Μια περίεργη εικόνα: Πτώση των βάσεων λόγω επιδόσεων και άνοδος λόγω περικοπών θέσεων
Η χθεσινή ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων είχε δυο πλευρές. Η μια πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, θεώρησε ότι το κύριο ζήτημα ήταν να διαφημίσει ότι φέτος, «σχεδόν 3 στους 4 υποψηφίους (ποσοστό 73,4%) των Πανελλαδικών Εξετάσεων από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ έλαβαν τη βαθμολογία τους με μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο» δηλαδή, «έκαναν χρήση της δυνατότητας ενημέρωσης μέσω γραπτού μηνύματος SMS που για δεύτερη χρονιά εφάρμοσαν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Αυτή είναι η μια πλευρά. Είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται το υπουργείο Παιδείας τα θέματα. Το «παντεσπάνι» που λέγαμε!
Στην άλλη πλευρά τα πράγματα ήταν διαφορετικά καθώς:
1. Είχαμε σημαντική μείωση αριστούχων (βαθμολογική κλίμακα 18-20). Στα μαθήματα των Αρχαίων, της Πληροφορικής, της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Βιολογίας, της Οικονομίας, κλπ έχουμε αποψίλωση των αριστούχων.
2. Στον αντίποδα έχουμε φέτος μια μείωση, ποσοστιαία και αριθμητική, των υποψηφίων που κινήθηκαν στη βαθμολογική κλίμακα 0-10.
3. Περίπου οι 3στους 4 υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής βρέθηκαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στην ίδια κατάσταση βρέθηκαν οι μισοί περίπου υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών στα μαθήματα Ιστορία και Λατινικά και οι υποψήφιοι των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας στη Φυσική.
4. Η μείωση των υποψηφίων των ΓΕΛ που πήραν μέρος στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις σε σχέση με πέρσι (- 3.261 υποψήφιοι) δεν μπορεί να καλύψει την πρωτοφανή μείωση των θέσεων που έφτασε φέτος στις 9.021
Η γενική εκτίμηση της κίνησης των βάσεων ανά Πεδίο
Σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένες συγκρίσεις σε σχέση με την περυσινή διαδικασία δεν είναι εύκολο να γίνουν, καθώς φέτος η βαθμολογική εικόνα για την είσοδο στα ΑΕΙ είναι τελείως διαφορετική, με νέους συντελεστές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τους, αλλά και καινούργιους συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά τμήμα.
Η πρώτη απόπειρα μιας γενικής εκτίμησης της κίνησης των βάσεων εισαγωγής με κριτήρια βασικά τις επιδόσεις των φετινών υποψηφίων (σε σχέση πάντα με πέρσι) και τη σχέση του αριθμού των υποψηφίων και του αριθμού των θέσεων εισακτέων (σε σχέση πάντα με πέρσι) μας οδηγεί στα παρακάτω πρώτα γενικά συμπεράσματα.
Στο πρώτο Επιστημονικό Πεδίο θα έχουμε άνοδο των βάσεων στις περισσότερες σχολές και ιδιαίτερα εκείνες των δυο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνας – Θεσσαλονίκης) και της επαρχίας στις οποίες έγιναν σημαντικές περικοπές των θέσεων εισακτέων. Η άνοδος αυτή εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ 100 – 300 μόρια κατά μέσο όρο. Για παράδειγμα, το χαμηλόβαθμο σχετικά, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου που φέτος έχει 120 θέσεις εισακτέων λιγότερες από πέρσι αλλά και καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων στις χαμηλές βαθμολογίες αναμένεται να γίνει απαιτητικότερο στη βάση εισαγωγής του.
Αντίθετα δεν περιμένουμε άνοδο των βάσεων στις περιζήτητες σχολές του Πεδίου, όπως είναι οι τρεις Νομικές και οι σχολές Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης οι οποίες αναμένεται να συγκρατηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρσι. Επίσης είναι πιθανόν, ιδιαίτερα των Παιδαγωγικά Τμήματα, Δασκάλων, Νηπιαγωγών και Ειδικής Αγωγής να κινηθούν ανοδικά και λόγω της επιστροφής σε αυτά πολλών υποψηφίων.
Στο δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο των Θετικών Επιστημών το κύριο στοιχείο της κίνησης των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να είναι η συγκράτηση στα ίδια περσινά επίπεδα με μικρές κάμψεις που θα ξεκινούν από -50 μόρια (για τις σχολές που έχουν μείωση θέσεων εισακτέων) έως – 200 μόρια για τις σχολές που έχουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εισακτέων με πέρσι. Πτώση των βάσεων εισαγωγής θα έχουμε στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές του Πεδίου, κυρίως τις Πολυτεχνικές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
Στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο των Επιστημών Υγείας αναμένεται συγκρατημένη πτώση των Ιατρικών, Οδοντιατρικών και Φαρμακευτικών Σχολών της τάξης των 30-80 μορίων κατά μέσο όρο καθώς εκτός από τη Χημεία στα υπόλοιπα μαθήματα του Πεδίου έχουμε μείωση αριστούχων. Οι χαμηλόβαθμες σχολές του Πεδίου αναμένεται να κινηθούν με μικρές αυξομειώσεις στα περσινά επίπεδα.
Στο τέταρτο Επιστημονικό Πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής αναμένεται μικρή πτώση των βάσεων της τάξης των 50-150 μορίων στις σχολές που δεν έχουν περικοπές θέσεων εισακτέων σε σχέση με πέρσι, αντίθετα στις σχολές που υπάρχουν περικοπές αναμένεται συγκράτηση βάσεων στα περσινά επίπεδα. Οι υψηλόβαθμες σχολές του Πεδίου θα υποχωρήσουν και θα ανοίξουν τις εισόδους τους απαιτώντας χαμηλότερες βάσεις από περσι.
ΜΑΘΗΜΑ |
ΑΡΙΘΜΟΣ 2022 |
ΑΡΙΘΜΟΣ 2021 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟ 2022 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟ 2021 |
||
ΠΛΗΘΟΣ |
% |
ΠΛΗΘΟΣ |
% |
|||
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ.Π. |
71.631 |
74.892 |
12.268 |
17,13 |
17.051 |
22,77 |
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Ο.Π. |
18.109 |
22.475 |
6.737 |
37,20 |
10.172 |
45,26 |
ΙΣΤΟΡΙΑ Ο.Π. |
18.026 |
22.286 |
8.645 |
47,96 |
11.407 |
51,18 |
ΛΑΤΙΝΙΚΑ Ο.Π. |
18.060 |
22.402 |
8.151 |
45,13 |
9.837 |
43,91 |
ΦΥΣΙΚΗ Ο.Π. |
27.684 |
27.313 |
13.120 |
47,39 |
12.453 |
45,59 |
ΧΗΜΕΙΑ Ο.Π. |
27.714 |
27.348 |
10.749 |
38,79 |
11.001 |
40,23 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ο.Π. |
39.036 |
38.850 |
23.253 |
59,57 |
22.266 |
57,31 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Ο.Π. |
13.619 |
12.758 |
4.187 |
30,74 |
4.026 |
31,56 |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ο.Π. |
24.792 |
24.117 |
9.878 |
39,84 |
10.055 |
41,69 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ο.Π. |
24.767 |
24.059 |
8.744 |
35,31 |
8.254 |
34,31 |
Μια περίεργη εικόνα: Πτώση των βάσεων λόγω επιδόσεων και άνοδος λόγω περικοπών θέσεων
Η χθεσινή ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων είχε δυο πλευρές. Η μια πλευρά, το υπουργείο Παιδείας, θεώρησε ότι το κύριο ζήτημα ήταν να διαφημίσει ότι φέτος, «σχεδόν 3 στους 4 υποψηφίους (ποσοστό 73,4%) των Πανελλαδικών Εξετάσεων από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ έλαβαν τη βαθμολογία τους με μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο» δηλαδή, «έκαναν χρήση της δυνατότητας ενημέρωσης μέσω γραπτού μηνύματος SMS που για δεύτερη χρονιά εφάρμοσαν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Αυτή είναι η μια πλευρά. Είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται το υπουργείο Παιδείας τα θέματα. Το «παντεσπάνι» που λέγαμε!
Στην άλλη πλευρά τα πράγματα ήταν διαφορετικά καθώς:
1. Είχαμε σημαντική μείωση αριστούχων (βαθμολογική κλίμακα 18-20). Στα μαθήματα των Αρχαίων, της Πληροφορικής, της Φυσικής, των Μαθηματικών, της Βιολογίας, της Οικονομίας, κλπ έχουμε αποψίλωση των αριστούχων.
2. Στον αντίποδα έχουμε φέτος μια μείωση, ποσοστιαία και αριθμητική, των υποψηφίων που κινήθηκαν στη βαθμολογική κλίμακα 0-10.
3. Περίπου οι 3στους 4 υποψήφιους της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής βρέθηκαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στην ίδια κατάσταση βρέθηκαν οι μισοί περίπου υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών στα μαθήματα Ιστορία και Λατινικά και οι υποψήφιοι των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας στη Φυσική.
4. Η μείωση των υποψηφίων των ΓΕΛ που πήραν μέρος στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις σε σχέση με πέρσι (- 3.261 υποψήφιοι) δεν μπορεί να καλύψει την πρωτοφανή μείωση των θέσεων που έφτασε φέτος στις 9.021
Η γενική εκτίμηση της κίνησης των βάσεων ανά Πεδίο
Σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένες συγκρίσεις σε σχέση με την περυσινή διαδικασία δεν είναι εύκολο να γίνουν, καθώς φέτος η βαθμολογική εικόνα για την είσοδο στα ΑΕΙ είναι τελείως διαφορετική, με νέους συντελεστές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τους, αλλά και καινούργιους συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά τμήμα.
Η πρώτη απόπειρα μιας γενικής εκτίμησης της κίνησης των βάσεων εισαγωγής με κριτήρια βασικά τις επιδόσεις των φετινών υποψηφίων (σε σχέση πάντα με πέρσι) και τη σχέση του αριθμού των υποψηφίων και του αριθμού των θέσεων εισακτέων (σε σχέση πάντα με πέρσι) μας οδηγεί στα παρακάτω πρώτα γενικά συμπεράσματα.
Στο πρώτο Επιστημονικό Πεδίο θα έχουμε άνοδο των βάσεων στις περισσότερες σχολές και ιδιαίτερα εκείνες των δυο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνας – Θεσσαλονίκης) και της επαρχίας στις οποίες έγιναν σημαντικές περικοπές των θέσεων εισακτέων. Η άνοδος αυτή εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ 100 – 300 μόρια κατά μέσο όρο. Για παράδειγμα, το χαμηλόβαθμο σχετικά, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου που φέτος έχει 120 θέσεις εισακτέων λιγότερες από πέρσι αλλά και καλύτερες επιδόσεις των υποψηφίων στις χαμηλές βαθμολογίες αναμένεται να γίνει απαιτητικότερο στη βάση εισαγωγής του.
Αντίθετα δεν περιμένουμε άνοδο των βάσεων στις περιζήτητες σχολές του Πεδίου, όπως είναι οι τρεις Νομικές και οι σχολές Ψυχολογίας Αθήνας και Θεσσαλονίκης οι οποίες αναμένεται να συγκρατηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρσι. Επίσης είναι πιθανόν, ιδιαίτερα των Παιδαγωγικά Τμήματα, Δασκάλων, Νηπιαγωγών και Ειδικής Αγωγής να κινηθούν ανοδικά και λόγω της επιστροφής σε αυτά πολλών υποψηφίων.
Στο δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο των Θετικών Επιστημών το κύριο στοιχείο της κίνησης των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να είναι η συγκράτηση στα ίδια περσινά επίπεδα με μικρές κάμψεις που θα ξεκινούν από -50 μόρια (για τις σχολές που έχουν μείωση θέσεων εισακτέων) έως – 200 μόρια για τις σχολές που έχουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εισακτέων με πέρσι. Πτώση των βάσεων εισαγωγής θα έχουμε στις υψηλόβαθμες και περιζήτητες σχολές του Πεδίου, κυρίως τις Πολυτεχνικές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
Στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο των Επιστημών Υγείας αναμένεται συγκρατημένη πτώση των Ιατρικών, Οδοντιατρικών και Φαρμακευτικών Σχολών της τάξης των 30-80 μορίων κατά μέσο όρο καθώς εκτός από τη Χημεία στα υπόλοιπα μαθήματα του Πεδίου έχουμε μείωση αριστούχων. Οι χαμηλόβαθμες σχολές του Πεδίου αναμένεται να κινηθούν με μικρές αυξομειώσεις στα περσινά επίπεδα.
Στο τέταρτο Επιστημονικό Πεδίο των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής αναμένεται μικρή πτώση των βάσεων της τάξης των 50-150 μορίων στις σχολές που δεν έχουν περικοπές θέσεων εισακτέων σε σχέση με πέρσι, αντίθετα στις σχολές που υπάρχουν περικοπές αναμένεται συγκράτηση βάσεων στα περσινά επίπεδα. Οι υψηλόβαθμες σχολές του Πεδίου θα υποχωρήσουν και θα ανοίξουν τις εισόδους τους απαιτώντας χαμηλότερες βάσεις από περσι.
ΜΑΘΗΜΑ |
ΑΡΙΘΜΟΣ 2022 |
ΑΡΙΘΜΟΣ 2021 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟ 2022 |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟ 2021 |
||
ΠΛΗΘΟΣ |
% |
ΠΛΗΘΟΣ |
% |
|||
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ.Π. |
71.631 |
74.892 |
12.268 |
17,13 |
17.051 |
22,77 |
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Ο.Π. |
18.109 |
22.475 |
6.737 |
37,20 |
10.172 |
45,26 |
ΙΣΤΟΡΙΑ Ο.Π. |
18.026 |
22.286 |
8.645 |
47,96 |
11.407 |
51,18 |
ΛΑΤΙΝΙΚΑ Ο.Π. |
18.060 |
22.402 |
8.151 |
45,13 |
9.837 |
43,91 |
ΦΥΣΙΚΗ Ο.Π. |
27.684 |
27.313 |
13.120 |
47,39 |
12.453 |
45,59 |
ΧΗΜΕΙΑ Ο.Π. |
27.714 |
27.348 |
10.749 |
38,79 |
11.001 |
40,23 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ο.Π. |
39.036 |
38.850 |
23.253 |
59,57 |
22.266 |
57,31 |
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Ο.Π. |
13.619 |
12.758 |
4.187 |
30,74 |
4.026 |
31,56 |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ο.Π. |
24.792 |
24.117 |
9.878 |
39,84 |
10.055 |
41,69 |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ο.Π. |
24.767 |
24.059 |
8.744 |
35,31 |
8.254 |
34,31 |