Η απουσία ενημέρωσης και διαλόγου από πλευράς υπουργείου Παιδείας ανάγκασε Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου να αναζητούν πληροφορίες σε διαδικτυακές εκπαιδευτικές ειδησεογραφικές σελίδες
Απίστευτο κι όμως αληθινό. έψαχναν σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες προκειμένου να ενημερωθούν για τις νέες αποφάσεις και μεταρρυθμίσεις του
Αυτό αναφέρουν στην Έκθεση 2021-2022 οι Συντονιστές Εκπαίδευσης του ΠΕΚΕΣ Κρήτης, στην οποία περιγράφουν τα θετικά σημεία των δράσεων που υλοποίησαν την περασμένη χρονιά αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν.
Απουσία ενημέρωσης
Η απουσία ενημέρωσης και διαλόγου οδήγησαν τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου να ψάχνουν τις απαραίτητες πληροφορίες στο διαδίκτυο προκειμένου να είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήματα των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων που είχαν στην παιδαγωγική τους ευθύνη.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν «η απουσία έγκαιρου διαλόγου (πριν ληφθούν αποφάσεις για υλοποίηση καινοτομιών σε μια δύσκολη περίοδο) ανάμεσα στο Υ.ΠΑΙ.Θ., το Ι.Ε.Π. και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, καθώς και η συχνά ελλιπής ενημέρωση ως προς τις αποφάσεις και τις μεταρρυθμίσεις του υπουργείου, με αποτέλεσμα οι Σ.Ε.Ε. να αναζητούν πολλές φορές να συμπληρώσουν την πληροφόρησή τους μέσα από τις διαδικτυακές εκπαιδευτικές ειδησεογραφικές σελίδες, έτσι ώστε να είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήματα των Δ/ντών και συναδέλφων στα σχολεία παιδαγωγικής τους ευθύνης».
Αναφορικά με τις διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, αναφέρουν ότι αυτές επηρέασαν -εν μέσω πιεστικών συνθηκών- αρνητικά το παιδαγωγικό κλίμα και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολείων. Διαπιστώθηκαν επίσης ελλείψεις ως τον επαρκή και ωφέλιμο επιμορφωτικό χρόνο αλλά και υλικοτεχνικής υποδομής για την κάλυψη επιμορφωτικών δράσεων.
Στα υπόλοιπα σημεία της έκθεσης, ως προς τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, αναφέρουν τα εξής:
▪ Η παρατεταμένη περίοδος τηλεκπαίδευσης, οι ιδιαίτερα δύσκολες υγειονομικές συνθήκες και αυτή τη σχολική χρονιά με εντατικά μέτρα προφύλαξης και υγειονομικά πρωτόκολλα δυσχέραναν ιδιαίτερα το έργο των σχολικών μονάδων, των Διευθυντών/ντριών και των εκπαιδευτικών.
▪ Η υποστήριξη και ενδυνάμωση τόσο προς τους Δ/ντές, τις Δ/ντριες όσο και προς τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια των – κυρίως διαδικτυακών- συναντήσεών μας, κυριάρχησαν σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας και αβεβαιότητας λόγω των πολλών κρουσμάτων στις σχολικές τάξεις, τις καθημερινές απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών λόγω covid-19.
▪ Δυσκολίες και εμπόδια παρατηρήθηκαν κυρίως ως προς τη συμμετοχή των μαθητών από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (αλλοδαποί, πρόσφυγες, ρομά, χαμηλό κοινωνικο/οικονομικό προφίλ κλπ) στη δια ζώσης μαθησιακή διαδικασία λόγω των κενών που προκάλεσε η μη συμμετοχή τους στην τηλεκπαίδευση καθώς δεν είχαν τα μέσα και την υποστήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον. Και σ΄αυτό το πεδίο δόθηκε έμφαση στη διάρκεια της συνεργασίας μας με τα σχολεία ώστε όσο το δυνατόν να υποστηριχτούν και να καλυφθούν βασικά κενά.
▪ οι συνεχόμενες μεταβολές στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, λόγω covid-19 και η κόπωση που επήλθε στις τάξεις των εκπαιδευτικών, δεν ευνόησαν την απρόσκοπτη διεξαγωγή του επιμορφωτικού έργου το οποίο αναγκαστικά υλοποιούνταν με προαιρετική συμμετοχή σε ώρες απογευματινές -εκτός εργασιακού ωραρίου.
▪ Οι ιδιαίτερα δύσκολες υγειονομικές συνθήκες δυσχέραιναν ιδιαίτερα το έργο των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Η υποστήριξη και ενδυνάμωση τόσο προς τους Δ/ντές, τιςΔ/ντριες όσο και προς τους εκπαιδευτικούς κυριάρχησαν σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας και αβεβαιότητας.
▪ Οι συνεχείς απουσίες λόγω νόσησης από την covid, μαθητών και εκπαιδευτικών ιδιαίτερα μετά τα Χριστούγεννα, δυσχέραιναν το έργο των εκπαιδευτικών και την ομαλή διαξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
▪ Οι διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, εν μέσω των παραπάνω πιεστικών συνθηκών, επηρέασαν το παιδαγωγικό κλίμα σε ορισμένα σχολεία και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις μας με τους Διευθυντές και Διευθύντριες της Ενότητας
▪ Επιφυλάξεις εξέφρασε μερίδα εκπαιδευτικών για την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, κυρίως ως προς τον αριθμό των Εργ. Δεξιοτήτων και τις οδηγίες για τη συμπλήρωση φορμών των Σχεδίων δράσης, διαδικασία που χαρακτηρίστηκε ως επιπλέον «γραφειοκρατία» η οποία επιβαρύνει το εκπαιδευτικό έργο.
▪ Λόγω των έκτακτων συνθηκών που επικράτησαν τις σχολικές χρονιές 2019-2020 και 2020- 2021, αλλά και με τα μέτρα προστασίας λόγω COVID τη σχολική χρονιά 2021-2022 τα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών στα Γυμνάσια και Λύκεια της Κρήτης υπολειτούργησαν. Η επόμενη σχολική χρονιά είναι χρονιά προσαρμογής στα Νέα Προγράμματα Σπουδών που στις Φυσικές Επιστήμες εισάγουν την επιστημονική/εκπαιδευτική μεθοδολογία με διερεύνηση, που στηρίζεται στον πειραματισμό, στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Επομένως είναι επιτακτική ανάγκη την επόμενη σχολική χρονιά όλα τα Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών να λειτουργήσουν απρόσκοπτα και οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04 να επιμορφωθούν στην μεθοδολογία της διερεύνησης που στοχεύει στην ενεργό εμπλοκή όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
▪ Η μη έγκαιρη ή και καθόλου στελέχωση ορισμένων σχολείων με εκπαιδευτικούς σε Τ.Υ.-ΖΕΠ, Τ.Ε., αλλά και ΕΔΥ, δυσχέραινε το έργο των εκπαιδευτικών, καθώς δεν ήταν εύκολη η διαχείριση δύσκολων περιστατικών.
▪ Δυσκολίες παρόμοιες παρατηρήθηκαν σε μαθητές Α΄ Τάξης δημοτικού, που τα προηγούμενα χρόνια δε συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση ως μαθητές Νηπιαγωγείου.
▪ Επιπλέον παρατηρήθηκαν ελλείψεις και σε μαθητές Β΄ τάξης δημοτικού, και σ΄ αυτό το πεδίο δόθηκε έμφαση στη διάρκεια της συνεργασία μας με τα σχολεία.
▪ Οι διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, εν μέσω των παραπάνω πιεστικών συνθηκών, επηρέασαν αρνητικά το παιδαγωγικό κλίμα και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολείων.
▪ Έλλειψη επαρκούς και ωφέλιμου επιμορφωτικού χρόνου για όλες τις βαθμίδες.
▪ Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής για την κάλυψη επιμορφωτικών δράσεων.
Η απουσία ενημέρωσης και διαλόγου από πλευράς υπουργείου Παιδείας ανάγκασε Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου να αναζητούν πληροφορίες σε διαδικτυακές εκπαιδευτικές ειδησεογραφικές σελίδες
Απίστευτο κι όμως αληθινό. έψαχναν σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες προκειμένου να ενημερωθούν για τις νέες αποφάσεις και μεταρρυθμίσεις του
Αυτό αναφέρουν στην Έκθεση 2021-2022 οι Συντονιστές Εκπαίδευσης του ΠΕΚΕΣ Κρήτης, στην οποία περιγράφουν τα θετικά σημεία των δράσεων που υλοποίησαν την περασμένη χρονιά αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν.
Απουσία ενημέρωσης
Η απουσία ενημέρωσης και διαλόγου οδήγησαν τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου να ψάχνουν τις απαραίτητες πληροφορίες στο διαδίκτυο προκειμένου να είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήματα των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων που είχαν στην παιδαγωγική τους ευθύνη.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν «η απουσία έγκαιρου διαλόγου (πριν ληφθούν αποφάσεις για υλοποίηση καινοτομιών σε μια δύσκολη περίοδο) ανάμεσα στο Υ.ΠΑΙ.Θ., το Ι.Ε.Π. και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, καθώς και η συχνά ελλιπής ενημέρωση ως προς τις αποφάσεις και τις μεταρρυθμίσεις του υπουργείου, με αποτέλεσμα οι Σ.Ε.Ε. να αναζητούν πολλές φορές να συμπληρώσουν την πληροφόρησή τους μέσα από τις διαδικτυακές εκπαιδευτικές ειδησεογραφικές σελίδες, έτσι ώστε να είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήματα των Δ/ντών και συναδέλφων στα σχολεία παιδαγωγικής τους ευθύνης».
Αναφορικά με τις διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, αναφέρουν ότι αυτές επηρέασαν -εν μέσω πιεστικών συνθηκών- αρνητικά το παιδαγωγικό κλίμα και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολείων. Διαπιστώθηκαν επίσης ελλείψεις ως τον επαρκή και ωφέλιμο επιμορφωτικό χρόνο αλλά και υλικοτεχνικής υποδομής για την κάλυψη επιμορφωτικών δράσεων.
Στα υπόλοιπα σημεία της έκθεσης, ως προς τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν, αναφέρουν τα εξής:
▪ Η παρατεταμένη περίοδος τηλεκπαίδευσης, οι ιδιαίτερα δύσκολες υγειονομικές συνθήκες και αυτή τη σχολική χρονιά με εντατικά μέτρα προφύλαξης και υγειονομικά πρωτόκολλα δυσχέραναν ιδιαίτερα το έργο των σχολικών μονάδων, των Διευθυντών/ντριών και των εκπαιδευτικών.
▪ Η υποστήριξη και ενδυνάμωση τόσο προς τους Δ/ντές, τις Δ/ντριες όσο και προς τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια των – κυρίως διαδικτυακών- συναντήσεών μας, κυριάρχησαν σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας και αβεβαιότητας λόγω των πολλών κρουσμάτων στις σχολικές τάξεις, τις καθημερινές απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών λόγω covid-19.
▪ Δυσκολίες και εμπόδια παρατηρήθηκαν κυρίως ως προς τη συμμετοχή των μαθητών από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (αλλοδαποί, πρόσφυγες, ρομά, χαμηλό κοινωνικο/οικονομικό προφίλ κλπ) στη δια ζώσης μαθησιακή διαδικασία λόγω των κενών που προκάλεσε η μη συμμετοχή τους στην τηλεκπαίδευση καθώς δεν είχαν τα μέσα και την υποστήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον. Και σ΄αυτό το πεδίο δόθηκε έμφαση στη διάρκεια της συνεργασίας μας με τα σχολεία ώστε όσο το δυνατόν να υποστηριχτούν και να καλυφθούν βασικά κενά.
▪ οι συνεχόμενες μεταβολές στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, λόγω covid-19 και η κόπωση που επήλθε στις τάξεις των εκπαιδευτικών, δεν ευνόησαν την απρόσκοπτη διεξαγωγή του επιμορφωτικού έργου το οποίο αναγκαστικά υλοποιούνταν με προαιρετική συμμετοχή σε ώρες απογευματινές -εκτός εργασιακού ωραρίου.
▪ Οι ιδιαίτερα δύσκολες υγειονομικές συνθήκες δυσχέραιναν ιδιαίτερα το έργο των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Η υποστήριξη και ενδυνάμωση τόσο προς τους Δ/ντές, τιςΔ/ντριες όσο και προς τους εκπαιδευτικούς κυριάρχησαν σε μια περίοδο έντονης ανησυχίας και αβεβαιότητας.
▪ Οι συνεχείς απουσίες λόγω νόσησης από την covid, μαθητών και εκπαιδευτικών ιδιαίτερα μετά τα Χριστούγεννα, δυσχέραιναν το έργο των εκπαιδευτικών και την ομαλή διαξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
▪ Οι διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, εν μέσω των παραπάνω πιεστικών συνθηκών, επηρέασαν το παιδαγωγικό κλίμα σε ορισμένα σχολεία και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις μας με τους Διευθυντές και Διευθύντριες της Ενότητας
▪ Επιφυλάξεις εξέφρασε μερίδα εκπαιδευτικών για την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, κυρίως ως προς τον αριθμό των Εργ. Δεξιοτήτων και τις οδηγίες για τη συμπλήρωση φορμών των Σχεδίων δράσης, διαδικασία που χαρακτηρίστηκε ως επιπλέον «γραφειοκρατία» η οποία επιβαρύνει το εκπαιδευτικό έργο.
▪ Λόγω των έκτακτων συνθηκών που επικράτησαν τις σχολικές χρονιές 2019-2020 και 2020- 2021, αλλά και με τα μέτρα προστασίας λόγω COVID τη σχολική χρονιά 2021-2022 τα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών στα Γυμνάσια και Λύκεια της Κρήτης υπολειτούργησαν. Η επόμενη σχολική χρονιά είναι χρονιά προσαρμογής στα Νέα Προγράμματα Σπουδών που στις Φυσικές Επιστήμες εισάγουν την επιστημονική/εκπαιδευτική μεθοδολογία με διερεύνηση, που στηρίζεται στον πειραματισμό, στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Επομένως είναι επιτακτική ανάγκη την επόμενη σχολική χρονιά όλα τα Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών να λειτουργήσουν απρόσκοπτα και οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04 να επιμορφωθούν στην μεθοδολογία της διερεύνησης που στοχεύει στην ενεργό εμπλοκή όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
▪ Η μη έγκαιρη ή και καθόλου στελέχωση ορισμένων σχολείων με εκπαιδευτικούς σε Τ.Υ.-ΖΕΠ, Τ.Ε., αλλά και ΕΔΥ, δυσχέραινε το έργο των εκπαιδευτικών, καθώς δεν ήταν εύκολη η διαχείριση δύσκολων περιστατικών.
▪ Δυσκολίες παρόμοιες παρατηρήθηκαν σε μαθητές Α΄ Τάξης δημοτικού, που τα προηγούμενα χρόνια δε συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση ως μαθητές Νηπιαγωγείου.
▪ Επιπλέον παρατηρήθηκαν ελλείψεις και σε μαθητές Β΄ τάξης δημοτικού, και σ΄ αυτό το πεδίο δόθηκε έμφαση στη διάρκεια της συνεργασία μας με τα σχολεία.
▪ Οι διαδικασίες για την Εσωτερική Αξιολόγηση της Σχολικής μονάδας, εν μέσω των παραπάνω πιεστικών συνθηκών, επηρέασαν αρνητικά το παιδαγωγικό κλίμα και αυτό αποτυπώθηκε σε παρατηρούμενες καταστάσεις αποστασιοποίησης και απομάκρυνσης των άμεσα εμπλεκομένων, αλλά και στις κατ΄ ιδίαν συζητήσεις με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολείων.
▪ Έλλειψη επαρκούς και ωφέλιμου επιμορφωτικού χρόνου για όλες τις βαθμίδες.
▪ Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής για την κάλυψη επιμορφωτικών δράσεων.