Πανελλαδικές: Τυπολόγιο ασκήσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 2000-2021

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τυπολόγιο ασκήσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στις πανελλαδικές εξετάσεις 2000-2021

Τυπολόγιο ασκήσεων στη με βάση θέματα των της περιόδου 2000-2021 δημιούργησε εκπαιδευτικός.

Πιο αναλυτικά:

ΖΗΤΗΜΑ Α1

– Περίληψη μιας παραγράφου 60-70 λέξεων (2021)
– Περίληψη 60-70 λέξεων κατόπιν απάντησης σε ερώτημα (2020)
– Περίληψη 90-110 λέξεων (2019)
– Περίληψη 100-120 λέξεων
– Περίληψη 80-100 λέξεων
– Περίληψη 70-90 λέξεων

ΖΗΤΗΜΑ Β1

– Σωστό ή Λάθος χωρίς παραπομπές (2021)
– Σωστό ή Λάθος με παραπομπές στο κείμενο (2020)
– Σωστό ή Λάθος (2019) 
– Πώς επιτυγχάνεται η νοηματική σύνδεση παραγράφων μεταξύ τους
– Ανάπτυξη θέσης σε 60-80 λέξεις
– Ανάπτυξη θέσης σε 70-80 λέξεις

ΖΗΤΗΜΑ Β2

– Καταγραφή δύο τίτλων (με κυριολεξία και με μεταφορά) για το ίδιο κείμενο + Ερμηνεία χρήσης στατιστικών στοιχείων και μαρτυριών (2021)
– Επικοινωνιακή λειτουργία ενός ερωτήματος (2020)
– Αναφορά δύο σημείων στίξεων και δύο σχημάτων λόγου με πρσδιορισμό των λειτουργιών τους (ως προσπάθεια ευαισθητοποίησης-2020) 
– “Εντοπίστε δύο περιπτώσεις επίκλησης στην …” + Δικαιολόγηση αυτών των επιλογών από τον συγγραφέα με στοιχεία του κειμένου (επίκληση στην αυθεντία-2019)
– Δομή παραγράφου και τρόπος ανάπτυξης
– Πλαγιότιτλοι
– Συλλογιστική πορεία (επαγωγική-παραγωγική) σκέψης + Αιτιολόγηση
– Αντίθετα
– Τρόποι πειθούς + μέσα πειθούς (+παραδείγματα)
– Χαρακτηριστικά δοκιμίου + παραδείγματα από το κείμενο
– Λειτουργία της γλώσσας
– Εντοπισμός παραδειγμάτων μεταφορικής χρήσης της γλώσσας
– Αντικατάσταση διαρθρωτικών λέξεων του κειμένου με άλλες ( λέξεις/φράσεις) που να
διατηρούν τη συνοχή του κειμένου.

ΖΗΤΗΜΑ Β3

– Αναφορά τριών διαφορετικών γλωσσικών επιλογών με τις οποίες επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση + παράθεση χωρίων + εξήγηση της λειτουργίας της κάθε μίας (2021)
– Εξήγηση μιας άποψης σύμφωνα με το κείμενο (2020)
– Αντικατάσταση υπογραμμισμένης φράσης με σημασιολογικά ισοδύναμη (2019)
– Αναγνώριση της λειτουργίας της γλώσσας σε συγκεκριμένες φράσεις και απόδοση της σημασίας τους μονολεκτικά ή περιφραστικά (2019)
– Πολλαπλής επιλογής με φράσεις που συμπληρώνουν το νόημα ανολοκλήρωτης φράσης
– Συνώνυμα
– Εντοπισμός ειδικού λεξιλογίου
– Δίδεται συλλογισμός: 2 προκείμενες + Συμπέρασμα:

►Εντοπισμός συλλογιστικής πορείας (παραγωγική-επαγωγική)
►Αξιολόγηση συλλογισμού ως προς την αλήθεια, την εγκυρότητα, την ορθότητά του

– Αντώνυμα
– Απόδοση υπογραμμισμένων επίσημων λέξων-φράσεων σε πιο ανεπίσημο/οικείο ύφος
– Σχηματισμός προτάσεων ή περιόδων με συγκεκριμένες λέξεις
– Αιτιολόγηση σημείων στίξης (εισαγωγικά)
– Εξακρίβωση νοηματικής σύνδεσης που εκφράζουν συγκεκριμένες διαρθρωτικές λέξεις

ΖΗΤΗΜΑ Β4

–  ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2021
– ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2020
– Δίδονται ως δεδομένα τα υφολογικά χαρακτηριστικά του δοκιμίου (σύνθετη δομή προτάσεων με τη χρήση υποτακτικού λόγου και προφορικότητα): Εντοπισμός από το μαθητή παραδειγμάτων για κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά. (2019)
– Αιτιολόγηση στίξης (ερωτηματικό, διπλή παύλα, εισαγωγικά, παρένθεση 2019)
– Ενεργητική / Παθητική σύνταξη: Αναγνώριση και μετατροπή στην αντίθετη (με δοσμένες προτάσεις- 2019 ή κατόπιν εύρεσης, από τους μαθητές, παθητικών ρηματικών τύπων)
– Aπόδοση του νοήματος μιας φράσης σε 5-6 σειρές
– Σχηματισμός σύνθετων λέξεων με συγκεκριμένα συνθετικά
– Εντοπισμός “εκφράσεων μεταφορικού και εικονοπλαστικού λόγου που χρησιμοποιούνται
και ποια συναισθήματα προκαλούν”
– Εντοπισμός μεταφορικής χρήσης της γλώσσας
– Τι επιδιώκεται με τη χρήση ερωτήσεων
– Αναφορική/ποιητική λειτουργία της γλώσσας
– Χωρισμός λέξεων στα συνθετικά τους
– Αιτιολόγηση επιλογής α΄ πληθυντικού προσώπου
– Επισήμανση χαρακτηριστικών επιστημονικού λόγου
– Αιτιολόγηση ρηματικού προσώπου
– Ερμηνεία ασύνδετου σχήματος μέσα στο κείμενο
– Ερμηνεία επιλογής ρητορικού ερωτήματος

ΖΗΤΗΜΑ Γ

– ΠΟΙΗΜΑ (Νίκος Γκάτσος): Ερμηνεία ενός αποσπάσματος του ποιήματος με χρήση 3 κειμενικών δεικτών+ Προσωπική ερώτηση κατά πόσο ο υποψήφιος θα ήταν ευτυχισμένος εάν ζούσε σε ένα παρόμοιο περιβάλλον με αυτό του ποιήματος (2021)
– ΠΟΙΗΜΑ (Τίτος Πατρίκιος): Το θέμα και ο ρόλος της Ποίησης στη ζωή του υποψηφίου. Απαιτούνται 3 κειμενικοί δείκτες (2020)

ΖΗΤΗΜΑ Δ 

– Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι,  αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350-400 λέξεις), στην ίδια 
ιστοσελίδα, στα παρακάτω ερωτήματα: 

α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο  στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην  παράγραφο 2 του Κειμένου 1;

β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς  οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; (2021)

–  Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της  στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση  τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας  εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια  επιλογή σας. (300-350 λέξεις) (2020)

*Κλασική Φιλόλογος-Καθηγήτρια ΓΕΛ Θεσσαλονίκης /  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής – πιάνου / Εκπαιδευτής ενηλίκων / Κριτής εργασιών σε εκπαιδευτικά συνέδρια / Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Exit mobile version