Ποια κριτήρια οδηγούν σε συγχωνεύσεις τμημάτων ΑΕΙ – Τι αναφέρει η Νίκη Κεραμέως για το νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Τα αποτελέσματα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οι προτάσεις των πανεπιστημίων για εξορθολογισμό και η μελέτη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης για το ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά εργασίας είναι τα τρία κριτήρια τα οποία οδηγούν σε , σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, .
Η υπουργός, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» ανέφερε συγκεκριμένα ότι «έχουμε ήδη εξορθολογήσει 47 πανεπιστημιακά τμήματα, πολλά από τα οποία φυτοζωούσαν, όπως στην Πελοπόννησο, τμήματα που είχαν ρυθμό αποφοίτησης 3%, γι’ αυτά δρομολογήθηκε η κατάργησή τους ή η απορρόφησή τους, ο εξορθολογισμός τους».
Παράλληλα, συνέχισε: «Τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για την διαδικασία αυτή είναι τρία. Τα αποτελέσματα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οι συνέπειες της εφαρμογής σχετικά με τον ακαδημαϊκό χάρτη και την διάρθρωσή του. Δεύτερο στοιχείο είναι τυχόν προτάσεις πανεπιστημίων. Υπάρχουν κάποια πανεπιστήμια που έχουν προτείνει έναν εξορθολογισμό, κάποια αναδιάταξη του ακαδημαϊκού τους χάρτη. Και το τρίτο είναι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, με μελέτη που εκπονεί λαμβάνοντας υπόψη και ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά εργασίας».
«Αυτά τα τρία στοιχεία λαμβάνονται υπόψη, εμείς θα επεξεργαστούμε τις προτάσεις των πανεπιστημίων και από κει και πέρα θα προβούμε στις επόμενες ενέργειες. Θα ζητήσουμε την γνώμη των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όπως λέει ο νόμος και από κει και πέρα πάντα σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, θα προβούμε όπως έχουμε κάνει μέχρι σήμερα», τόνισε η κ. Κεραμέως.
Σε σχέση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρθηκε στο , χαρακτηρίζοντάς το ιδιαίτερα σημαντικό γιατί στοχεύει να δώσει πολλές επιπλέον δυνατότητες σε φοιτητές και καθηγητές. Πιο ειδικά, σημείωσε μεταξύ άλλων την εισαγωγή του θεσμού του «Ελληνικού Erasmus», που θα δίνει την δυνατότητα στους φοιτητές να πηγαίνουν για ένα 6μηνο σε άλλο πανεπιστήμιο, άλλης κατεύθυνσης, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους. «Επίσης θεσπίζουμε για πρώτη φορά με συνολικό και συνεκτικό τρόπο τα βιομηχανικά διδακτορικά, διδάκτορες δηλαδή που θα κάνουν την διατριβή τους πάνω σε ένα απτό πρόβλημα της βιομηχανίας. Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα για κοινά/διπλά πτυχία, δηλαδή δύο ή περισσότερα τμήματα να συνεργάζονται προκειμένου να δίνουν ένα διεπιστημονικό χαρακτήρα στις σπουδές και αυτές να καταλήγουν σε δύο πτυχία για τους φοιτητές. Άρα δομικές αλλαγές που αφορούν σε περισσότερες δυνατότητες για τους φοιτητές, μεγαλύτερη ευελιξία στην καθημερινότητα των καθηγητών μας και των πανεπιστημίων μας ευρύτερα» περιέγραψε η Υπουργός.
Ερωτηθείσα σε ό,τι αφορά τα εκλεγμένα συμβούλια, η είπε ότι η προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού ήταν ακριβώς η θεσμοθέτηση συμβουλίων ιδρύματος. «Αυτό είχε εξαγγελθεί, αλλά όπως έχω πει και δημοσίως, το κομμάτι της διοίκησης είναι ακόμα υπό διαμόρφωση και το αμέσως επόμενο διάστημα θα καταλήξουμε στην τελική μας εισήγηση προς το κοινοβούλιο» ανέφερε.
Σχετικά με την προστασία των πανεπιστημίων από παραβατικές πράξεις, η κ. Κεραμέως σημείωσε ότι προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης ήταν η κατάργηση του ασύλου της ανομίας, όπως και πραγματοποιήθηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησής της ΝΔ, τον Αύγουστο του 2019. «Περάσαμε νόμο που προέβλεψε το αυτονόητο, ότι μπορούν οι αρχές να επεμβαίνουν και στα πανεπιστήμια όπως σε κάθε δημόσιο χώρο όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις. Υπάρχουν ακόμα παραβατικές συμπεριφορές, οφείλουμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα για να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο το ακαδημαϊκό περιβάλλον αλλά πλέον δεν είναι αυτό που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια, με τα συχνά επεισόδια. Υπάρχουν σε κάποια πανεπιστήμια κάποιες πιο συστηματικές εστίες, γι’ αυτό τον λόγο είχαμε προτείνει από πέρσι την θέσπιση ενός ειδικού σώματος που θα λαμβάνει ειδική εκπαίδευση επειδή ακριβώς θα λειτουργεί στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού χώρου. Η εκπαίδευση των πρώτων μελών ολοκληρώνεται στην Κομοτηνή και ταυτόχρονα επειδή κάθε πολίτης μπορεί να προσφύγει στην δικαιοσύνη, η δικαιοσύνη έχει να αποφανθεί επί δύο προσφυγών που έχουν ασκηθεί σχετικά με το πλαίσιο ομάδων προστασίας, εκδικάστηκε η υπόθεση και θα περιμένουμε την απόφαση του ΣτΕ για το θέμα αυτό» είπε η κ. Κεραμέως.
Αναφορικά με τη φετινή σχολική χρονιά η Νίκη Κεραμέως είπε: «Δεδομένων των συνθηκών κυλά πάρα πολύ ομαλά», επισημαίνοντας ότι τα σχολεία δεν έχουν κλείσει οριζοντίως για τον κορονοϊό ούτε μία μέρα, αποτέλεσμα που οφείλεται στο πολύ αναλυτικό πρωτόκολλο που συστήθηκε σε συνεργασία με τους ειδικούς και το οποίο προέβλεπε πολλούς ελέγχους στοχευμένα.
«Η πολιτική αυτή ήταν μια πολύ συνειδητή απόφαση της κυβέρνησης, παρότι κόστιζε πολλά χρήματα, προκειμένου να διασφαλίσουμε και την δια ζώσης διδασκαλία των σχολείων και την προστασία της ατομικής υγείας και της δημόσιας υγείας σε ό,τι αφορά τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Με πάρα πολλούς εκτενείς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν όλο αυτό το διάστημα τα σχολεία μας λειτούργησαν, τα παιδιά μας βρέθηκαν στον φυσικό τους χώρο και δεν έχουν χάσει ούτε μια μέρα μάθημα οριζοντίως στην χώρα, λόγω της πανδημίας» σημείωσε η κ. Κεραμέως, υπενθυμίζοντας ότι το πρωτόκολλο παραμένει ίδιο ως προς τους ελέγχους σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη. Όσο αφορά στην απόφαση για μείωση του τέστινγκ στους μαθητές σε ένα σελφ τεστ την εβδομάδα, η Υπουργός τόνισε ότι ήταν ομόφωνη η εισήγηση της επιτροπής στο πλαίσιο της γενικότερης χαλάρωσης των μέτρων, καθώς η πανδημία περνάει σε μια νέα φάση, αποκτά πιο ενδημικά χαρακτηριστικά και άρα τα μέτρα γίνονται πιο στοχευμένα προσαρμοζόμενα στις εξελίξεις.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στις τρέχουσες εξελίξεις σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Πέρα από τις δραματικές συνέπειες ενός αδιανόητου πολέμου, λίγες χιλιάδες χλμ. μακριά από την χώρα μας, που έχουν να κάνουν με την απώλεια ανθρώπινης ζωής, αναφέρομαι στις ανατριχιαστικές εικόνες που βλέπουμε το τελευταίο 24ωρο και πέρα από τις συνέπειες που έχουν να κάνουν με ένα ανεξάρτητο κυρίαρχο κράτος, επιπλέον έχουν συμπαρασύρει ένα κύμα ακρίβειας που δεν αφορά μόνο την χώρα μας, αλλά συνολικά την Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη. Η κυβέρνησή μας έχει κινηθεί σε δύο επίπεδα, στοχευμένα μέτρα στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας που αγγίζουν τα 4 δις ευρώ και παράλληλα κινείται και σε ένα δεύτερο επίπεδο που έχει να κάνει με την Ε.Ε. και στο πώς μπορεί συνολικά να αντιμετωπίσει αυτή την πρωτοφανή κρίση, γιατί σαφώς κανένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μεμονωμένα αυτό το κύμα» σημείωσε.
Ερωτηθείσα η κ. Κεραμέως σχετικά με τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού για τις επόμενες εκλογές, με τις οποίες αφήνει ανοιχτό το παράθυρο για σχηματισμό κυβέρνησης συνεργασίας, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι ο κ. Μητσοτάκης έκανε ένα θεσμικό σχόλιο που αφορούσε στην έκφραση της λαϊκής ψήφου σχετικά με το πώς διαμορφώνονται οι κυβερνήσεις. «Από κει και πέρα η κυβέρνησή μας θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας για το έργο το οποίο έχει κάνει παρά τις αντίξοες συνθήκες που έχει συναντήσει. Ο στόχος προφανώς είναι πάντα η σταθερότητα της χώρας και πόσο μάλλον όταν διανύουμε τέτοιες πρωτοφανείς κρίσεις» επισήμανε η κ. Κεραμέως.
Ποια κριτήρια οδηγούν σε συγχωνεύσεις τμημάτων ΑΕΙ – Τι αναφέρει η Νίκη Κεραμέως για το νέο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Τα αποτελέσματα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οι προτάσεις των πανεπιστημίων για εξορθολογισμό και η μελέτη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης για το ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά εργασίας είναι τα τρία κριτήρια τα οποία οδηγούν σε , σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, .
Η υπουργός, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» ανέφερε συγκεκριμένα ότι «έχουμε ήδη εξορθολογήσει 47 πανεπιστημιακά τμήματα, πολλά από τα οποία φυτοζωούσαν, όπως στην Πελοπόννησο, τμήματα που είχαν ρυθμό αποφοίτησης 3%, γι’ αυτά δρομολογήθηκε η κατάργησή τους ή η απορρόφησή τους, ο εξορθολογισμός τους».
Παράλληλα, συνέχισε: «Τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για την διαδικασία αυτή είναι τρία. Τα αποτελέσματα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οι συνέπειες της εφαρμογής σχετικά με τον ακαδημαϊκό χάρτη και την διάρθρωσή του. Δεύτερο στοιχείο είναι τυχόν προτάσεις πανεπιστημίων. Υπάρχουν κάποια πανεπιστήμια που έχουν προτείνει έναν εξορθολογισμό, κάποια αναδιάταξη του ακαδημαϊκού τους χάρτη. Και το τρίτο είναι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, με μελέτη που εκπονεί λαμβάνοντας υπόψη και ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά εργασίας».
«Αυτά τα τρία στοιχεία λαμβάνονται υπόψη, εμείς θα επεξεργαστούμε τις προτάσεις των πανεπιστημίων και από κει και πέρα θα προβούμε στις επόμενες ενέργειες. Θα ζητήσουμε την γνώμη των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όπως λέει ο νόμος και από κει και πέρα πάντα σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, θα προβούμε όπως έχουμε κάνει μέχρι σήμερα», τόνισε η κ. Κεραμέως.
Σε σχέση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρθηκε στο , χαρακτηρίζοντάς το ιδιαίτερα σημαντικό γιατί στοχεύει να δώσει πολλές επιπλέον δυνατότητες σε φοιτητές και καθηγητές. Πιο ειδικά, σημείωσε μεταξύ άλλων την εισαγωγή του θεσμού του «Ελληνικού Erasmus», που θα δίνει την δυνατότητα στους φοιτητές να πηγαίνουν για ένα 6μηνο σε άλλο πανεπιστήμιο, άλλης κατεύθυνσης, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους. «Επίσης θεσπίζουμε για πρώτη φορά με συνολικό και συνεκτικό τρόπο τα βιομηχανικά διδακτορικά, διδάκτορες δηλαδή που θα κάνουν την διατριβή τους πάνω σε ένα απτό πρόβλημα της βιομηχανίας. Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα για κοινά/διπλά πτυχία, δηλαδή δύο ή περισσότερα τμήματα να συνεργάζονται προκειμένου να δίνουν ένα διεπιστημονικό χαρακτήρα στις σπουδές και αυτές να καταλήγουν σε δύο πτυχία για τους φοιτητές. Άρα δομικές αλλαγές που αφορούν σε περισσότερες δυνατότητες για τους φοιτητές, μεγαλύτερη ευελιξία στην καθημερινότητα των καθηγητών μας και των πανεπιστημίων μας ευρύτερα» περιέγραψε η Υπουργός.
Ερωτηθείσα σε ό,τι αφορά τα εκλεγμένα συμβούλια, η είπε ότι η προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού ήταν ακριβώς η θεσμοθέτηση συμβουλίων ιδρύματος. «Αυτό είχε εξαγγελθεί, αλλά όπως έχω πει και δημοσίως, το κομμάτι της διοίκησης είναι ακόμα υπό διαμόρφωση και το αμέσως επόμενο διάστημα θα καταλήξουμε στην τελική μας εισήγηση προς το κοινοβούλιο» ανέφερε.
Σχετικά με την προστασία των πανεπιστημίων από παραβατικές πράξεις, η κ. Κεραμέως σημείωσε ότι προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης ήταν η κατάργηση του ασύλου της ανομίας, όπως και πραγματοποιήθηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησής της ΝΔ, τον Αύγουστο του 2019. «Περάσαμε νόμο που προέβλεψε το αυτονόητο, ότι μπορούν οι αρχές να επεμβαίνουν και στα πανεπιστήμια όπως σε κάθε δημόσιο χώρο όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις. Υπάρχουν ακόμα παραβατικές συμπεριφορές, οφείλουμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα για να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο το ακαδημαϊκό περιβάλλον αλλά πλέον δεν είναι αυτό που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια, με τα συχνά επεισόδια. Υπάρχουν σε κάποια πανεπιστήμια κάποιες πιο συστηματικές εστίες, γι’ αυτό τον λόγο είχαμε προτείνει από πέρσι την θέσπιση ενός ειδικού σώματος που θα λαμβάνει ειδική εκπαίδευση επειδή ακριβώς θα λειτουργεί στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού χώρου. Η εκπαίδευση των πρώτων μελών ολοκληρώνεται στην Κομοτηνή και ταυτόχρονα επειδή κάθε πολίτης μπορεί να προσφύγει στην δικαιοσύνη, η δικαιοσύνη έχει να αποφανθεί επί δύο προσφυγών που έχουν ασκηθεί σχετικά με το πλαίσιο ομάδων προστασίας, εκδικάστηκε η υπόθεση και θα περιμένουμε την απόφαση του ΣτΕ για το θέμα αυτό» είπε η κ. Κεραμέως.
Αναφορικά με τη φετινή σχολική χρονιά η Νίκη Κεραμέως είπε: «Δεδομένων των συνθηκών κυλά πάρα πολύ ομαλά», επισημαίνοντας ότι τα σχολεία δεν έχουν κλείσει οριζοντίως για τον κορονοϊό ούτε μία μέρα, αποτέλεσμα που οφείλεται στο πολύ αναλυτικό πρωτόκολλο που συστήθηκε σε συνεργασία με τους ειδικούς και το οποίο προέβλεπε πολλούς ελέγχους στοχευμένα.
«Η πολιτική αυτή ήταν μια πολύ συνειδητή απόφαση της κυβέρνησης, παρότι κόστιζε πολλά χρήματα, προκειμένου να διασφαλίσουμε και την δια ζώσης διδασκαλία των σχολείων και την προστασία της ατομικής υγείας και της δημόσιας υγείας σε ό,τι αφορά τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Με πάρα πολλούς εκτενείς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν όλο αυτό το διάστημα τα σχολεία μας λειτούργησαν, τα παιδιά μας βρέθηκαν στον φυσικό τους χώρο και δεν έχουν χάσει ούτε μια μέρα μάθημα οριζοντίως στην χώρα, λόγω της πανδημίας» σημείωσε η κ. Κεραμέως, υπενθυμίζοντας ότι το πρωτόκολλο παραμένει ίδιο ως προς τους ελέγχους σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη. Όσο αφορά στην απόφαση για μείωση του τέστινγκ στους μαθητές σε ένα σελφ τεστ την εβδομάδα, η Υπουργός τόνισε ότι ήταν ομόφωνη η εισήγηση της επιτροπής στο πλαίσιο της γενικότερης χαλάρωσης των μέτρων, καθώς η πανδημία περνάει σε μια νέα φάση, αποκτά πιο ενδημικά χαρακτηριστικά και άρα τα μέτρα γίνονται πιο στοχευμένα προσαρμοζόμενα στις εξελίξεις.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στις τρέχουσες εξελίξεις σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Πέρα από τις δραματικές συνέπειες ενός αδιανόητου πολέμου, λίγες χιλιάδες χλμ. μακριά από την χώρα μας, που έχουν να κάνουν με την απώλεια ανθρώπινης ζωής, αναφέρομαι στις ανατριχιαστικές εικόνες που βλέπουμε το τελευταίο 24ωρο και πέρα από τις συνέπειες που έχουν να κάνουν με ένα ανεξάρτητο κυρίαρχο κράτος, επιπλέον έχουν συμπαρασύρει ένα κύμα ακρίβειας που δεν αφορά μόνο την χώρα μας, αλλά συνολικά την Ευρώπη και ολόκληρο τον πλανήτη. Η κυβέρνησή μας έχει κινηθεί σε δύο επίπεδα, στοχευμένα μέτρα στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας που αγγίζουν τα 4 δις ευρώ και παράλληλα κινείται και σε ένα δεύτερο επίπεδο που έχει να κάνει με την Ε.Ε. και στο πώς μπορεί συνολικά να αντιμετωπίσει αυτή την πρωτοφανή κρίση, γιατί σαφώς κανένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μεμονωμένα αυτό το κύμα» σημείωσε.
Ερωτηθείσα η κ. Κεραμέως σχετικά με τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού για τις επόμενες εκλογές, με τις οποίες αφήνει ανοιχτό το παράθυρο για σχηματισμό κυβέρνησης συνεργασίας, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι ο κ. Μητσοτάκης έκανε ένα θεσμικό σχόλιο που αφορούσε στην έκφραση της λαϊκής ψήφου σχετικά με το πώς διαμορφώνονται οι κυβερνήσεις. «Από κει και πέρα η κυβέρνησή μας θα κριθεί στο τέλος της τετραετίας για το έργο το οποίο έχει κάνει παρά τις αντίξοες συνθήκες που έχει συναντήσει. Ο στόχος προφανώς είναι πάντα η σταθερότητα της χώρας και πόσο μάλλον όταν διανύουμε τέτοιες πρωτοφανείς κρίσεις» επισήμανε η κ. Κεραμέως.