Οι καταγγελίες των εργαζομένων έρχονται να εκθέσουν τους μεγάλους επιχειρηματίες του κλάδου
Η προσπάθεια που γίνεται από τις ενώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων στη βιομηχανία του Τουρισμού (όπως συνηθίζουν να λένε) αλλά και από την κυβέρνηση, δια στόματος του υπουργού Βασίλη Κικίλια, να εμφανιστούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο απρόθυμοι να δουλέψουν ρίχνοντας κροκοδείλια δάκρυα για τις 50.000 κενές θέσεις εργασίας πέφτει μέρα με τη μέρα στο κενό με τις καταγγελίες που έχουν βγει στη… φόρα για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν.
«Ο ποιοτικός τουρισμός μας κινδυνεύει!» προειδοποιούσε πριν λίγες ημέρες ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ και CEO της Sani/Ikos Group, Ανδρέας Ανδρεάδης, αναφέροντας ότι «υπάρχουν περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας στον ξενοδοχειακό τομέα και στην εστίαση παρά την πολύ μεγάλη ζήτηση που υπάρχει στην αγορά».
Μάλιστα όπως τόνιζε οι κενές θέσεις υπάρχουν παρά το γεγονός ότι οι αμοιβές είναι σημαντικά πάνω από τις κλαδικές συμβάσεις.
Ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, από την πλευρά του είπε πρόσφατα ότι «πέρυσι μας έλειψαν 50.000 θέσεις εργασίας που δεν καλύφθηκαν από την εγχώρια αγορά». Μάλιστα προανήγγειλε σχέδιο για την απασχόληση Ουκρανών υπηκόων που θα καλύψουν τις κενές θέσεις στα ελληνικά ξενοδοχεία.
Βροχή οι καταγγελίες
Την ίδια ώρα που από την κυβέρνηση και τους μεγαλοεπιχειρηματίες του κλάδου ακούγονται αυτά, οι για τις άθλιες εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στον επισιτισμό τουρισμό πέφτουν βροχή.
Η πραγματικότητα που βιώνουν όσοι δουλεύουν σεζόν, και όχι μόνο, στον κλάδο έρχονται αντιμέτωποι με 12ωρες βάρδιες, χωρίς ρεπό με την ξεκούρασή τους να είναι ένας ύπνος σε κοντέιντερ ή σε σπίτια με άθλιες συνθήκες εργασίας. Η καταγγελία πριν λίγες ημέρες από εργαζόμενη που δούλευε στη Μύκονο σεζόν και επειδή το σπίτι που της είχε παραχωρηθεί ήταν γεμάτο ιπτάμενες κατσαρίδες δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά η πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στην Κρήτη (και όχι μόνο). Δίνοντας την εικόνα στην εκπομπή «Ώρα Αιχμής» στο ΚρήτηTV ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοριάς, αλλά και ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχουπαλλήλων Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης είπαν πως το πρόβλημα των ελλείψεων γιγαντώθηκε τις χρονιές της πανδημίας, ωστόσο δεν είναι στο μέγεθος που παρουσιάζεται από το υπουργείο τουρισμού και τον ΣΕΤΕ. Όπως εκτίμησαν οι δηλώσεις αυτές δεν είναι αθώες και κρύβουν σκοπιμότητα.
Το όργιο κατά τη διάρκεια της καραντίνας
Την προπέρσινη τουριστική χρονιά, το 80% των ξενοδοχείων στην Κρήτη δεν άνοιξε, με αποτέλεσμα οι ξενοδοχοϋπάλληλοι να μπουν σε καθεστώς αναστολής εργασίας.
Την περυσινή χρονιά τα πράγματα ήταν καλύτερα, αλλά η θέση των ξενοδοχοϋπαλλήλων ήταν εκ νέου επισφαλής. Υπενθυμίζουμε ότι το 2020 λειτούργησε μόνο το 60% των ξενοδοχείων στη χώρα.
Ποια ήταν η αντιμετώπιση των εργαζόμενων κατά τη διάρκεια της καραντίνας και της πανδημίας; Σε παλιότερη καταγγελία του Σωματείου Επισιτισμού-Τουρισμού Νομού Ηρακλείου, έκανε λόγο για εργοδότες που καλούσαν τους εργαζόμενούς τους, ενώ βρίσκονταν σε αναστολή εργασίας, να «υπογράψουν οικειοθελή αποχώρηση χρησιμοποιώντας ψευδή νομικά επιχειρήματα αλλά και ψυχολογική βία απέναντι τους».
Φυσικά δεν τελειώνουν εδώ οι καταγγελίες και ούτε τελείωσαν με τη λήξη της καραντίνας. Οι εργαζόμενοι, ανάμεσα σε άλλα, καταγγέλλουν μαύρη εργασία με διάσπαρτα ένσημα εδώ και εκεί. Παράλληλα οι εργαζόμενοι καλούνται να καλύψουν πολλά πόστα προκειμένου να βγει η δουλειά με λιγότερα έξοδα για τους εργοδότες. Τα ρεπό είναι μία λέξη άγνωστη όταν μιλάμε για σεζόν, με ότι σημαίνει αυτό για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων.
Πηγαίνοντας λίγο πιο βόρεια, στην ηπειρωτική Ελλάδα η «Προοδευτική Κίνηση Ξενοδοχοϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης» κατήγγειλε με ανακοίνωσή της ότι τα «οι εργαζόμενοι παραμένουν απροστάτευτοι, έρμαια στις ορέξεις και στις απαιτήσεις όσων θησαυρίζουν κάθε χρόνο και καρπώνονται τον ιδρώτα τους. Γίνονται τα θύματα ενός σκλαβοπάζαρου για τα κέρδη των μεγαλοξενοδόχων. Κάτω από την πίεση της επιβίωσης και με την ακρίβεια και την ανεργία να αιωρούνται σαν γκιλοτίνα πάνω από τα κεφάλια τους, αναγκάζονται να κλείσουν «συμφωνίες» για 12ωρα, χωρίς ρεπό, με μισά ένσημα, στοιβαγμένοι σε αποθήκες που βαφτίζουν καταλύματα. Πολλοί από αυτούς την προηγούμενη χρονιά είχαν μείνει χωρίς εποχικό επίδομα και ταμείο ανεργίας».
Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύς καιρός από την υπόθεση της efood που βάφτισε τους εργαζόμενους συνεργάτες για να επιτεθεί στα δικαιώματά τους. Όμως δεν ξεχνάμε και την .
Το επιχείρημα ότι οι θέσεις στον τουρισμό είναι καλά αμειβόμενες διαψεύδουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι οι οποίοι κάνουν λόγο για μισθούς κάτω από τις ανάγκες, απολύσεις χωρίς αποζημίωση και απλήρωτα επιδόματα αδείας.
Η…μαθητεία
Τέλος μην ξεχνάμε και τα προγράμματα μαθητείας που προσφέρουν φθηνούς εργαζόμενους στον κλάδο καθώς ορισμένα ξενοδοχεία καλύπτουν θέσεις μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, με μεγαλύτερο αριθμό σπουδαστών από αυτόν που προβλέπει η ίδια η νομοθεσία.
Π
που μοριοδοτεί και στους δύο πίνακες
Οι καταγγελίες των εργαζομένων έρχονται να εκθέσουν τους μεγάλους επιχειρηματίες του κλάδου
Η προσπάθεια που γίνεται από τις ενώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων στη βιομηχανία του Τουρισμού (όπως συνηθίζουν να λένε) αλλά και από την κυβέρνηση, δια στόματος του υπουργού Βασίλη Κικίλια, να εμφανιστούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο απρόθυμοι να δουλέψουν ρίχνοντας κροκοδείλια δάκρυα για τις 50.000 κενές θέσεις εργασίας πέφτει μέρα με τη μέρα στο κενό με τις καταγγελίες που έχουν βγει στη… φόρα για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν.
«Ο ποιοτικός τουρισμός μας κινδυνεύει!» προειδοποιούσε πριν λίγες ημέρες ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ και CEO της Sani/Ikos Group, Ανδρέας Ανδρεάδης, αναφέροντας ότι «υπάρχουν περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας στον ξενοδοχειακό τομέα και στην εστίαση παρά την πολύ μεγάλη ζήτηση που υπάρχει στην αγορά».
Μάλιστα όπως τόνιζε οι κενές θέσεις υπάρχουν παρά το γεγονός ότι οι αμοιβές είναι σημαντικά πάνω από τις κλαδικές συμβάσεις.
Ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, από την πλευρά του είπε πρόσφατα ότι «πέρυσι μας έλειψαν 50.000 θέσεις εργασίας που δεν καλύφθηκαν από την εγχώρια αγορά». Μάλιστα προανήγγειλε σχέδιο για την απασχόληση Ουκρανών υπηκόων που θα καλύψουν τις κενές θέσεις στα ελληνικά ξενοδοχεία.
Βροχή οι καταγγελίες
Την ίδια ώρα που από την κυβέρνηση και τους μεγαλοεπιχειρηματίες του κλάδου ακούγονται αυτά, οι για τις άθλιες εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στον επισιτισμό τουρισμό πέφτουν βροχή.
Η πραγματικότητα που βιώνουν όσοι δουλεύουν σεζόν, και όχι μόνο, στον κλάδο έρχονται αντιμέτωποι με 12ωρες βάρδιες, χωρίς ρεπό με την ξεκούρασή τους να είναι ένας ύπνος σε κοντέιντερ ή σε σπίτια με άθλιες συνθήκες εργασίας. Η καταγγελία πριν λίγες ημέρες από εργαζόμενη που δούλευε στη Μύκονο σεζόν και επειδή το σπίτι που της είχε παραχωρηθεί ήταν γεμάτο ιπτάμενες κατσαρίδες δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά η πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στην Κρήτη (και όχι μόνο). Δίνοντας την εικόνα στην εκπομπή «Ώρα Αιχμής» στο ΚρήτηTV ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοριάς, αλλά και ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχουπαλλήλων Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης είπαν πως το πρόβλημα των ελλείψεων γιγαντώθηκε τις χρονιές της πανδημίας, ωστόσο δεν είναι στο μέγεθος που παρουσιάζεται από το υπουργείο τουρισμού και τον ΣΕΤΕ. Όπως εκτίμησαν οι δηλώσεις αυτές δεν είναι αθώες και κρύβουν σκοπιμότητα.
Το όργιο κατά τη διάρκεια της καραντίνας
Την προπέρσινη τουριστική χρονιά, το 80% των ξενοδοχείων στην Κρήτη δεν άνοιξε, με αποτέλεσμα οι ξενοδοχοϋπάλληλοι να μπουν σε καθεστώς αναστολής εργασίας.
Την περυσινή χρονιά τα πράγματα ήταν καλύτερα, αλλά η θέση των ξενοδοχοϋπαλλήλων ήταν εκ νέου επισφαλής. Υπενθυμίζουμε ότι το 2020 λειτούργησε μόνο το 60% των ξενοδοχείων στη χώρα.
Ποια ήταν η αντιμετώπιση των εργαζόμενων κατά τη διάρκεια της καραντίνας και της πανδημίας; Σε παλιότερη καταγγελία του Σωματείου Επισιτισμού-Τουρισμού Νομού Ηρακλείου, έκανε λόγο για εργοδότες που καλούσαν τους εργαζόμενούς τους, ενώ βρίσκονταν σε αναστολή εργασίας, να «υπογράψουν οικειοθελή αποχώρηση χρησιμοποιώντας ψευδή νομικά επιχειρήματα αλλά και ψυχολογική βία απέναντι τους».
Φυσικά δεν τελειώνουν εδώ οι καταγγελίες και ούτε τελείωσαν με τη λήξη της καραντίνας. Οι εργαζόμενοι, ανάμεσα σε άλλα, καταγγέλλουν μαύρη εργασία με διάσπαρτα ένσημα εδώ και εκεί. Παράλληλα οι εργαζόμενοι καλούνται να καλύψουν πολλά πόστα προκειμένου να βγει η δουλειά με λιγότερα έξοδα για τους εργοδότες. Τα ρεπό είναι μία λέξη άγνωστη όταν μιλάμε για σεζόν, με ότι σημαίνει αυτό για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων.
Πηγαίνοντας λίγο πιο βόρεια, στην ηπειρωτική Ελλάδα η «Προοδευτική Κίνηση Ξενοδοχοϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης» κατήγγειλε με ανακοίνωσή της ότι τα «οι εργαζόμενοι παραμένουν απροστάτευτοι, έρμαια στις ορέξεις και στις απαιτήσεις όσων θησαυρίζουν κάθε χρόνο και καρπώνονται τον ιδρώτα τους. Γίνονται τα θύματα ενός σκλαβοπάζαρου για τα κέρδη των μεγαλοξενοδόχων. Κάτω από την πίεση της επιβίωσης και με την ακρίβεια και την ανεργία να αιωρούνται σαν γκιλοτίνα πάνω από τα κεφάλια τους, αναγκάζονται να κλείσουν «συμφωνίες» για 12ωρα, χωρίς ρεπό, με μισά ένσημα, στοιβαγμένοι σε αποθήκες που βαφτίζουν καταλύματα. Πολλοί από αυτούς την προηγούμενη χρονιά είχαν μείνει χωρίς εποχικό επίδομα και ταμείο ανεργίας».
Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύς καιρός από την υπόθεση της efood που βάφτισε τους εργαζόμενους συνεργάτες για να επιτεθεί στα δικαιώματά τους. Όμως δεν ξεχνάμε και την .
Το επιχείρημα ότι οι θέσεις στον τουρισμό είναι καλά αμειβόμενες διαψεύδουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι οι οποίοι κάνουν λόγο για μισθούς κάτω από τις ανάγκες, απολύσεις χωρίς αποζημίωση και απλήρωτα επιδόματα αδείας.
Η…μαθητεία
Τέλος μην ξεχνάμε και τα προγράμματα μαθητείας που προσφέρουν φθηνούς εργαζόμενους στον κλάδο καθώς ορισμένα ξενοδοχεία καλύπτουν θέσεις μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, με μεγαλύτερο αριθμό σπουδαστών από αυτόν που προβλέπει η ίδια η νομοθεσία.
Π
που μοριοδοτεί και στους δύο πίνακες