Διάδωσέ το
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχολεία για Όλους» οι μαθητές, οι μαθήτριες, ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του 2ου Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων, σχεδίασε και υλοποίησε δράσεις με κεντρικό θέμα την συμπερίληψη, την διαφορετικότητα και την κοινωνική αλληλεγγύη.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ 2ου Γυμνασίου Ιωαννίνων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ – ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ»
Το 2ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων είχε την χαρά και την τιμή να συμμετέχει στο πρόγραμμα: «Σχολεία Για ‘Όλους -Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία» κατά το σχολικό έτος 2021-2022. Πρόκειται για ένα καινοτόμο, έργο πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο στοχεύει στην υποστήριξη σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τάξεις υποδοχής, καλλιεργώντας ένα ασφαλές και συμπεριληπτικό περιβάλλον, όπου παρέχονται ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές.
Η έναρξη του προγράμματος έγινε τον Σεπτέμβριο του 2021 όταν ο διευθυντής του σχολείου κύριος Σ. Συρμακέσης έφερε την πρόταση για συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα κι αυτή έγινε με χαρά αποδεκτή από το σύλλογο διδασκόντων, μιας και στο σχολείο μας σαν Διαπολιτισμικό λειτουργούν Τάξεις Υποδοχής για αλλοδαπούς μαθητές και τα τελευταία χρόνια και για μαθητές με προσφυγικό υπόβαθρο. Στη συνέχεια, ο διευθυντής και η πρόεδρος του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων παρακολούθησαν ένα τριήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο το Νοέμβριο του 2021 στη Θεσσαλονίκη, το οποίο υπήρξε μια εξαιρετική εμπειρία, πέρα από κάθε προσδοκία.
Το πρόγραμμα τελικά, άρχισε να υλοποιείται στο σχολείο μας από τον Ιανουάριο του 2022 και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2022. Στο σύνολο των δράσεων πήραν μέρος δυο καθηγητές και τρεις καθηγήτριες ως συντονίστριες-μέλη της παιδαγωγικής ομάδας και εβδομήντα πέντε παιδιά. Η υλοποίηση των δράσεων ξεκίνησε με μια ημερίδα ενδοσχολικής επιμόρφωσης που πραγματοποιήθηκε ένα Σάββατο του Δεκεμβρίου, με μαζική συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων με επιμορφώτρια την κα Σ. Βλάχου.
Τον Φλεβάρη πραγματοποιήθηκε ένα εργαστήριο από τον εμψυχωτή του ΔΙΚΤΥΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, κ Γ. Μόσχο με τίτλο «Μπλοκάρουμε το ρατσισμό στα σχολεία» που απευθυνόταν τόσο τους μαθητές, όσο και τους καθηγητές του σχολείου. Εκεί, μέσα από τεχνικές παιδαγωγικής του θεάτρου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να αλληλεπιδράσουν και να αναστοχαστούν σε βάθος σχετικά με τον τρόπο που συμβιώνουν με «το διαφορετικό» μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
Στη συνέχεια, και για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο και Μάιο έτρεξαν τρεις δράσεις στο σχολείο μας.
Η μια δράση τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, ήταν η δημιουργία πολύγλωσσων επιγραφών που αναρτήθηκαν σε διάφορα σημεία του σχολείου, δείχνοντας την κατεύθυνση προς συγκεκριμένους, λειτουργικούς χώρους του σχολείου σε όλες τις μητρικές γλώσσες που μιλιούνται σ’ αυτό, καθώς και στις Ξένες Γλώσσες που διδάσκονται οι μαθητές μας. Οι επιγραφές αυτές δημιουργήθηκαν με αλληλοδιδακτικό τρόπο, μέσα στο εργαστήριο Πληροφορικής, με συντονίστρια την καθηγήτρια Πληροφορικής κ. Μ. Τζούμα, με την βοήθεια των καθηγητριών των ξένων γλωσσών, κυρίας Α. Καρβούνη, κυρίας Β. Βαζαλούκα και κ. Μ. Δούκα και με την ενθουσιώδη συμμετοχή των μαθητών τριών τμημάτων της Α’ Γυμνασίου.
Την ίδια χρονική περίοδο, το τμήμα εκπαίδευσης της ΜΚΟ SOLIDARITY NOW ανέλαβε να μας υποστηρίξει με τους διερμηνείς του, όσον αφορά στη μετάφραση τόσο των γενικών κανονισμών του σχολείου, όσο και των κανόνων λειτουργίας της τάξης σε όλες τις γλώσσες που μιλιούνται στο σχολείο μας, ώστε όλοι οι μαθητές μας να αποκτήσουν πρόσβαση σ΄ αυτούς και να μπορέσουν να τους κατανοήσουν.
Επίσης Μάρτιο και Απρίλιο στην αίθουσα Μουσικής με συντονίστρια την καθηγήτρια Μουσικής κ Θ. Παπακώστα “γεννήθηκε” το τραγούδι μας “Διαφορετικός. Συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ τάξης και των τμημάτων Υποδοχής. Οι μαθητές έγραψαν τους στοίχους και ερμήνευσαν. Στο τραγούδι ενσωματώθηκε το ποίημα “Ποια είμαι εγώ;” μαθήτριας του σχολείου μας με προσφυγικό υπόβαθρο. Τον Μάιο οι μαθητές δημιούργησαν το βίντεο κλιπ του τραγουδιού, με συντονίστριες τις κ. Θ. Παπακώστα και κ. Μ. Τζούμα.
Μία ακόμη σημαντική δράση που ξεκίνησε τον Μάρτιο και ολοκληρώθηκε τον Μάιο, ήταν η εικαστική παρέμβαση στην αυλή του σχολείου μας με τίτλο “2ον Γυμνάσιον Ιωαννίνων …δια ορατού φάσματος…”. Συντονιστές ήταν ο κ. Α. Κέλλης, εικαστικός και η κ. Ε. Γκούμα φιλόλογος. Συμμετείχαν μαθητές από τις Β και Γ τάξεις.
Σε όλες αυτές τις δράσεις καθημερινά παρόν ήταν ο διευθυντής του σχολείου κ. Σ. Συρμακέσης. Ο Σύλλογος των καθηγητών και ο Σύλλογος των γονέων και κηδεμόνων στήριξαν τις προσπάθειες μαθητών και καθηγητών.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε το Μάιο μέσα από μια άψογη και αγαστή συνεργασία κι έκλεισε με την συμμετοχή του σχολείου μας στην όμορφη εκδήλωση για τη λήξη του προγράμματος που οργάνωσε το διπλανό μας σχολείο 2ο ΓΕΛ Ιωαννίνων. Οι μαθητές και οι μαθήτριες διάβασαν κείμενα στα ελληνικά, αλβανικά, αραβικά και φαρσί και παρουσίασαν το τραγούδι “Διαφορετικός”.
Μέσα από το πρόγραμμα συνεργάστηκαν οι μαθήτριες, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί και γονείς και κηδεμόνες, ανταλλάξανε εμπειρίες, μοιράστηκαν ιδέες, δημιούργησαν έργα, ήρθαν πιο κοντά, γέμισαν συναισθήματα αλληλεγγύης, κατανόησης, χαράς !!!