Διαφήμιση
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Τετάρτη, 14 Μαΐου, 2025
  • Σύνδεση
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Διαφήμιση

Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας – Μια ευκαιρία για ουσιαστική ένταξη των Ρομά

18 Ιουλίου, 2022
Σε Alfavita, Ροή
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΣΔΕΠ: Απόφαση για τις οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημιακών

Κάλεσμα της Ζ. Μακρής σε συνάντηση για την Ειδική Αγωγή

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Άρθρο του Γιώργου Σταμάτη, Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας – Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Μια βασική προϋπόθεση για την κοινωνική ένταξη των και η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την ίση πρόσβαση σε όλους τους τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής.

Σήμερα εξακολουθούν να είναι κυρίαρχα τα φαινόμενα του αναλφαβητισμού των ενηλίκων Ρομά, των χαμηλών ποσοστών ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και υψηλής μαθητικής διαρροής και των χαμηλών ποσοστών συμμετοχής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η Ελλάδα σύμφωνα με την έρευνα του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων (FRA EUMIDISIΙ, 2016) καταγράφει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά Ρομά χωρίς επίσημη εκπαίδευση στην ΕΕ,  με 42% στα άτομα ηλικίας 16 – 24 ετών, 56% στις ηλικίες 24 – 44 ετών και 82% στις ηλικίες άνω των 45 ετών, ενώ το ποσοστό των νέων ηλικίας 18-24 ετών που έχουν εγκαταλείψει πρόωρα το σχολείο είναι το υψηλότερο μεταξύ των 9 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμμετέχουν στη σχετική έρευνα, φτάνοντας το 92%. Επίσης, μόλις το 9% των παιδιών Ελλήνων Ρομά φοιτούν στο Λύκειο (ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση). 

Ο αποκλεισμός αυτός των Ρομά από την εκπαίδευση συνιστά το σημαντικότερο εμπόδιο για την πρόσβαση των στην αγορά εργασίας, στερώντας ειδικά στους νέους, τις γυναίκες και τα κορίτσια τη δυνατότητα για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους. Επιπλέον, λόγω έλλειψης επαρκών προσόντων καθώς και βασικών οριζόντιων και ειδικών επαγγελματικών δεξιοτήτων οι Ρομά είναι ανήμποροι  να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές και εργασιακές εξελίξεις και εγκλωβίζονται σε χαμηλό οικονομικό επίπεδο, σε ανειδίκευτες εργασίες εποχιακού χαρακτήρα και εκτός της τυπικής αγοράς εργασίας, χωρίς βιώσιμες οικονομικές προοπτικές. Ενώ το ποσοστό απασχόλησης των Ρομά στην Ελλάδα ανέρχεται σε 43%, σε αυτό περιλαμβάνεται υψηλό ποσοστό αυτοαπασχολούμενων και περιστασιακά εργαζόμενων.  Σε αυτά τα δεδομένα προστίθενται και οι έμφυλες διακρίσεις με χαμηλή πρόσβαση των γυναικών Ρομά στην αγορά εργασίας, καθώς μόλις το 22% των γυναικών Ρομά συμμετέχει σε αμειβόμενη εργασία (έναντι 82% των ανδρών Ρομά) και το 81% των εκπαίδευσης ή κατάρτισης (NEETs) έναντι ποσοστού 38% των νεαρών ανδρών Ρομά. 

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι για να αλλάξει το τοπίο, που συντηρεί την περιθωριοποίηση και τον κοινωνικοοικονομικό αποκλεισμό των Ρομά είναι απαραίτητη η παροχή ευκαιριών για επιστροφή στην εκπαίδευση. 

Σε αυτή την κατεύθυνση λειτουργούν τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) τα οποία αποτελούν φορείς Γενικής Τυπικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων και χορηγούν τίτλο σπουδών ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου. Δικαίωμα εγγραφής στα Σ.Δ.Ε. έχουν οι ενήλικες 18 ετών και άνω, οι οποίοι δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εννιάχρονη εκπαίδευση και κατέχουν απολυτήριο Δημοτικού. Η χρονική διάρκεια φοίτησης στα Σ.Δ.Ε. είναι δύο (2) σχολικά έτη και παρέχεται ένα ευέλικτο πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων που έχουν εγκαταλείψει για οποιοδήποτε λόγο το σχολείο. Επιδιώκεται η παροχή γνώσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων, που εναρμονίζονται με τις βασικές ικανότητες δια βίου μάθησης του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς, με έμφαση στο γλωσσικό, αριθμητικό, ψηφιακό εγγραμματισμό. Καλλιεργούνται επίσης δεξιότητες πολυγλωσσίας, μεταγνωστικές δεξιότητες (ικανότητα τρόπου εκμάθησης και απόκτησης νέων γνώσεων), ενεργός πολιτειότητα, πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα, καθώς και πολιτισμική συνείδηση κι έκφραση. Δίνεται επίσης ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων και τη συνολική στήριξη των εκπαιδευομένων για την ατομική, επαγγελματική και κοινωνική τους εξέλιξη και τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Ειδικότερα, στα Σ.Δ.Ε. παρέχονται συμβουλευτικές υπηρεσίες από εξειδικευμένους σύμβουλους σταδιοδρομίας και ψυχολόγους, μέσω ατομικής και ομαδικής συμβουλευτικής με στόχο τη διευκόλυνση και υποστήριξη των εκπαιδευομένων για την ενδυνάμωση, την  είσοδο ή επανατοποθέτηση στην αγορά εργασίας, την παροχή πληροφόρησης, και τη σύνδεση με την αγορά εργασίας. 

Σύμφωνα με το Ν. 4763 του 2020 που εισήγαγε το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, στα Σ.Δ.Ε. δύναται να λειτουργούν τμήματα προετοιμασίας για τη συμμετοχή στις εξετάσεις απόκτησης απολυτηρίου δημοτικού σχολείου, ενώ επίσης μπορεί να λειτουργούν προπαρασκευαστικά τμήματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας. 

Τα ανωτέρω καθιστούν τα Σ.Δ.Ε, μια ελκυστική εκπαιδευτική διαδρομή που μπορεί να εξασφαλίσουν στους Ρομά κάθε ηλικίας ένα μονοπάτι που θα τους βοηθήσει να τοποθετήσουν τη ζωή τους σε νέα βάση, ως ενεργά μέλη της κοινωνίας και να τους ανοίξει μια πόρτα σε πολλές διαφορετικές ευκαιρίες εκπαίδευσης και εργασίας. Σύμφωνα με στοιχεία του 2020 από το ΥΠΑΙΘ ένα ποσοστό περίπου 4% κατά έτος στο σύνολο των εκπαιδευόμενων στα Σ.Δ.Ε. είναι Ρομά 18-30 ετών, ενώ από το 2011 ως το 2020 περίπου 2.000 Ρομά, εκ των οποίων 14,45% άνδρες και 26,41% γυναίκες, έχουν επωφεληθεί από τη φοίτηση στα Σ.Δ.Ε. Είναι φανερό ότι ο θεσμός των Σ.Δ.Ε. είναι μια μοναδική ευκαιρία που μπορεί να συμβάλλει στην άρση των όρων του κοινωνικού αποκλεισμού και τη δημιουργία των προϋποθέσεων για την υπέρβαση των εμποδίων προς τη σταδιακή πορεία της πλήρους κοινωνικής ένταξης των Ρομά. 

H νέα Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά (ΕΣΚΕ) 2021-2030, η οποία εκπονήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές συστάσεις και με τη συνεισφορά των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων καθώς και των εκπροσώπων των φορέων Ρομά, προσεγγίζει τα ζητήματα της ενίσχυσης της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης δεξιοτήτων και της απασχόλησης των Ρομά μέσω του ΠΥΛΩΝΑ ΙΙ. «Ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης των Ρομά σε βασικές υπηρεσίες και αγαθά». Ο Πυλώνας ΙΙ εστιάζει μεταξύ άλλων βασικών υπηρεσιών και αγαθών, στην ισότιμη πρόσβαση των Ρομά στις ευκαιρίες απασχόλησης και επαγγελματικής κατάρτισης, τόσο σε γενικές υπηρεσίες, προγράμματα και παρεμβάσεις (mainstreaming) που εξυπηρετούν το σύνολο του πληθυσμού αλλά και σε ειδικές παρεμβάσεις αποκλειστικής στόχευσης σε Ρομά που επιδιώκουν να ενισχύσουν την απασχολησιμότητα και την ένταξη στην εργασία. Σε αυτό το πλαίσιο τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι βασικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για την αποτελεσματική και ίοη πρόσβαση των Ρομά στο δικαιώμα στην εκπαίδευση και την εργασία.

* Άρθρο του Γιώργου Σταμάτη, Γενικού Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας – Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

ShareTweet
Προηγούμενο άρθρο

Ρέθυμνο: Τρεις φωτιές από το πρωί σε κοντινή απόσταση – Εκκενώνεται οικισμός

Επόμενο άρθρο

Διορισμοί εκπαιδευτικών με μία μόλις οργανική θέση θεατρολόγου – Κινητοποίηση στο ΥΠΑΙΘ

Σχετικά Άρθρα

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

26 Ιανουαρίου, 2025

Μια από τις πιο συχνές ανησυχίες των γονιών είναι ότι δε γνωρίζουν πώς να απασχολήσουν δημιουργικά τα παιδιά τους, όταν...

έγγραφα-μετάθεση-απόσπαση-ανάληψη υπηρεσίας

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών: Οι προθεσμίες, οι αιτήσεις, τα κριτήρια

24 Οκτωβρίου, 2024

Η διαδικασία των μεταθέσεων είναι πολύπλοκη και απαιτεί προσοχή από τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να υποβάλουν ορθά τις αιτήσεις τους μέσα...

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Έξαλλη η αδερφή του τραγουδιστή Εν εξάλλω κατάσταση βγήκε και μίλησε η αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα, σχετικά με σενάρια που...

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Ποια η κατάσταση της υγείας του Στο νοσοκομείο οδηγήθηκε εσπευσμένα ο Νίκος Μουτσινάς έπειτα από έντονους πόνους στην κοιλιακοί του...

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

26 Σεπτεμβρίου, 2024

Μαρινέλλα: Οι πρώτες εκτιμήσεις των γιατρών Ευχάριστες είναι οι τελευταίες εξελίξεις με την υγεία της Μαρινέλλας μετά το λιποθυμικό επεισόδιο...

Επόμενο άρθρο

Διορισμοί εκπαιδευτικών με μία μόλις οργανική θέση θεατρολόγου - Κινητοποίηση στο ΥΠΑΙΘ

Προκήρυξη- Πρόσκληση πλήρωσης θέσεων Ιεροδιδασκάλων στις Μουφτείες της Θράκης

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Alfavita (24.290)
  • Esos (4.554)
  • Fresh Education (1.528)
  • ipaidia (10.690)
  • Lifestyle (981)
  • Viral (454)
  • Webex (12)
  • Αθλητικά (121)
  • Αναπληρωτές – Ωρομίσθιοι (285)
  • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (126)
  • Αποσπάσεις – Μεταθέσεις (20)
  • Απόψεις (133)
  • Βάσεις (84)
  • Γλωσσομάθεια (16)
  • Γονείς (739)
  • Γυμνάσιο (7)
  • Δευτεροβάθμια (788)
  • Δημοτικό (16)
  • Δια Βίου Μάθηση (25)
  • Διορισμοί (40)
  • Ειδήσεις (144)
  • Ειδήσεις (723)
  • Ειδική Αγωγή (51)
  • Εκπαίδευση (2.137)
  • Εκπαιδευτική πολιτική (988)
  • Εκπαιδευτικό Υλικό (12)
  • Εκπαιδευτικοί (1.088)
  • Ελλάδα (6.123)
  • ΕΠΑΛ (8)
  • Επιμόρφωση (64)
  • Εργασία (96)
  • Θέματα Εξετάσεων (36)
  • Θρησκεία (51)
  • Ιδιωτικά (15)
  • Ιδιωτικά (61)
  • Ιδιωτική Εκπαίδευση (23)
  • ΙΕΚ (43)
  • ΙΕΠ (12)
  • Κόσμος (1.166)
  • Λύκειο (6)
  • Μαθητές (685)
  • Μεταθέσεις (35)
  • Μεταπτυχιακά (8)
  • Μηχανογραφικό (38)
  • Νηπιαγωγείο (10)
  • Νομοθεσία (38)
  • Οικονομία (324)
  • Πανελλαδικές (441)
  • Περιβάλλον (145)
  • Πολιτική (469)
  • Πολιτισμός (181)
  • Προβολή (3)
  • Πρωτοβάθμια (552)
  • Ροή (40.980)
  • Σεμινάρια – MOOC (33)
  • Στελέχη Εκπαίδευσης (31)
  • Σύλλογοι – Ομοσπονδίες (228)
  • Συνέδρια – Ημερίδες (57)
  • Συνταξιοδοτικό (41)
  • Συντονιστές (11)
  • Τεχνολογία (218)
  • Τράπεζα θεμάτων (7)
  • Τριτοβάθμια (546)
  • Υγεία (848)
  • Ύλη Εξετάσεων (12)
  • Υπ. Παιδείας (976)
  • Φοιτητές (417)
  • Χρήσιμα (7)
Newspedia.gr

Νέα Ανεξάρτητη σελίδα ειδήσεων για την Εκπαίδευση. Όλα τα νέα για εκπαιδευτικούς, γονείς, φοιτητές και μαθητές. Νομοθεσία, Αποσπάσεις, Μεταθέσεις, Συνταξιοδοτικό και όλες οι κατηγορίες της Παιδείας που σας ενδιαφέρουν.

© 2023 Newspedia.gr.

  • Newspedia.gr
  • Πολιτική cookies
  • Όροι χρήσης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • Home 2
  • Newsletter
  • Newspedia.gr – Ειδήσεις για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, την παιδεία
  • Sample Page
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης – Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική σχετικά με Cookies
  • Πουλιόπουλος Άκης – Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας

© 2023 Newspedia.gr.