Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the jnews-view-counter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /chroot/home/newspedia/newspedia.gr/html/wp-includes/functions.php on line 6114
Πανελλαδικές 2022 - Φυσική: Σκέψεις ενός εξηνταπεντάχρονου βαθμολογητή - Newspedia.gr

Πανελλαδικές 2022 – Φυσική: Σκέψεις ενός εξηνταπεντάχρονου βαθμολογητή

Είναι σημαντικό να εξετάσουμε μήπως τα αποτελέσματα των εξετάσεων δεν οφείλονταν στις τυχαίες επιλογές μιας επιτροπής εξεταστών1 αλλά ήταν καθόλα αναμενόμενα επακόλουθα μιας εκπαίδευσης η οποία υπονομεύει συνειδητά την μάθηση και αντιμάχεται λυσσαλέα τον Ορθό Λόγο

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων θέτουν ζητήματα τα οποία δεν ήταν δυνατόν να συζητηθούν εν θερμώ, δηλαδή, ενόσω διεξαγόταν η βαθμολόγηση των γραπτών. Τώρα που ο σχετικός ορυμαγδός έχει κοπάσει είναι, πλέον, εφικτό να επιχειρηθεί μια διαφορετική προσέγγιση του σοβαρού αυτού προβλήματος. Διαφορετική ως προς το ότι δεν θα περιορίζεται στις πασίγνωστες (και ολοσχερώς λαθεμένες!) απαντήσεις του τύπου ΄τα θέματα ήταν για καλά διαβασμένους΄ κλπ. Ούτε στις, επίσης γνωστές (αλλά όχι λιγότερο λανθασμένες!) απαντήσεις ότι φταίει ΄ο τρόπος εκλογής των ανθρώπων που βάζουν τα θέματα΄ ή ότι ΄τα θέματα δεν ήταν στο πνεύμα του σχολικού βιβλίου΄ ή ότι ΄η εξεταζόμενη ύλη είναι πολύ εκτεταμένη΄ κλπ.

Είναι σημαντικό να εξετάσουμε μήπως δεν οφείλονταν στις τυχαίες επιλογές μιας επιτροπής εξεταστών αλλά ήταν καθόλα αναμενόμενα επακόλουθα μιας εκπαίδευσης η οποία υπονομεύει συνειδητά την μάθηση και αντιμάχεται λυσσαλέα τον Ορθό Λόγο.

Υπάρχει, άραγε, συνολική υπονόμευση στην Φυσική;

First things first (τα πιο σημαντικά πράγματα πρώτα) λένε οι άνθρωποι που έχουν πείρα στην διαχείριση δύσκολων ζητημάτων. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να ξεκινήσω από ένα από τα πρώτα πράγματα., που διεθνώς αποκαλείται textbook, και είναι το απαραίτητο εργαλείο κάθε μαθητή στην δύσκολη προσπάθειά του να μάθει. Όταν ήμουν υποψήφιος υπήρχαν αρκετά εγχειρίδια Φυσικής: Αλεξόπουλος, Περιστεράκης, Βολάνης, Κάρκαλος, Πουλάκης, Κουγιουμτζόπουλος, Κανέλλος, Μακρόπουλος κ.ο.κ. Για όσους ήθελαν να ψάξουν περισσότερο υπήρχε ο, πιο προχωρημένος, Halliday-Resnick (κλασικό εγχειρίδιο παγκόσμιας κλάσης). Σήμερα οι μαθητές δεν έχουν κανένα εγχειρίδιο. Θα αναρωτηθείτε. Εξαφανίστηκαν τα εγχειρίδια αυτά; Φυσικά και δεν εξαφανίστηκαν!!! Οι σημερινοί μαθητές αδυνατούν να τα μελετήσουν. Μήπως αδυνατούν εξαιτίας του τρισκατάρατου διαδικτύου, της κυριαρχίας της εικόνας, της καταραμένης παγκοσμιοποίησης; Ή, αντίθετα, μήπως πρόκεται για μια μακρά εξέλιξη της εκπαίδευσης στην οποία είχαμε:

Υπάρχει, μήπως, ευνοικό πολιτιστικό κλίμα για μια σωστή μάθηση;

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα δεν πέρασε, στην ιστορική της διαδρομή, από την Αναγέννηση. Από τα πρώτα χρόνια συγκρότησης του νεοελληνικού κράτους υπήρξε μια σύγκρουση ανάμεσα στα φιλοδυτικά πνεύματα και στο Φανάρι, στην οποία νίκησε κατά κράτος το Φανάρι. Που κατά συνέπεια έβαλε την ανεξίτηλη σφραγίδα του σε όλες της εκδηλώσεις της πολιτιστικής, εκπαιδευτικής, οικονομικής πολιτικής. Σφραγίδα που χαρακτηριζόταν από λυσσαλέο αντιορθολογισμό.

Αυτή η αντιεπιστημονική νοοτροπία απέκτησε τόσο ισχυρά ερείσματα μέσα στον κρατικό μηχανισμό που κυριαρχεί μέχρι τις μέρες μας. Διαμόρφωσε μια πολιτική η οποία καταπολεμούσε συστηματικά τις επιστημονικές εξελίξεις πολύ πριν αυτές να εμφανιστούν στην Ελλάδα. Ολοι οι μεγάλοι επιστήμονες της Δύσης υπήρξαν μαύρα πρόβατα για την ελληνική εκπαιδευτική πολιτική. Χαρακτηρίστηκαν με τα μελανότερα χρώματα και δόθηκαν σκληρές μάχες προκειμένου να μην διεισδύσουν στην Ελλάδα οι απόψεις τους. Αρωγός σε τούτη την προσπάθεια υπήρξε η επιδέξια καλλιεργημένη ιδεολογία ότι οι έλληνες είναι ο περιούσιος λαός της Ιστορίας και η ασταμάτητη επιμονή στην, ολωσδιόλου ανιστόρητη, άποψη ότι οι αρχαίοι έλληνες τα είχαν πει όλα. Την ίδια μοίρα είχε η Κλασική Μουσική (σε αντίθεση με την βυζαντινή η οποία υπήρξε ανέκαθεν το αγαπημένο παιδί του νεοελληνικού κράτους) και όλες οι άλλες δυτικότροπες καλλιτεχνικές εκφράσεις.

Όλα τα παραπάνω, εκφρασμένα στην καθημερινή ζωή της ελληνικής εκπαίδευσης (όλων των βαθμίδων), προσδίδουν στο σχολείο τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Ξεπερνιώνται τα προαναφερθέντα προβλήματα με μια διαφορετική διδασκαλία μέσα στην τάξη;

Προσπαθώντας να αντιμετωπίσω εν μέρει τα προαναφερθέντα προβλήματα ακολουθώ κάποιες συμβουλές του George Polya. Μια από αυτές – πολύ σημαντική – είναι: Ξαναδιατυπώστε το ζητούμενο!

Παρατηρώ ότι οι μαθητές μένουν εμβρόντητοι. Ρωτούν: “τι σημαίνει αυτό;” Διευκρινίζω ότι τους ζητώ να εκφράσουν το ζητούμενο του προβλήματος με δικά τους λόγια. Ξεκινούν βάζοντας τις ίδιες ακριβώς λέξεις με διαφορετική σειρά. Επιμένω. Διατυπώστε το με δικά σας λόγια! Νεκρική σιγή. Γράφω στον πίνακα μια (από τις πολλές δυνατές) τέτοια διατύπωση. Τεράστια δυσκολία. Χρειάζονται δικαιολογημένα τον χρόνο τους για να καταλάβουν πρώτα τι λέει η δική μου διατύπωση και έπειτα για να αντιληφθούν ότι στην ουσία λέει το ίδιο με την αρχική. Αυτό το επαναλαμβάνω σχεδόν σε κάθε ώρα διδασκαλίας για έναν ολόκληρο χρόνο. Στο τέλος της χρονιάς ένα μικρό ποσοστό των μαθητών αρχίζει να αντιλαμβάνεται την τεράστια σημασία της συμβουλής του Polya. Τείνω, επομένως, να συμπεράνω ότι οι μαθητές ανταποκρίνονται μηχανικά στα ερωτήματα έχοντας αφομοιώσει την κυριάρχη νοοτροπία που επιβάλλει το σχολείο. Δεν έχουν ξανασυναντήσει διδασκαλία που να θέλει να τους κάμει σκεπτόμενα όντα και αδρανοποιούνται μόλις κάποιος το επιχειρήσει. Έχουν συνηθίσει να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις ενός σχολείου το οποίο καταδιώκει το νόημα. Οι πολλαπλές επιλογές έχουν ολοκληρώσει το καταστροφικό τους έργο και μάλιστα χωρίς δυνατότητα αλλαγής στάσης.

Οι αλυσίδες της συνήθειας είναι πολύ ελαφριές για να τις νοιώσει κανείς μέχρι να γίνουν πολύ βαρειές για να τις σπάσει”, έλεγε – πολύ σωστά – ο Samuel Johnson.

Η σωστή διδασκαλία, βέβαια, προυποθέτει την συνεχή ενημέρωση (αυτομόρφωση, αν το προτιμάτε διατυπωμένο διαφορετικά) του εκπαιδευτικού. Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός οφείλει να έχει διάθεση να τροποποιήσει και να βελτιώσει τις απόψεις του, να ενημερωθεί για τα δεδομένα της τρέχουσας έρευνας, να προκαλεί συνεχείς συζητήσεις γύρω από τα ζητήματα που τον αφορούν. Είδαμε, στην αμέσως προηγούμενη παράγραφο ποιό είναι το πολιτιστικό κλίμα στην χώρα μας. Τούτο το κλίμα συμπληρώνεται από την έλλειψη ενδιαφέροντος μερίδας των εκπαιδευτικών. Το βιβλίο: 1) Προφορικότητα και Εγγραμματοσύνη, του Walter Ong, είναι απαραίτητο σε κάθε εκπαιδευτικό. Τρία άλλα εξαιρετικά συγγράμματα του Steven Pinker, είναι πολύ χρήσιμα σε κάθε διδάσκοντα οποιασδήποτε ειδικότητας: 2) Το γλωσσικό ένστικτο, 3) The Sense of Style (the Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century), 4) How the Mind Works.

Ενδιαφέρον θα ήταν να γνωρίζουμε πόσοι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας έχουν μελετήσει σοβαρά τούτα τα βιβλία. Χωρίς να υπονοώ ότι, αν μελετούσαν, θα άλλαζε κάτι στο γενικό κλίμα.

Η προσωπική μου εμπειρία δείχνει ότι δεν παρατηρείται σημαντική μεταβολή ούτε στην στάση της πλειοψηφίας των μαθητών, ούτε και στα τελικά τους αποτελέσματα στις εξετάσεις. Αν επιμένω σε αυτήν την διδακτική προσέγγιση το κάνω τοις ένδον ρήμασι πειθόμενος, που έλεγε ο Άρης Αλεξάνδρου.

Ενα ακόμα ερώτημα: Οφείλουν οι μαθητές (ή οι γονείς τους) να πληρώνουν τα απαραίτητα για την σωστή προετοιμασία βοηθήματα;

Κανονικά το Κράτος οφείλει να εξασφαλίζει σε όλους τους μαθητές την δυνατότητα να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλα τα απαραίτητα για την προετοιμασία τους βιβλία. Αυτό είναι δυνατόν να γίνει με πολλούς τρόπους. Ο καλύτερος είναι με την σχολική βιβλιοθήκη. Παρατήρηση 1: να εξεταστεί αναλυτικά πόσα Λύκεια έχουν βιβλιοθήκη, ανάμεσα σε όσα έχουν να εξεταστεί τι ακριβώς περιέχει αυτή. Παρατήρηση 2: Πόσες από τις βιβλιοθήκες αυτές έχουν τον εξοπλισμό (απαραίτητο χώρο, τραπέζια, καρέκλες, υπολογιστές [μεταγενέστερους του 2000!!!!]) ώστε να εξασφαλίσουν ταυτόχρονη μελέτη σε 20 τουλάχιστον μαθητές; Πόσες διαθέτουν έναν τουλάχιστον άνθρωπο που να βοηθάει και να καθοδηγεί τους μαθητές στην χρήση τους; Εννοείται πως αυτός δεν είναι δυνατόν να είναι ένας διδάσκων σε ώρα που δεν κάνει μάθημα. Τα ελάχιστα κενά που έχουν οι διδάσκοντες τα χρειάζονται για να εξασφαλίζουν λίγη ανάπαυλα από μία άκρως δύσκολη δουλειά. Παρατήρηση-Ερώτηση 3: Είναι θαυμάσιος τρόπος κοινωνικοποίησης η σχολική βιβλιοθήκη; Αν ναι, γιατί υπάρχει πρόβλημα;; Λόγω των καθηγητών, των μαθητών ή του Κράτους; Αν το Κράτος εφοδιάσει με 20 αντίτυπα του Halliday-Resnick (αναφέρω το πλέον ΄ακριβό΄ βοήθημα) κάθε Λύκειο, λέτε το κόστος να είναι μεγαλύτερο από 20 Ευρώ το ένα;

Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει πέντε μέρες κοσκινάει.”.

Ηλιούπολη, 28 Ιουνίου 2022

Όπως θέλουν να μας κάνουν να πιστέψουμε.

του Στέλιου Τσεκούρα-φυσικού (ΠΕ04.01)

Exit mobile version