Η γενική εκτίμηση της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η ειδική ανά θέμα
«Οι υπολογισμοί που απαιτούν οι ασκήσεις δεν είναι περίπλοκοι και οι αριθμητικές πράξεις είναι σαφώς ευκολότερες από πέρυσι» εκτιμάει ανάμεσα σε άλλα η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τα θέματα στο μάθημα Αρχές Οικονομική Θεωρίας στο οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των στις που είχαν επιλέξει την αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού.
Η γενική εκτίμηση
Η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σημειώνει σχολιάζοντας σε γενικές γραμμές τα : «Τα θέματα του μαθήματος είναι για καλά διαβασμένους μαθητές, εντός των πλαισίων της θεωρίας και των ασκήσεων που έχουν διδαχθεί. Δεν εστιάζουν στη στείρα αποστήθιση αλλά σε αρκετά σημεία απαιτούν συνθετική σκέψη και καλή κατανόηση των οικονομικών εννοιών και φαινομένων.
Οι εκφωνήσεις των ασκήσεων είναι σαφείς χωρίς πλεονασμούς και ελλείψεις. Οι υπολογισμοί που απαιτούν οι ασκήσεις δεν είναι περίπλοκοι και οι αριθμητικές πράξεις είναι σαφώς ευκολότερες από πέρυσι.
Η αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της διδαχθείσας ύλης και επιχειρεί τον συνδυασμό διαφόρων θεμάτων ώστε να ενεργοποιήσει την κριτική ικανότητα των μαθητών. Η κατανομή των μορίων είναι ομοιόμορφα διαμοιρασμένη στα επιμέρους ερωτήματα της εξέτασης.
Τα θέματα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν διαβαθμισμένης δυσκολίας με εντοπισμένη δυσκολία στα ερωτήματα Α3. που απαιτεί την αντίστροφη διαδικασία υπολογισμού του εισοδήματος έχοντας ως δεδομένο τον φόρο, Γ5. που επιχειρεί τον συνδυασμό της Κ.Π.Δ και των Οικονομικών Διακυμάνσεων και Δ1. που αφορά στον εντοπισμό της ισοσκελούς υπερβολής και της προσφοράς μοναδιαίας ελαστικότητας.
Ο χρόνος ήταν επαρκής για την ολοκλήρωση της εξέτασης.
Ο στόχος της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης στη μαθησιακή διαδικασία και της αποτύπωσής της στο πλαίσιο μια εξέτασης, θα επιτυγχάνονταν με τη σπειροειδή ανάπτυξη των Προγραμμάτων Σπουδών και τη διδασκαλία των οικονομικών εννοιών από τις προηγούμενες τάξεις του σχολείου όπως γίνεται σε όλα τα υπόλοιπα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Το πάγιο αίτημα για εισαγωγή Οικονομικού μαθήματος στην Β΄ Λυκείου δεν είναι συντεχνιακό, αποτελεί μια σύγχρονη αναγκαιότητα».
Η εκτίμηση ανά θέμα
Στην εκτίμησή της ανά θέμα αναφέρει:
«Θέμα Α
Οι ερωτήσεις Κλειστού Τύπου καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και είναι σαφώς διατυπωμένες. Η ερώτηση πολλαπλής επιλογής Α3 ζητάει την επίλυση άσκησης φόρου εισοδήματος και ήταν πιο απαιτητική.
Θέμα Β
Το ζήτημα της θεωρίας έχει αντληθεί από τη νέα ύλη του μαθήματος που αφορά στην μακροοικονομία. Απαιτεί την περιγραφή δύο ειδών ανεργίας και τις συνέπειές της.
Θέμα Γ
Πρόκειται για μια άσκηση που έχει δομηθεί πάνω στο θεωρητικό υπόδειγμα της Καμπύλης Παραγωγικών Δυνατοτήτων (Κ.Π.Δ). Τα ερωτήματα Γ1.Γ2. Γ3. και Γ4. απαιτούν απλές μαθηματικές πράξεις με τη χρήση της έννοιας του Κόστους Ευκαιρίας. Το ερώτημα Γ5. επιχειρεί να συνθέσει το υπόδειγμα με το φαινόμενο των Οικονομικών Κύκλων και θέτει τους μαθητές σε μια διαδικασία κρίσης και συνδυαστικής σκέψης.
Θέμα Δ
Στο θέμα Δ παρουσιάζεται ένα πρόβλημα κρατικής παρέμβασης (κατώτατες τιμές) που αφορά σε μια αγορά που περιγράφεται από δύο ιδιότυπες συναρτήσεις. Ο προσδιορισμός της συνάρτησης ζήτησης που είναι ισοσκελής υπερβολή και της συνάρτησης προσφοράς που είναι μοναδιαίας ελαστικότητας, χωρίς να είναι περίπλοκος απαιτεί καλή προετοιμασία και αφομοίωση της θεωρίας. Τα ερωτήματα Δ2. Δ3. Δ4. και Δ5. είναι αλληλένδετα με το ερώτημα Δ1. και εξαρτώνται από τον επιτυχή προσδιορισμό των συναρτήσεων ζήτησης και προσφοράς.
Στο Δ4. ζητείται ο υπολογισμός της ποσοστιαίας μεταβολής της Συνολικής Δαπάνης η οποία είναι μηδενική εξ υποθέσεως εφόσον πρόκειται για ισοσκελή υπερβολή. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε να γίνεται αποδεκτή ως πλήρης η αιτιολόγηση βάση της θεωρίας χωρίς τον πλεονάζοντα αριθμητικό υπολογισμό».
Η γενική εκτίμηση της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η ειδική ανά θέμα
«Οι υπολογισμοί που απαιτούν οι ασκήσεις δεν είναι περίπλοκοι και οι αριθμητικές πράξεις είναι σαφώς ευκολότερες από πέρυσι» εκτιμάει ανάμεσα σε άλλα η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τα θέματα στο μάθημα Αρχές Οικονομική Θεωρίας στο οποίο εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των στις που είχαν επιλέξει την αντίστοιχη Ομάδα Προσανατολισμού.
Η γενική εκτίμηση
Η Ένωση Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σημειώνει σχολιάζοντας σε γενικές γραμμές τα : «Τα θέματα του μαθήματος είναι για καλά διαβασμένους μαθητές, εντός των πλαισίων της θεωρίας και των ασκήσεων που έχουν διδαχθεί. Δεν εστιάζουν στη στείρα αποστήθιση αλλά σε αρκετά σημεία απαιτούν συνθετική σκέψη και καλή κατανόηση των οικονομικών εννοιών και φαινομένων.
Οι εκφωνήσεις των ασκήσεων είναι σαφείς χωρίς πλεονασμούς και ελλείψεις. Οι υπολογισμοί που απαιτούν οι ασκήσεις δεν είναι περίπλοκοι και οι αριθμητικές πράξεις είναι σαφώς ευκολότερες από πέρυσι.
Η αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της διδαχθείσας ύλης και επιχειρεί τον συνδυασμό διαφόρων θεμάτων ώστε να ενεργοποιήσει την κριτική ικανότητα των μαθητών. Η κατανομή των μορίων είναι ομοιόμορφα διαμοιρασμένη στα επιμέρους ερωτήματα της εξέτασης.
Τα θέματα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν διαβαθμισμένης δυσκολίας με εντοπισμένη δυσκολία στα ερωτήματα Α3. που απαιτεί την αντίστροφη διαδικασία υπολογισμού του εισοδήματος έχοντας ως δεδομένο τον φόρο, Γ5. που επιχειρεί τον συνδυασμό της Κ.Π.Δ και των Οικονομικών Διακυμάνσεων και Δ1. που αφορά στον εντοπισμό της ισοσκελούς υπερβολής και της προσφοράς μοναδιαίας ελαστικότητας.
Ο χρόνος ήταν επαρκής για την ολοκλήρωση της εξέτασης.
Ο στόχος της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης στη μαθησιακή διαδικασία και της αποτύπωσής της στο πλαίσιο μια εξέτασης, θα επιτυγχάνονταν με τη σπειροειδή ανάπτυξη των Προγραμμάτων Σπουδών και τη διδασκαλία των οικονομικών εννοιών από τις προηγούμενες τάξεις του σχολείου όπως γίνεται σε όλα τα υπόλοιπα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Το πάγιο αίτημα για εισαγωγή Οικονομικού μαθήματος στην Β΄ Λυκείου δεν είναι συντεχνιακό, αποτελεί μια σύγχρονη αναγκαιότητα».
Η εκτίμηση ανά θέμα
Στην εκτίμησή της ανά θέμα αναφέρει:
«Θέμα Α
Οι ερωτήσεις Κλειστού Τύπου καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και είναι σαφώς διατυπωμένες. Η ερώτηση πολλαπλής επιλογής Α3 ζητάει την επίλυση άσκησης φόρου εισοδήματος και ήταν πιο απαιτητική.
Θέμα Β
Το ζήτημα της θεωρίας έχει αντληθεί από τη νέα ύλη του μαθήματος που αφορά στην μακροοικονομία. Απαιτεί την περιγραφή δύο ειδών ανεργίας και τις συνέπειές της.
Θέμα Γ
Πρόκειται για μια άσκηση που έχει δομηθεί πάνω στο θεωρητικό υπόδειγμα της Καμπύλης Παραγωγικών Δυνατοτήτων (Κ.Π.Δ). Τα ερωτήματα Γ1.Γ2. Γ3. και Γ4. απαιτούν απλές μαθηματικές πράξεις με τη χρήση της έννοιας του Κόστους Ευκαιρίας. Το ερώτημα Γ5. επιχειρεί να συνθέσει το υπόδειγμα με το φαινόμενο των Οικονομικών Κύκλων και θέτει τους μαθητές σε μια διαδικασία κρίσης και συνδυαστικής σκέψης.
Θέμα Δ
Στο θέμα Δ παρουσιάζεται ένα πρόβλημα κρατικής παρέμβασης (κατώτατες τιμές) που αφορά σε μια αγορά που περιγράφεται από δύο ιδιότυπες συναρτήσεις. Ο προσδιορισμός της συνάρτησης ζήτησης που είναι ισοσκελής υπερβολή και της συνάρτησης προσφοράς που είναι μοναδιαίας ελαστικότητας, χωρίς να είναι περίπλοκος απαιτεί καλή προετοιμασία και αφομοίωση της θεωρίας. Τα ερωτήματα Δ2. Δ3. Δ4. και Δ5. είναι αλληλένδετα με το ερώτημα Δ1. και εξαρτώνται από τον επιτυχή προσδιορισμό των συναρτήσεων ζήτησης και προσφοράς.
Στο Δ4. ζητείται ο υπολογισμός της ποσοστιαίας μεταβολής της Συνολικής Δαπάνης η οποία είναι μηδενική εξ υποθέσεως εφόσον πρόκειται για ισοσκελή υπερβολή. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε να γίνεται αποδεκτή ως πλήρης η αιτιολόγηση βάση της θεωρίας χωρίς τον πλεονάζοντα αριθμητικό υπολογισμό».