Επιστολή του μαθητή του 1ου Λυκείου Νέου Ψυχικού Κυριάκου Αυλωνίτη
Όπως είναι γνωστό σε όλους μας, ύστερα από δύο χρόνια μάχης με τον COVID-19, καλούμαστε να αντιμετωπίζουμε πρωτόγνωρες καταστάσεις και να λαμβάνουμε αποφάσεις που θα διασφαλίζουν την καλύτερη δυνατή ασφάλεια, αλλά και θα έχουν την μικρότερη αρνητική επίδραση στις ζωές μας. Για αυτό, με την ιδιότητα των εν ενεργεία μαθητών, καλούμαστε και εμείς να εκφράσουμε τη δυσαρέσκεια και τα παράπονά μας για τα μέτρα που εφαρμόζονται στα σχολεία.
Πρώτο και κύριο, επιζητούμε την μείωση της εξεταστέας ύλης. Όπως καθίσταται σαφές από την ημερήσια καταγραφή κρουσμάτων και από τα ελλιπή μέτρα προστασίας που έχει λάβει η κυβέρνηση για τα σχολεία, όπως τη συγχώνευση τμημάτων, είναι φυσικό μαθητές να κολλήσουν, και να αδυνατούν να καλύψουν την εξεταστέα ύλη, ή να συμμετέχουν στο μάθημα. Ενώ τα υπόλοιπα παιδιά θα προχωρούν στην ύλη, τα παιδιά που έχουν κολλήσει θα μένουν πίσω, και λόγω της πρωτόγνωρης αύξησης της ύλης, όπως παρατηρήθηκε στην ύλη των Λατινικών, θα είναι αδύνατο να καλύψουν τα κενά τους, αφού ο καθηγητής θα πρέπει να «τρέχει» με σκοπό να διδάξει όλη την ύλη. Εφόσον δεν υπάρχει μέριμνα για τους θετικούς στον κορονοϊό μαθητές, ας μειωθεί η ύλη, για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να έχουν περισσότερο χρόνο να ικανοποιήσουν τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.
Μετά το σκάνδαλο που έγινε δις, για την διανομή δωρεάν υφασμάτινων μασκών, αποδεικνύοντας την αδυναμία της κυβέρνησης να προστατεύσει τους μαθητές, ζητούμε την εξέταση εκ νέου αυτού του μέτρου πρόληψης κατά του COVID-19. Πρόσφατα υπήρξε ισχυρή σύσταση της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας για χρήση μασκών τύπου K/N95. Η αγορά τους, ωστόσο, είναι ιδιαίτερα δαπανηρή και πολλές οικογένειες αδυνατούν να τις αγοράζουν για τα παιδιά τους. Η κυβέρνηση, λοιπόν, οφείλει να φροντίσει για την δωρεάν παροχή μασκών K95 στους μαθητές, ώστε να προστατεύονται όσον το δυνατόν καλύτερα από το άνοιγμα των σχολείων και την αύξηση των κρουσμάτων. Τέτοιο μέτρο θα συμβάλλει στη μείωση κρουσμάτων, θα απελευθερώσει κάποιο άγχος από τους μαθητές, και θα ελαφρύνει οικονομικά τους γονείς. Η πρόληψη και ο εμβολιασμός είναι τα καλύτερα μέσα που διαθέτουμε κατά του ιού.
Αναμφίβολα τα δύο τελευταία χρόνια έχουν ταλαιπωρήσει πολύ τους μαθητές. Ενώ πρέπει να περιορίσουν τις επαφές που έχουν με άτομα και να τους αφαιρούνται μερικές ελευθερίες, αναγκάζονται να ανταπεξέρχονται στις ίδιες μαθησιακές ανάγκες, λες και έχουν το ίδιο ψυχικό σθένος, σαν να μην βίωναν ένα πρωτόγνωρο καθεστώς πανδημίας. Για την βελτίωση της ψυχολογίας των μαθητών, ώστε να έχουν τις δυνατότητες να ανταπεξέλθουν στα ταραγμένα αυτά χρόνια των πανελληνίων, υπό τις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες, προτείνω την πραγματοποίηση περιπάτων. Σύμφωνα με την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), οι εκδρομές απαγορεύονται εφόσον χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε μεταφορικό μέσο. Το σχολείο μας πραγματοποιεί περιπάτους χωρίς την ανάγκη κάποιου οχήματος και, αφού ανακοινώθηκε η αναστολή πολυήμερων εκδρομών, που θα απελευθέρωνε για ένα διάστημα τους μαθητές από την ογκώδη ύλη και το άγχος των εξετάσεων, προτείνω, όχι μόνο στο σχολείο μου αλλά σε όλα τα εκπαιδευτήρια, να αναζητήσουν κοντινούς προορισμούς και να αυξηθεί από τους αρμόδιους φορείς το όριο των περιπάτων για την αναπλήρωση του χρόνου αυτού αναψυχής και επαναφόρτισης των δυνάμεων των μαθητών για να συνεχίσουν τη δύσβατη πορεία τους.
Κατανοώ τη δυσκολία εύρεσης μια λύσης που θα ικανοποιεί τους μαθητές, καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα συνεχώς αλλάζουν και οι κυβερνώντες καλούνται να λάβουν πολλές αποφάσεις και σύντομα. Ωστόσο, οι φορείς εξουσίας οφείλουν να ακούν τα αιτήματα των μαθητών, καθώς τους αφορούν, και αυτοί, δηλαδή εμείς οι μαθητές, γνωρίζουμε καλύτερα τι επίδραση ασκούν τα μέτρα που ψηφίζονται. Η κυβέρνηση θα πρέπει να ακολουθήσει δημοκρατική προσέγγιση στο ζήτημα, να σέβεται και να προασπίζει τα βασικά δικαιώματά μας, όπως είναι η ασφάλεια και η υγεία μας. Επισημαίνω ότι υγεία δεν είναι μόνο η σωματική, αλλά και η ψυχική και θα πρέπει τόσο η μία, όσο και η άλλη να διασφαλίζονται και αυτό μπορεί να γίνει δυνατό μόνο με τη συνεργασία όλων μας.
Η τελευταία περίοδος ήταν δύσκολη με την πανδημία να ταλανίζει το ελληνικό κράτος. Οι οικονομικοί πόροι που διατίθενται για την παιδεία έχουν μειωθεί και το εκπαιδευτικό σύστημα υποφέρει. Στα σχολεία μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται στο έλεος, όχι μόνο των ανεπαρκών υποδομών, αλλά και πλέον της πανδημίας, ενισχύοντας το ήδη υπάρχον κλίμα αβεβαιότητας και φόβου.
Πόσος εγκλεισμός ακόμα; Πόσα ακόμα περιοριστικά μέτρα; Γιατί η ύλη είναι η υψηλότερη που υπάρχει την τελευταία εικοσαετία σε μια γενιά ανθρώπων που δεν έχει δώσει εξετάσεις ποτέ στο λύκειο και έχει βιώσει 2 χρόνια καραντίνα; Πότε θα ξεκουραστώ; Άραγε θα κολλήσω; Πώς θα καλύψω την ύλη; Θα αρχίσω και έξτρα ιδιαίτερο μαζί με το φροντιστήριο; Γιατί οι άλλοι είναι πιο «μπροστά»; Γιατί οι άλλοι βγαίνουν και εγώ όχι; Γιατί δεν μπορώ να πληρώσω σαν τους άλλους το «καλύτερο» φροντιστήριο; Είναι δίκαιο; Μήπως τα παρατήσω; Κουράστηκα…
Άραγε τα παράπονά μου, οι ανησυχίες μου, είναι «άξια» να σχολιαστούν και να συζητηθούν από τους αρμόδιους; Αξίζω να εισακουστώ σε όλους τους ενδιαφερόμενους, όπως καταφέρνει ένας δημοσιογράφος, ένας υπουργός, ένας πολιτικός, ένας πρωθυπουργός; Γιατί αν δεν αντιδράσουμε εμείς, που όλη αυτή η κατάσταση μας αφορά, ποιος άλλος…
Κυριάκος Αυλωνίτης Γ1’
Γραμματέας του 15μελούς συμβουλίου του 1ου Λυκείου Νέου Ψυχικού