Απόγνωση χιλιάδων φοιτητών και πτυχιούχων των τμημάτων των Πανεπιστημίων Πατρών και Κρήτης
Καθώς ήδη έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων τον Ιούνιο του 2022 πολλοί είναι οι υποψήφιοι που προβληματίζονται πώς θα κάνουν τις «σωστές επιλογές», αν θα διαλέξουν την κατεύθυνση που τους ενδιαφέρει ή αυτή που έχει μεγαλύτερη «πέραση» στην αγορά εργασίας και βέβαια αν η σχολή που θα καταφέρουν να πετύχουν την εισαγωγή τους θα έχει την ίδια ζήτηση όταν αποφοιτήσουν με αυτή που είχε όταν εισάγονταν.
Παράλληλα, όσοι γονείς ψάχνουν επισταμένως το “βάρος” των σχολών για τις οποίες είναι υποψήφιοι οι γόνοι τους ανησυχούν για τα προβληματικά έως ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα σε πολλά τμήματα που πανεπιστημιοποιήθηκαν, το «προσοντολόγιο» για το διορισμό των εκπαιδευτικών που στην ουσία ακυρώνει το πτυχίο, την διαβαθμισμένη πρόσβαση στο επάγγελμα των μηχανικών, ενώ δεν τους αφήνει αδιάφορους η συζήτηση πχ για foundation year και εξετάσεις πριν την έναρξη ειδικότητας των γιατρών.
Δεν είναι λίγες οι σχολές και τα τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κυρίως τεχνολογικής κατεύθυνσης, που δεν έχουν κατοχυρώσει επαγγελματικά δικαιώματα ή δεν έχουν εγκριθεί. Φοιτητές που μετά από κόπους και έξοδα απέκτησαν πτυχίο και στο τέλος έμειναν με άδεια χέρια αφού το πτυχίο που έχουν τα χέρια τους δεν έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Για παράδειγμα τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Σπουδαστών του Πρώην ΤΕΙ Γεωπονίας που, ενώ φοιτούσαν στο τελευταίο έτος του ΤΕΙ Γεωπονίας, αποφασίσθηκε η αναβάθμισή του σε πενταετές Πανεπιστημιακό Τμήμα (Σχολή Γεωπονίας του Πανεπιστήμιου Πατρών με έδρα το Μεσολόγγι).
Τα Τμήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Τμήμα Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Για παράδειγμα δυο σημαντικά Τμήματα, το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Τμήμα Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών (ο κλάδος της Επιστήμης των Υλικών είναι νέος επιστημονικός κλάδος στην Ελλάδα, ο οποίος όμως τυγχάνει μεγάλης αναγνώρισης παγκοσμίως).
Συγκεκριμένα με ενέργειες των δύο Τμημάτων, Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών και των Πρυτανικών Αρχών των Πανεπιστημίων, οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών απέκτησαν επαγγελματικά δικαιώματα με το Π.Δ. 45 (ΦΕΚ 58/Α΄/08.04.2009) ως: «Εκπαιδευτικοί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια, λύκεια, φροντιστήρια, δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ) και Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.), Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (Κ.Ε.Σ.) και λοιπούς φορείς δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στη διδασκαλία μαθημάτων επιστήμης και τεχνολογίας υλικών, αλλά και λοιπών σχετικών με τα υλικά μαθημάτων θετικών επιστημών».
Επειδή όμως οι απόφοιτοι, παρά τις πάνω από δεκαετία προσπάθειές τους, μέχρι σήμερα δεν έχουν ενταχθεί σε κανένα κλάδο ΠΕ του Εθνικού Προσοντολογίου, ώστε να αποκτήσουν προσόν διορισμού μονίμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε θέσεις δημοσίων υπηρεσιών, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, συμπεριλαμβανομένων και των ΟΤΑ ή σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, σε αντίθεση με τους αποφοίτους των λοιπών Τμημάτων των Σχολών Θετικών Επιστημών και αυτό έχει ως συνέπεια να μη μπορούν να συμμετάσχουν σε κανένα διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., συμπεριλαμβανομένων των διαγωνισμών που αφορούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης στερούνται και τη δυνατότητα να εργασθούν ως εκπαιδευτικοί ακόμη και σε φροντιστήρια, Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ και λοιπούς φορείς δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην τελευταία αίτηση, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) αναγνώρισε για πρώτη φορά δικαίωμα διδασκαλίας μαθημάτων Τεχνολογίας Υλικών στα ΕΠΑΛ, σε Α’ ανάθεση τον Σεπτέμβριο 2019 ωστόσο εκκρεμεί ακόμη στο Υπουργείο η αίτηση ένταξης στον κλάδο ειδικοτήτων ΠΕ4 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 (Α’ 370) και η δημιουργία νέου ειδικότερου κλάδου (προέκτασης) στον κλάδο ΠΕ04 (π.χ. ΠΕ04.06).
Το θέμα είναι γνωστό εδώ και χρόνια, ωστόσο, το έφερε ξανά στην επιφάνεια με ερώτηση στη Βουλή η , Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής.
Συγκεκριμένα η βουλευτής μεταφέροντας την αγωνία και την απόγνωση χιλιάδων φοιτητών και πτυχιούχων ρωτάει την υπουργό Παιδείας:
1. Προτίθεστε να προβείτε, επί τέλους, σε όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες ενέργειες για να αρθεί η κατάφωρη αδικία σε βάρος των αποφοίτων των Τμημάτων Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών, για να ενταχθεί το πτυχίο τους σε κλάδο ΠΕ και να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα και πρόσβαση στην ελληνική αγορά εργασίας;
2. Είναι στις προθέσεις σας να εναρμονίσετε τη νομοθεσία της χώρας μας με τις σύγχρονες διεθνείς εξελίξεις, ώστε να ενισχυθεί ο επιστημονικός τομέας της Επιστήμης των Υλικών, που μπορεί να προσφέρει πολλά στην ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα της εθνικής μας οικονομίας;
3. Πώς είναι δυνατόν να σταματήσει to brain drain, όταν κωλυσιεργείτε στην σχετική αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων πανεπιστημίων της χώρας και οδηγείτε στην συνέχιση της φυγής των εξειδικευμένων, σε περιζήτητα αντικείμενα, νέων επιστημόνων μας στο εξωτερικό;
Απόγνωση χιλιάδων φοιτητών και πτυχιούχων των τμημάτων των Πανεπιστημίων Πατρών και Κρήτης
Καθώς ήδη έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων τον Ιούνιο του 2022 πολλοί είναι οι υποψήφιοι που προβληματίζονται πώς θα κάνουν τις «σωστές επιλογές», αν θα διαλέξουν την κατεύθυνση που τους ενδιαφέρει ή αυτή που έχει μεγαλύτερη «πέραση» στην αγορά εργασίας και βέβαια αν η σχολή που θα καταφέρουν να πετύχουν την εισαγωγή τους θα έχει την ίδια ζήτηση όταν αποφοιτήσουν με αυτή που είχε όταν εισάγονταν.
Παράλληλα, όσοι γονείς ψάχνουν επισταμένως το “βάρος” των σχολών για τις οποίες είναι υποψήφιοι οι γόνοι τους ανησυχούν για τα προβληματικά έως ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα σε πολλά τμήματα που πανεπιστημιοποιήθηκαν, το «προσοντολόγιο» για το διορισμό των εκπαιδευτικών που στην ουσία ακυρώνει το πτυχίο, την διαβαθμισμένη πρόσβαση στο επάγγελμα των μηχανικών, ενώ δεν τους αφήνει αδιάφορους η συζήτηση πχ για foundation year και εξετάσεις πριν την έναρξη ειδικότητας των γιατρών.
Δεν είναι λίγες οι σχολές και τα τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κυρίως τεχνολογικής κατεύθυνσης, που δεν έχουν κατοχυρώσει επαγγελματικά δικαιώματα ή δεν έχουν εγκριθεί. Φοιτητές που μετά από κόπους και έξοδα απέκτησαν πτυχίο και στο τέλος έμειναν με άδεια χέρια αφού το πτυχίο που έχουν τα χέρια τους δεν έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Για παράδειγμα τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Σπουδαστών του Πρώην ΤΕΙ Γεωπονίας που, ενώ φοιτούσαν στο τελευταίο έτος του ΤΕΙ Γεωπονίας, αποφασίσθηκε η αναβάθμισή του σε πενταετές Πανεπιστημιακό Τμήμα (Σχολή Γεωπονίας του Πανεπιστήμιου Πατρών με έδρα το Μεσολόγγι).
Τα Τμήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Τμήμα Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Για παράδειγμα δυο σημαντικά Τμήματα, το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Τμήμα Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών (ο κλάδος της Επιστήμης των Υλικών είναι νέος επιστημονικός κλάδος στην Ελλάδα, ο οποίος όμως τυγχάνει μεγάλης αναγνώρισης παγκοσμίως).
Συγκεκριμένα με ενέργειες των δύο Τμημάτων, Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών και των Πρυτανικών Αρχών των Πανεπιστημίων, οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών απέκτησαν επαγγελματικά δικαιώματα με το Π.Δ. 45 (ΦΕΚ 58/Α΄/08.04.2009) ως: «Εκπαιδευτικοί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια, λύκεια, φροντιστήρια, δημόσια και ιδιωτικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ) και Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.), Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (Κ.Ε.Σ.) και λοιπούς φορείς δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στη διδασκαλία μαθημάτων επιστήμης και τεχνολογίας υλικών, αλλά και λοιπών σχετικών με τα υλικά μαθημάτων θετικών επιστημών».
Επειδή όμως οι απόφοιτοι, παρά τις πάνω από δεκαετία προσπάθειές τους, μέχρι σήμερα δεν έχουν ενταχθεί σε κανένα κλάδο ΠΕ του Εθνικού Προσοντολογίου, ώστε να αποκτήσουν προσόν διορισμού μονίμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε θέσεις δημοσίων υπηρεσιών, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, συμπεριλαμβανομένων και των ΟΤΑ ή σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, σε αντίθεση με τους αποφοίτους των λοιπών Τμημάτων των Σχολών Θετικών Επιστημών και αυτό έχει ως συνέπεια να μη μπορούν να συμμετάσχουν σε κανένα διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., συμπεριλαμβανομένων των διαγωνισμών που αφορούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης στερούνται και τη δυνατότητα να εργασθούν ως εκπαιδευτικοί ακόμη και σε φροντιστήρια, Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ και λοιπούς φορείς δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην τελευταία αίτηση, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) αναγνώρισε για πρώτη φορά δικαίωμα διδασκαλίας μαθημάτων Τεχνολογίας Υλικών στα ΕΠΑΛ, σε Α’ ανάθεση τον Σεπτέμβριο 2019 ωστόσο εκκρεμεί ακόμη στο Υπουργείο η αίτηση ένταξης στον κλάδο ειδικοτήτων ΠΕ4 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 (Α’ 370) και η δημιουργία νέου ειδικότερου κλάδου (προέκτασης) στον κλάδο ΠΕ04 (π.χ. ΠΕ04.06).
Το θέμα είναι γνωστό εδώ και χρόνια, ωστόσο, το έφερε ξανά στην επιφάνεια με ερώτηση στη Βουλή η , Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής.
Συγκεκριμένα η βουλευτής μεταφέροντας την αγωνία και την απόγνωση χιλιάδων φοιτητών και πτυχιούχων ρωτάει την υπουργό Παιδείας:
1. Προτίθεστε να προβείτε, επί τέλους, σε όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες ενέργειες για να αρθεί η κατάφωρη αδικία σε βάρος των αποφοίτων των Τμημάτων Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και Επιστήμης των Υλικών του Πανεπιστημίου Πατρών, για να ενταχθεί το πτυχίο τους σε κλάδο ΠΕ και να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα και πρόσβαση στην ελληνική αγορά εργασίας;
2. Είναι στις προθέσεις σας να εναρμονίσετε τη νομοθεσία της χώρας μας με τις σύγχρονες διεθνείς εξελίξεις, ώστε να ενισχυθεί ο επιστημονικός τομέας της Επιστήμης των Υλικών, που μπορεί να προσφέρει πολλά στην ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα της εθνικής μας οικονομίας;
3. Πώς είναι δυνατόν να σταματήσει to brain drain, όταν κωλυσιεργείτε στην σχετική αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων πανεπιστημίων της χώρας και οδηγείτε στην συνέχιση της φυγής των εξειδικευμένων, σε περιζήτητα αντικείμενα, νέων επιστημόνων μας στο εξωτερικό;