Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the jnews-view-counter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /chroot/home/newspedia/newspedia.gr/html/wp-includes/functions.php on line 6114
ΚΙΠΑΝ: «Νέοι Ορίζοντες» ή «νέο ράβε-ξήλωνε»; - Newspedia.gr

ΚΙΠΑΝ: «Νέοι Ορίζοντες» ή «νέο ράβε-ξήλωνε»;

Σε συνέχεια της κριτικής μας για στασιμότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όταν κατατέθηκε το προσχέδιο στο opengov [1], επισημαίνουμε ότι ο νόμος «Νέοι ορίζοντες για τα ΑΕΙ», που επί της αρχής ψηφίστηκε μόνο από την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή,  δεν αποτελεί μεταρρυθμιστική τομή, αλλά οπισθοδρόμηση και ανατροπή σε κομβικά θέματα, όπως

Οι «Νέοι Ορίζοντες για τα ΑΕΙ» δεν είναι, όπως εξαγγελλόταν, ένας νόμος – πλαίσιο. Ένας νόμος πλαίσιο είναι λιτός, καθορίζει γενικές αρχές σε κεντρικά θέματα λειτουργίας και διοίκησης, και διασφαλίζει την αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων, τα οποία εξειδικεύουν τις γενικές διατάξεις, μέσα από τους οργανισμούς και τους εσωτερικούς κανονισμούς, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε ιδρύματος και τους στόχους που αυτό θέτει. Αντίθετα, ο νέος νόμος είναι υπερσυγκεντρωτικός στις αρμοδιότητες και υπερρυθμιστικός σε λεπτομέρειες, ενώ είναι αόριστος σε θέματα που απαιτούν κεντρική ρύθμιση, όπως οι τύποι των πτυχίων.

Δεν είναι ούτε, όπως μόλις πρόσφατα προβάλλει το υπουργείο, μια κωδικοποίηση, πλήρης, της πανεπιστημιακής νομοθεσίας, επαναλαμβάνοντας πλήθος από ισχύουσες διατάξεις (ακόμη και εκείνες που ψηφίστηκαν πριν δύο μήνες, όπως π.χ. τα «βιομηχανικά» διδακτορικά).  Δεν φαίνεται να έχει λάβει υπόψη την πλούσια νομολογία των αποφάσεων του ΣτΕ, ούτε θέματα αντισυνταγματικότητας, όπως αυτά που επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής [2].

Υπάρχουν πολλές ρυθμίσεις που είναι νέες και κρίνονται θετικές ή αρνητικές. Πολλές από αυτές ήδη εφαρμόζονται, είτε ως μέρος της ισχύουσας νομοθεσίας είτε ως καλή πρακτική. Με πιο χαρακτηριστική τη Συμβουλευτική Υποστήριξη φοιτητών, που θεωρήθηκε κορυφαίο νέο μέτρο (σε δημοσκόπηση ατόμων που προφανώς δεν γνώριζαν ούτε το νομοσχέδιο, ούτε τι ισχύει στα πανεπιστήμια). Όπως και τα μαθήματα από άλλες σχολές (πού όλα τα προγράμματα σπουδών περιλαμβάνουν εδώ και χρόνια) ή το «εσωτερικό Erasmus», ρυθμίσεις που προβλήθηκαν εμφατικά ως παραδείγματα δήθεν μεταρρύθμισης, δεν αλλάζουν τον συντηρητικό, οπισθοδρομικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου, ώστε να δικαιολογείται η αλαζονεία της κ. Υπουργού, η οποία, χωρίς να δεχτεί συζήτηση για τα κομβικά θέματα, υποστήριζε ότι υπάρχει ευρεία αποδοχή και ότι η διαφωνία, που εκδηλώνεται από όλη την πανεπιστημιακή κοινότητα, περιορίζεται «σε δέκα άρθρα».

Ο νέος νόμος συντηρεί τις υπάρχουσες τις παθογένειες του ελληνικού πανεπιστημίου και δεν απαντά στην αναντιστοιχία με τις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας, που αντιμετωπίζονται με αυξημένους πόρους, ενίσχυση της αυτοδιοίκησης και ταυτόχρονα της λογοδοσίας των πανεπιστημίων, και μακρόπνοο σχεδιασμό στρατηγικής ανάπτυξης.

Ο νόμος «Νέοι ορίζοντες» δεν αποτελεί την επικράτηση του ενός εκ των δύο κόσμων οι οποίοι αντιμάχονται ιδεολογικά, όπως υποστηρίζουν εκατέρωθεν κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση. Οι μεγάλες αλλαγές και οι σοβαρές μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, με ορίζοντα που ξεπερνά μια κυβερνητική θητεία, προϋποθέτουν ουσιαστικό διάλογο, συγκλίσεις και συναινέσεις, που θα διασφαλίζουν την εφαρμογή τους, αντί για την κατάργησή τους από την επόμενη κυβέρνηση (όπως η εκάστοτε αντιπολίτευση εξαγγέλλει) ή από τον επόμενο υπουργό. Συνεπώς προβλέπεται να έχει παρόμοια τύχη με προηγούμενες «μεταρρυθμίσεις», αφήνοντας το δικό του αρνητικό αποτύπωμα στο θεσμικό «ράβε-ξήλωνε» της πολύπαθης ανώτατης εκπαίδευσης.

Ευχόμαστε ο επόμενος / η επόμενη υπουργός Παιδείας να έχει επίγνωση της αναγκαιότητας για ευρύτερες συγκλίσεις αντί να ασκεί βραχύβιες μονοκομματικές και επικοινωνιακές πολιτικές, και να έχει τη διορατικότητα και το πολιτικό θάρρος να εργαστεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Δ Ι Ο Ι Κ Ο Υ Σ Α     Ε Π Ι Τ Ρ Ο Π Η  της Κ Ι Ν Η Σ Η Σ     Π Α Ν Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Ι Α Κ Η Σ      Α Ν Α Β Α Θ Μ Ι Σ Η Σ

[1] ΚΙΠΑΝ – Για το νομοσχέδιο. «Νέοι ορίζοντες» ή στασιμότητα; 14-6-2022
http://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2…

[2] Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής
https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/7b24652e-78eb-4807-9d68-e9a5…

Exit mobile version