Διαφήμιση
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Σάββατο, 10 Μαΐου, 2025
  • Σύνδεση
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Διαφήμιση

Σχολείο: Μαθητές που κοιτούν αλλά δε βλέπουν. Τι συμβαίνει;

15 Οκτωβρίου, 2022
Σε Alfavita, Ροή
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΣΔΕΠ: Απόφαση για τις οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημιακών

Κάλεσμα της Ζ. Μακρής σε συνάντηση για την Ειδική Αγωγή

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τις προάλλες, κατά την διάρκεια του μαθήματος με ένα τμήμα της Α’ Γυμνασίου, έτυχε να μπει μέσα στην αίθουσα ένα έντομο από αυτά που συνήθως τα αποκαλούμε ως μπάμπουρες. Ποτέ δεν θα περίμενα πως ένας μπάμπουρας θα μπορούσε τόσο αβίαστα να μου κλέψει την προσοχή των μαθητών μου.

Η αδυναμία συγκέντρωσης  προσοχής (short attention span) είναι ένα μεγάλο πρόβλημα της εποχής και παρατηρείται και σε παιδιά και σε ενήλικες. Οι μελέτες που έχουν γίνει μιλούν για μέση ανθρώπινη συγκέντρωση προσοχής σήμερα τα 8 δευτερόλεπτα  ενώ πριν από 20 χρόνια ήταν 12 δευτερόλεπτα. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος πως αν οι μελέτες αφορούσαν αποκλειστικά παιδιά, εφήβους και νέους η πτώση αυτή θα φαινόταν ακόμα μεγαλύτερη.

Ένα έντομο αρκεί

Τις προάλλες, κατά την διάρκεια του μαθήματος με ένα τμήμα της Α’ Γυμνασίου, έτυχε να μπει μέσα στην αίθουσα ένα έντομο από αυτά που συνήθως τα αποκαλούμε ως μπάμπουρες. Ποτέ δεν θα περίμενα πως ένας μπάμπουρας θα μπορούσε τόσο αβίαστα να μου κλέψει την προσοχή των μαθητών μου. Για περίπου τρία λεπτά δεν πήραν τα μάτια τους από πάνω του μέχρι που ο μπάμπουρας προφανώς δεν βρήκε κάτι ενδιαφέρον και εξήλθε της αιθούσης. Τέτοια εστίαση, τέτοια παρακολούθηση και τόσο ενδιαφέρον σπάνια δείχνουν στο μάθημα. Τον μίσησα αυτόν τον μπάμπουρα. Ένα τεράστιο «γιατί αυτός και όχι εγώ» ζήτησε από μένα εξηγήσεις.

Κάθισα και το σκέφτηκα λοιπόν. Ας πάρουμε την καθημερινότητα ενός μέσου παιδιού τη σημερινή εποχή. Ας μιλήσουμε πρώτα για την ζωή του εκτός σχολείου. Μεγαλώνει κατά κύριο λόγο μέσα στο δωμάτιό του, το χώρο που «συγκεντρώνεται το παιδί» όπως θέλουν να πιστεύουν οι γονείς του και οι εκπαιδευτικοί του. Όμως στην πραγματικότητα βρίσκεται σε ένα περιβάλλον πολλαπλών περισπασμών. Κυρίως οθονών, μεγάλων, μικρών, μεσαίων.

Κάθε οθόνη δεν του ανοίγει το παράθυρο σε ένα κόσμο αλλά σε πολλούς κόσμους. Και ποιον να πρωτοδιαλέξει από δαύτους αφού όλοι διεκδικούν την προσοχή του; Οπότε κάνει αυτό που ονομάζουμε hopping από τον ένα κόσμο στον άλλον. Καθένας από αυτούς τους κόσμους δεν απαιτούν από αυτόν την αποκλειστικότητα, ούτε την απόλυτη συγκέντρωσή του. Ούτε καν το ενδιαφέρον του για όσα του δείχνουν. Το μόνο που του ζητούν είναι να εισέλθει έστω και για λίγο, ίσα ίσα μέχρι να καταγραφεί το «χτύπημα» ως διαφημιστική μονάδα μέτρησης. Οι κόσμοι αυτοί δεν διεκδικούν το μυαλό του παιδιού αλλά τα δάχτυλά του πάνω στο πληκτρολόγιο. Και αυτή η δραστηριότητά του ενίοτε διακόπτεται από την μελέτη του για τα μαθήματά του σχολείου.

Ας περάσουμε στην καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο και συγκεκριμένα την ώρα του μαθήματος. Εδώ δεν υπάρχουν πολλοί κόσμοι, υπάρχει μόνο ένας κόσμος και μάλιστα μονοδιάστατος και επαναλαμβανόμενος στα μάτια των παιδιών. Υπάρχει ένας πολύ απαιτητικός τύπος, ο εκπαιδευτικός, που ζητάει από εκείνα την απόλυτη προσοχή και την συγκέντρωσή τους. Και που ως ονειροπόλος Δον Κιχώτης προσπαθεί να τους κεντρίσει και το ενδιαφέρον τους. Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης δεν είναι πως ο εκπαιδευτικός παλεύει με ανεμόμυλους αλλά το γεγονός πως ενάντια σε όλα τα προγνωστικά καταφέρνει να έχει κάποιο αποτέλεσμα. Και αυτό μοιάζει με ένα μικρό θαύμα. Μέχρι τη στιγμή που θα μπει στην αίθουσα ένας μπάμπουρας.

Και είναι απολύτως λογικό τα παιδιά που έχουν εθιστεί στους περισπασμούς να θέλουν και άλλους περισπασμούς. Ο μπάμπουρας είναι για αυτά μια αφορμή να κάνουν αυτό που έχουν μάθει να κάνουν, να στρέφουν συνεχώς την προσοχή τους σε κάτι άλλο. Και να μην νομίζει “ ο κύριος μπάμπουρας” πως θα κέντριζε την προσοχή των παιδιών αν δεν βρισκόταν  μέσα στην αίθουσα αλλά έξω στη φύση. Ούτε δεύτερη ματιά δεν θα του ρίχνανε. Η παρουσία του μέσα στην αίθουσα νομιμοποιεί την νοητική απόδραση των μαθητών από το μάθημα.

Μάθημα vs περισπασμών

Το ερώτημα είναι αν μπορεί ο εκπαιδευτικός να κατατροπώσει τον μπάμπουρα. Το σίγουρο είναι πως αυτός ο τόσο συκοφαντημένος πολεμιστής θα δώσει τη μάχη του, γιατί αυτό του προστάζει η συνείδησή του και η αγάπη του για αυτό που κάνει. Αλλά το σπαθί που του έχουν δώσει για να πολεμάει είναι ξύλινο. Πως να κερδίσει τη συγκέντρωση, την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών του όταν τον έχουν αφήσει μόνο του στη μάχη; Όταν αυτοί που του δίνουν τις προσταγές του λένε να διδάξει πολλά αλλά από λίγο το καθένα, να κάνει γρήγορα για να προλάβει να τα κάνει όλα, να φτάνει σε πλάτος αλλά όχι σε βάθος και να κάνει μόνο όσα χρειάζονται στις εξετάσεις;

Πως θα μάθει τους μαθητές του να συγκεντρώνονται όταν τα σχολικά βιβλία παρέχουν σκόρπιες πληροφορίες και όχι γνώση, όταν τα τεστ απαιτούν γρήγορες απαντήσεις ή κλικαρίσματα της σωστής απάντησης; Μπορεί τα πολλά λόγια να είναι φτώχεια αλλά και τα λίγα που ζητάμε από τους μαθητές φτώχεια είναι. Από τις σελίδες που ζητούσαμε παλαιότερα σήμερα περάσαμε στο άλλο άκρο και ζητάμε λίγες λέξεις. Επιπλέον, οι διδακτικές μέθοδοι που προτείνονται ωθούν στην εξεύρεση του ευκολότερου δρόμου για τα παιδιά μην τυχόν και δυσκολευτούν. Πως θα δυναμώσουν και πως θα μάθουν να επιμένουν αυτά τα παιδιά άμα συνεχώς «αφαιρούμε κιλά από τα βαράκια τους»; Και πως θα εντυπωθούν στο μυαλό τους όλα όσα κάνουν στο σχολείο αν δεν χρησιμοποιείται το μελάνι του συναισθήματος; Πώς να μην γίνεται χίλια κομμάτια το μυαλό τους χωρίς τη σωματική έκφραση που προσφέρουν οι τέχνες και η άθληση;

Μήπως τελικά το hopping των παιδιών από το ένα θέμα στο άλλο δεν λαμβάνει χώρα μόνο εκτός σχολείου αλλά έχει παρεισφρήσει και μέσα στην ίδια τη μαθησιακή διαδικασία; Μήπως το πιο εύκολο, το πιο γρήγορο, το λίγο από όλα, που επικρατεί ως τρόπος μάθησης ενισχύει τη διάσπαση και μειώνει το ενδιαφέρον των μαθητών; Μήπως  προκειμένου να τραβήξουμε τους μαθητές από τους περισπασμούς εκτός σχολείου ο ενδεδειγμένος τρόπος δεν είναι να χρησιμοποιήσουμε άλλους περισπασμούς εντός σχολείου; Μήπως τελικά ο λόγος που μίσησα τόσο πολύ τον μπάμπουρα που ανέφερα στην αρχή είναι πως και εγώ κατά βάση μπάμπουρες χρησιμοποιώ και το συγκεκριμένο δεν τον αναγνωρίζω ως δικό μου; Αν είναι έτσι τότε μάλλον η γέννηση του homo distractus θα έχει και τη δική μου υπογραφή. (distracted = με διάσπαση)

Να συγκεντρώσουμε το βλέμμα των παιδιών

Σκέφτομαι μήπως πρέπει να αλλάξω τακτική. Να αποστρατεύσω τους δικούς μου μπάμπουρες. Τόσο καιρό, αντί να λειτουργώ ως σταθερός διεγέρτης συντονίστηκα με το τυχαίο, το ακανόνιστο και το καταιγιστικό και αντί να κουρδίζω ξεκούρδιζα. Μήπως πρέπει να πάω λίγο προς τα πίσω και ας με πουν και οπισθοδρομικό; Να πάω πιο αργά και ας με πουν και αργό; Και λοιπόν, ας μην προλάβω να τα κάνω όλα, αφού από την πολύ φόρα τα παιδιά δεν προλαβαίνουν να δουν τίποτα. Μήπως να κάνω λιγότερα αλλά καλύτερα; Να μιλάω στα παιδιά περισσότερο και πιο άμεσα; Να συγκεντρώνει τα βλέμματά τους το δικό μου βλέμμα γιατί για πολύ καιρό κοίταζα το μάθημα αλλά δεν έβλεπα τους μαθητές. Στη σχέση μας κρύβεται η δύναμη. Λέω να εμπιστευτώ  λιγάκι περισσότερο τα παιδιά και να σταματήσω να τα αντιμετωπίζω σαν μωρά που τους τα αλέθω όλα στο μπλέντερ. Λέω να τα ενθουσιάσω με τον ενθουσιασμό μου. Ίσως τότε να πεθαίνω κάθε φορά που θα με καρφώνει ευθύβολα και βαθιά το βλέμμα τους αλλά θα ανασταίνομαι αμέσως.

Δημήτρης Τσιριγώτης, Φυσικός

ShareTweet
Προηγούμενο άρθρο

Υφ. Παιδείας: Αυτή τη στιγμή δεν τίθεται θέμα μετεγγραφών Ελλήνων φοιτητών από Πανεπιστήμια της Ρωσίας

Επόμενο άρθρο

Τι σημαίνει να έχουμε εκπαιδευτικούς σε ηλικία 67 ετών;

Σχετικά Άρθρα

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

26 Ιανουαρίου, 2025

Μια από τις πιο συχνές ανησυχίες των γονιών είναι ότι δε γνωρίζουν πώς να απασχολήσουν δημιουργικά τα παιδιά τους, όταν...

έγγραφα-μετάθεση-απόσπαση-ανάληψη υπηρεσίας

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών: Οι προθεσμίες, οι αιτήσεις, τα κριτήρια

24 Οκτωβρίου, 2024

Η διαδικασία των μεταθέσεων είναι πολύπλοκη και απαιτεί προσοχή από τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να υποβάλουν ορθά τις αιτήσεις τους μέσα...

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Έξαλλη η αδερφή του τραγουδιστή Εν εξάλλω κατάσταση βγήκε και μίλησε η αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα, σχετικά με σενάρια που...

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Ποια η κατάσταση της υγείας του Στο νοσοκομείο οδηγήθηκε εσπευσμένα ο Νίκος Μουτσινάς έπειτα από έντονους πόνους στην κοιλιακοί του...

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

26 Σεπτεμβρίου, 2024

Μαρινέλλα: Οι πρώτες εκτιμήσεις των γιατρών Ευχάριστες είναι οι τελευταίες εξελίξεις με την υγεία της Μαρινέλλας μετά το λιποθυμικό επεισόδιο...

Επόμενο άρθρο

Τι σημαίνει να έχουμε εκπαιδευτικούς σε ηλικία 67 ετών;

Φοιτήτρια έκανε σκονάκι σε στυλό ολόκληρη την Ποινική Δικονομία

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Alfavita (24.290)
  • Esos (4.554)
  • Fresh Education (1.528)
  • ipaidia (10.690)
  • Lifestyle (981)
  • Viral (454)
  • Webex (12)
  • Αθλητικά (121)
  • Αναπληρωτές – Ωρομίσθιοι (285)
  • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (126)
  • Αποσπάσεις – Μεταθέσεις (20)
  • Απόψεις (133)
  • Βάσεις (84)
  • Γλωσσομάθεια (16)
  • Γονείς (739)
  • Γυμνάσιο (7)
  • Δευτεροβάθμια (788)
  • Δημοτικό (16)
  • Δια Βίου Μάθηση (25)
  • Διορισμοί (40)
  • Ειδήσεις (144)
  • Ειδήσεις (723)
  • Ειδική Αγωγή (51)
  • Εκπαίδευση (2.137)
  • Εκπαιδευτική πολιτική (988)
  • Εκπαιδευτικό Υλικό (12)
  • Εκπαιδευτικοί (1.088)
  • Ελλάδα (6.123)
  • ΕΠΑΛ (8)
  • Επιμόρφωση (64)
  • Εργασία (96)
  • Θέματα Εξετάσεων (36)
  • Θρησκεία (51)
  • Ιδιωτικά (15)
  • Ιδιωτικά (61)
  • Ιδιωτική Εκπαίδευση (23)
  • ΙΕΚ (43)
  • ΙΕΠ (12)
  • Κόσμος (1.166)
  • Λύκειο (6)
  • Μαθητές (685)
  • Μεταθέσεις (35)
  • Μεταπτυχιακά (8)
  • Μηχανογραφικό (38)
  • Νηπιαγωγείο (10)
  • Νομοθεσία (38)
  • Οικονομία (324)
  • Πανελλαδικές (441)
  • Περιβάλλον (145)
  • Πολιτική (469)
  • Πολιτισμός (181)
  • Προβολή (3)
  • Πρωτοβάθμια (552)
  • Ροή (40.980)
  • Σεμινάρια – MOOC (33)
  • Στελέχη Εκπαίδευσης (31)
  • Σύλλογοι – Ομοσπονδίες (228)
  • Συνέδρια – Ημερίδες (57)
  • Συνταξιοδοτικό (41)
  • Συντονιστές (11)
  • Τεχνολογία (218)
  • Τράπεζα θεμάτων (7)
  • Τριτοβάθμια (546)
  • Υγεία (848)
  • Ύλη Εξετάσεων (12)
  • Υπ. Παιδείας (976)
  • Φοιτητές (417)
  • Χρήσιμα (7)
Newspedia.gr

Νέα Ανεξάρτητη σελίδα ειδήσεων για την Εκπαίδευση. Όλα τα νέα για εκπαιδευτικούς, γονείς, φοιτητές και μαθητές. Νομοθεσία, Αποσπάσεις, Μεταθέσεις, Συνταξιοδοτικό και όλες οι κατηγορίες της Παιδείας που σας ενδιαφέρουν.

© 2023 Newspedia.gr.

  • Newspedia.gr
  • Πολιτική cookies
  • Όροι χρήσης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • Home 2
  • Newsletter
  • Newspedia.gr – Ειδήσεις για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, την παιδεία
  • Sample Page
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης – Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική σχετικά με Cookies
  • Πουλιόπουλος Άκης – Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας

© 2023 Newspedia.gr.