγες μόλις μέρες μετά τη γονιμοποίηση και κατά τη διάρκεια της ενδομήτριας ανάπτυξής του συντελείται μια δυναμική διαδικασία αναδιοργάνωσης των νευρώνων του εγκεφαλικού φλοιού. Μετά τη γέννηση ο εγκέφαλος είναι ένα συνεχές από δραστηριότητες που, με την καθοδήγηση ενός πανίσχυρου γενετικού προγράμματος, εξαρτάται απόλυτα από το αισθητηριακό και συναισθηματικό περιβάλλον του.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Ο τρόπος με τον οποίο οι μαθηματικές λειτουργίες, από τις πιο απλές μέχρι τις πιο σύνθετες, διεγείρουν τμήματα του εγκεφάλου, έχει γίνει αντικείμενο δεκάδων ερευνών και πειραμάτων σε όλο τον κόσμο από νευρολόγους και νευροεπιστήμονες.

Το 2016 δημοσιεύθηκε στη Γαλλία μια σημαντική έρευνα η οποία υποστήριζε την ύπαρξη, στον ανθρώπινο εγκέφαλο, ενός τελείως διακριτού νευρωνικού δικτύου στα μαθηματικά σε σχέση με τη γλώσσα. Στη μελέτη αυτή πήραν μέρος 30 άτομα υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου, 15 από το χώρο των και 15 από τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Και στις δύο ομάδες συμμετεχόντων ζητήθηκε να χαρακτηρίσουν ως αληθείς, ψευδείς ή άνευ νοήματος μια σειρά από μαθηματικές και μη μαθηματικές έννοιες.

Διαπιστώθηκε ότι έννοιες που προέρχονται από υψηλού επιπέδου τομείς μαθηματικών (τοπολογία, ανάλυση κ.α) ενεργοποιούσαν συγκεκριμένους εγκεφαλικούς νευρώνες στους μαθηματικούς, αλλά όχι στους μη μαθηματικούς. Οι περιοχές αυτές αποτελούν σε μεγάλο βαθμό το ίδιο νευρωνικό δίκτυο που δίνει στους ανθρώπους την κατανόηση των απλών μαθηματικών, αλλά στην περίπτωση των υψηλών μαθηματικών, η δραστηριοποίηση ήταν πιο έντονη και πιο σύνθετη. Επιπλέον, οι περιοχές αυτές ήταν τελείως διαφορετικές από εκείνες που σχετίζονται με την επεξεργασία της γλώσσας και της κατανόησης του νοήματος κειμένου.

Ο εγκέφαλος έχει λοιπόν νευρώνες που ενεργοποιούνται ειδικά κατά τη διάρκεια λειτουργιών.

Το 2022 δημοσιεύθηκε μια ακόμα έρευνα στη Γερμανία με τα εντυπωσιακά ευρήματα αυτής να επιβεβαιώνουν την ύπαρξη συγκεκριμένων νευρώνων στον εγκέφαλο που ενεργοποιούνται κατά τη διάρκεια απλών προσθέσεων και διαφορετικών που ενεργοποιούνται κατά τη διάρκεια απλών αφαιρέσεων.

Στην παραπάνω έρευνα συμμετείχαν ασθενείς με επιληπτικές κρίσεις στους οποίους είχαν εμφυτευθεί ηλεκτρόδια στον εγκέφαλο, προκειμένου να εντοπιστεί η ελαττωματική περιοχή του εγκεφάλου με ακρίβεια. Ταυτόχρονα όμως με τον ακριβή εντοπισμό της προέλευσης του σπασμού, οι ανιχνευτές αυτοί μέτρησαν και τη δραστηριότητα μεμονωμένων νευρώνων, μέσω καλωδίωσης.

Όταν οι συμμετέχοντες (5 γυναίκες και 4 άνδρες) έπρεπε να εκτελέσουν, στο πλαίσιο του ερωτηματολογίου που απαντούσαν, απλές αριθμητικές πράξεις, βρέθηκε ότι διαφορετικοί νευρώνες ενεργοποιούνται ανάλογα με το αν έπρεπε να εκτελεστεί πρόσθεση ή αφαίρεση, όπως ακριβώς γίνεται όταν χτυπάμε το κουμπί + ή – σε ένα κομπιουτεράκι.

Μάλιστα, η ενεργοποίηση των νευρώνων δεν πραγματοποιούταν μόνο στο + και στο – , αλλά και όταν τα μαθηματικά σύμβολα αντικαταστάθηκαν με λέξεις.

Αρκεί η πρώτη μαθηματική ερώτηση που μας τίθεται “πόσο κάνει 3 μήλα και 2 μήλα;” για να ενεργοποιηθούν με μοναδικό τρόπο κύτταρα του εγκεφάλου, τα οποία θα κωδικοποιήσουν μια μαθηματική οδηγία για δράση.

Συμπερασματικά, ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι μοναδικός στο ζωικό βασίλειο στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών, τουλάχιστον από όσα ξέρουμε μέχρι στιγμής. Το πως εξελίχθηκε αυτή η ικανότητα στους προγόνους μας τους πιθήκους δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα, αν και υπάρχουν δύο βασικές θεωρίες.

Ο Noam Chomsky, υποστηριχτής της πρώτης, αναφέρει στα κείμενα του πως η μαθηματική ικανότητα αναπτύχθηκε παράλληλα, ως παρακλάδι της γλωσσικής ικανότητας. Ο Einstain, οπαδός της δεύτερης, υποστήριζε ότι η μαθηματική ικανότητα είναι άσχετη με τη γλώσσα, κάτι που η νευροεπιστήμη έρχεται να ενισχύσει σήμερα με τις έρευνες και τα πειράματά της.

Το πιθανότερο είναι τα μαθηματικά να αναδύθηκαν στον ανθρώπινο εγκέφαλο μέσα από αρχαίες (μη γλωσσικές) διαισθήσεις σχετικά με τον χώρο, τον χρόνο και τους αριθμούς, καθώς ακόμη και τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας φαίνεται να διαθέτουν τέτοιες πρωτομαθηματικές διαισθήσεις.

Το επόμενο ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι το εξής:

Θα μπορούσε να κατασκευαστεί μια μηχανική διάνοια, μια αυθεντική τεχνητή νοημοσύνη με όμοιο τρόπο;

Οι ερευνητές της Γερμανικής μελέτης, έχουν ήδη τροφοδοτήσει τα πρότυπα δραστηριότητας της έρευνας τους σε ένα πρόγραμμα υπολογιστή που μαθαίνει μόνος του. Όταν ο αλγόριθμος ήρθε αντιμέτωπος με νέα δεδομένα, ήταν σε θέση να τα προσδιορίσει με ακρίβεια κατά τη διάρκεια της υπολογιστικής λειτουργίας που του είχε δοθεί.

Το ζητούμενο, όπως πάντα, είναι αν μπορεί να θεμελιωθεί και η ηθική σε αρχές παγκόσμιες και καθολικές, όσο εκείνες που θεμελιώνονται με τα μαθηματικά.

Θανάσης Κοπάδης
Μαθηματικός – Συγγραφέας

 

ShareTweet
Προηγούμενο άρθρο

Κορονοϊός: Για πόσο θα έχουμε τον ιό στη ζώη μας

Επόμενο άρθρο

Φωτιά σε πλοίο στην Κέρκυρα: Νεκρός εντοπίστηκε ένας αγνοούμενος

Σχετικά Άρθρα

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

26 Ιανουαρίου, 2025

Μια από τις πιο συχνές ανησυχίες των γονιών είναι ότι δε γνωρίζουν πώς να απασχολήσουν δημιουργικά τα παιδιά τους, όταν...

έγγραφα-μετάθεση-απόσπαση-ανάληψη υπηρεσίας

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών: Οι προθεσμίες, οι αιτήσεις, τα κριτήρια

24 Οκτωβρίου, 2024

Η διαδικασία των μεταθέσεων είναι πολύπλοκη και απαιτεί προσοχή από τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να υποβάλουν ορθά τις αιτήσεις τους μέσα...

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Έξαλλη η αδερφή του τραγουδιστή Εν εξάλλω κατάσταση βγήκε και μίλησε η αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα, σχετικά με σενάρια που...

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Ποια η κατάσταση της υγείας του Στο νοσοκομείο οδηγήθηκε εσπευσμένα ο Νίκος Μουτσινάς έπειτα από έντονους πόνους στην κοιλιακοί του...

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

26 Σεπτεμβρίου, 2024

Μαρινέλλα: Οι πρώτες εκτιμήσεις των γιατρών Ευχάριστες είναι οι τελευταίες εξελίξεις με την υγεία της Μαρινέλλας μετά το λιποθυμικό επεισόδιο...

Επόμενο άρθρο

Φωτιά σε πλοίο στην Κέρκυρα: Νεκρός εντοπίστηκε ένας αγνοούμενος

Αγρίνιο: Ανήλικοι επιτέθηκαν με μαχαίρι σε 16χρονο

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Alfavita (24.290)
  • Esos (4.554)
  • Fresh Education (1.528)
  • ipaidia (10.690)
  • Lifestyle (981)
  • Viral (454)
  • Webex (12)
  • Αθλητικά (121)
  • Αναπληρωτές – Ωρομίσθιοι (285)
  • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (126)
  • Αποσπάσεις – Μεταθέσεις (20)
  • Απόψεις (133)
  • Βάσεις (84)
  • Γλωσσομάθεια (16)
  • Γονείς (739)
  • Γυμνάσιο (7)
  • Δευτεροβάθμια (788)
  • Δημοτικό (16)
  • Δια Βίου Μάθηση (25)
  • Διορισμοί (40)
  • Ειδήσεις (144)
  • Ειδήσεις (723)
  • Ειδική Αγωγή (51)
  • Εκπαίδευση (2.137)
  • Εκπαιδευτική πολιτική (988)
  • Εκπαιδευτικό Υλικό (12)
  • Εκπαιδευτικοί (1.088)
  • Ελλάδα (6.123)
  • ΕΠΑΛ (8)
  • Επιμόρφωση (64)
  • Εργασία (96)
  • Θέματα Εξετάσεων (36)
  • Θρησκεία (51)
  • Ιδιωτικά (15)
  • Ιδιωτικά (61)
  • Ιδιωτική Εκπαίδευση (23)
  • ΙΕΚ (43)
  • ΙΕΠ (12)
  • Κόσμος (1.166)
  • Λύκειο (6)
  • Μαθητές (685)
  • Μεταθέσεις (35)
  • Μεταπτυχιακά (8)
  • Μηχανογραφικό (38)
  • Νηπιαγωγείο (10)
  • Νομοθεσία (38)
  • Οικονομία (324)
  • Πανελλαδικές (441)
  • Περιβάλλον (145)
  • Πολιτική (469)
  • Πολιτισμός (181)
  • Προβολή (3)
  • Πρωτοβάθμια (552)
  • Ροή (40.980)
  • Σεμινάρια – MOOC (33)
  • Στελέχη Εκπαίδευσης (31)
  • Σύλλογοι – Ομοσπονδίες (228)
  • Συνέδρια – Ημερίδες (57)
  • Συνταξιοδοτικό (41)
  • Συντονιστές (11)
  • Τεχνολογία (218)
  • Τράπεζα θεμάτων (7)
  • Τριτοβάθμια (546)
  • Υγεία (848)
  • Ύλη Εξετάσεων (12)
  • Υπ. Παιδείας (976)
  • Φοιτητές (417)
  • Χρήσιμα (7)
Newspedia.gr

Νέα Ανεξάρτητη σελίδα ειδήσεων για την Εκπαίδευση. Όλα τα νέα για εκπαιδευτικούς, γονείς, φοιτητές και μαθητές. Νομοθεσία, Αποσπάσεις, Μεταθέσεις, Συνταξιοδοτικό και όλες οι κατηγορίες της Παιδείας που σας ενδιαφέρουν.

© 2023 Newspedia.gr.

  • Newspedia.gr
  • Πολιτική cookies
  • Όροι χρήσης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • Home 2
  • Newsletter
  • Newspedia.gr – Ειδήσεις για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, την παιδεία
  • Sample Page
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης – Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική σχετικά με Cookies
  • Πουλιόπουλος Άκης – Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας

© 2023 Newspedia.gr.