Διαφήμιση
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κυριακή, 8 Ιουνίου, 2025
  • Σύνδεση
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Newspedia.gr | Ειδήσεις, νέα για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, το σχολείο, την Παιδεία
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Διαφήμιση

Η Τηλεδιδασκαλία στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Προοπτικές, Κίνδυνοι και Απειλές

25 Φεβρουαρίου, 2022
Σε Alfavita, Ροή
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Σειρά πιθανών οικονομικών και κοινωνικοπολιτικών επιπτώσεων της τηλεκπαίδευσης χρήζουν διερεύνησης.

Η όδευση προς το πέρας της πανδημίας επιτρέπει μία βαθύτερη κατανόηση των χαρακτηριστικών και της μελλοντικής δυναμικής πρακτικών και μέτρων που βιαίως έγιναν μέρος της καθημερινότητάς μας την προηγούμενη διετία. Ειδικότερα στο χώρο της Παιδείας, πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισε η εξ αποστάσεως διδασκαλία. Και αν η μελλοντική εφαρμογή αυτής σε Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση τελεί υπό γενικότερη αμφισβήτηση, το τοπίο στην Γ/θμια, στην οποία θα επικεντρωθούμε στο παρόν άρθρο χωρίς αυτό να σημαίνει πως τα όσα αναφερθούν δεν αφορούν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό την Εκπαίδευση στο σύνολό της, είναι τελείως διαφορετικό αφενός λόγω των ιδιαίτερων στοιχείων και φιλοσοφίας που τη χαρακτηρίζουν, αφετέρου εξαιτίας των σύγχρονων τάσεων που διαμορφώνονται στο διεθνή, και όχι μόνο, χώρο. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΣΔΕΠ: Απόφαση για τις οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημιακών

Κάλεσμα της Ζ. Μακρής σε συνάντηση για την Ειδική Αγωγή

Είναι αποδεκτό πως η τηλεκπαίδευση αποτελεί εργαλείο του οποίου η ορθή επικουρική χρήση υποβοηθά το εκπαιδευτικό έργο ή/και προάγει την ποιότητά του. Τυχόν δαιμονοποίησή της είναι εσφαλμένη, εξάλλου η άκριτη εναντίωση στην τεχνολογία δεν οδηγεί κάπου πέραν του να μας καταστήσει ουραγούς στις εξελίξεις.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Αναφερόμενοι στα θετικά της, ειδικά για την Ανώτατη Εκπαίδευση θα επισημαίναμε την εξάλειψη γεωγραφικών και οικονομικών περιορισμών με την εξ αποστάσεως δυνατότητα παρακολούθησης μαθημάτων, σεμιναρίων και συνεδρίων, την εξοικονόμηση χρόνου λόγω περιορισμού των μετακινήσεων, την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης μεταξύ φοιτητών και διδασκόντων διαφορετικών Ιδρυμάτων, την ανά πάσα χρονική στιγμή ικανότητα πρόσβασης σε εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό με θετικό αντίκτυπο στη μαθησιακή διδασκαλία, τη δυνατότητα συνέχισης μαθημάτων υπό έκτακτες συνθήκες όπως ασθένειες και ακραία καιρικά φαινόμενα, την ευκολότερη διασύνδεση με πηγές γνώσης, λ.χ. βιβλιοθήκες, κέντρα ερευνών, ινστιτούτα, μουσεία…

Τα παραπάνω όμως δε σημαίνουν ότι η χρήση, πολύ περισσότερο η ανορθόδοξη εφαρμογή, των εξ αποστάσεως μεθόδων διδασκαλίας δεν εγκυμονεί κινδύνους. Σε εκπαιδευτικό επίπεδο, η τηλεκπαίδευση περιορίζει την ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η φυσική απόσταση καθηγητή – φοιτητή υποβαθμίζει τη διδακτική διαδικασία μετατρέποντάς την από διαδραστική μέθεξη σε εξ αποστάσεως επικοινωνία προσιδιάζοντας ταυτόχρονα συνθήκες του παρελθόντος με την καθηγητική έδρα σε εξουσιαστικό ρόλο και το φοιτητή σε παθητικό δέκτη.

Στα αρνητικά πρέπει ακόμη να συμπεριλάβουμε τις ψυχοσωματικές επιδράσεις της τηλεκπαίδευσης στο σύνολο των εμπλεκομένων σε αυτή, την επιβάρυνση της ψυχικής τους υγείας, τα αισθήματα αποξένωσης, μοναξιάς, νευρικότητας, ανασφάλειας, άγχους και θυμού που γεννώνται, τη συναισθηματική, ψυχολογική και σωματική δυσφορία, ως την ανάδυση καταθλιπτικών συμπεριφορών και άλλων ψυχικών διαταραχών.

Παράλληλα καλούμαστε ως εκπαιδευτική κοινότητα και Κοινωνία να απαντήσουμε στο ουσιώδες ερώτημα του πώς βλέπουμε το Πανεπιστήμιο, τι προσδοκούμε από αυτό, ποιο το όραμά μας. Είναι ένας χώρος προσφοράς γνώσεων και ανάπτυξης δεξιοτήτων, ένας δρόμος επαγγελματικής αποκατάστασης, ένα μέσο κοινωνικής ανέλιξης; Ρητορικό το ερώτημα και εύλογη η ισχύς των ανωτέρω. Είναι όμως τα μόνα; Δεν είναι το Πανεπιστήμιο και ένας χώρος επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των νέων, διεύρυνσης οριζόντων, ανάπτυξης αξιακών αρχών και ιδεωδών, κοινωνικών ζυμώσεων, αφύπνισης συνειδήσεων; Αυτονόητο πως τα τελευταία απόλλυνται σε σημαντικό βαθμό με τον παραγκωνισμό του διά ζώσης. 

Σειρά άλλων πιθανών οικονομικών και κοινωνικοπολιτικών επιπτώσεων της τηλεκπαίδευσης χρήζουν επίσης διερεύνησης. Συνιστά αντικείμενο προβληματισμού το κατά πόσο η τηλεδιδασκαλία δρα, δεδομένων των απαιτήσεων σε υλικοτεχνικές υποδομές, ως μέσο όξυνσης των οικονομικοκοινωνικών ανισοτήτων, ή αντιστρόφως, το βαθμό που οι υπάρχουσες ανισότητες επιδρούν στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Δε μπορούμε να μην εξετάσουμε την τηλεκπαίδευση υπό το πρίσμα της τηλεργασίας. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δύναται να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία για τη μείωση του διδακτικού προσωπικού των Ιδρυμάτων με ό,τι αυτό συν τοις άλλοις συνεπάγεται για την ποιότητα του Δημόσιου Πανεπιστημίου σε όρους εκπαίδευσης και έρευνας.

Οι δυνατότητες που τα σχετικά τεχνολογικά εργαλεία προσφέρουν εύκολα λειτουργούν σαν μοχλοί καταπάτησης εργασιακών δικαιωμάτων με την καταστρατήγηση του ωραρίου και την ανάθεση επιπλέον, ενίοτε μη προβλεπόμενων, υποχρεώσεων ως ενδεικτικά παραδείγματα, ενώ η φυσική αποστασιοποίηση δρα ως τροχοπέδη στη συλλογική και συνδικαλιστική δράση των εργαζόμενων. Η πιθανότητα δε χρήσης των παρεχόμενων υπηρεσιών και του παραγόμενου υλικού σε διαδικασίες αξιολόγησης μόνο εφησυχασμό δεν επιτρέπει. Ούτε μπορούμε να παραβλέψουμε το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, φοιτητών και διδασκόντων, με την καταγραφή και αποθήκευση μαθημάτων, ακόμη και απουσίας συναίνεσης των παριστάμενων, κάτι που από μόνο του περιορίζει τα ατομικά δικαιώματα και την ελευθερία έκφρασης των συμμετεχόντων. Τέλος, η εξάλειψη του διά ζώσης αφήνει ελεύθερο το πεδίο στην καθεστηκυία τάξη για περαιτέρω έλεγχο και καταστολή των αντιδράσεων της σπουδάζουσας νεολαίας, λόγω  της φυσικής απουσίας των νέων από το Πανεπιστήμιο, απέναντι σε αντιλαϊκά μέτρα με απώτερο σκοπό τη φίμωση του φοιτητικού κινήματος. 

Είναι προφανές πως ο άκριτος αφορισμός της εξ αποστάσεως διδασκαλίας θα στερούσε την εκπαίδευση από ένα ωφέλιμο εργαλείο. Το Πανεπιστήμιο οφείλει να απαντήσει στις νέες προκλήσεις και να εκμεταλλευτεί τα υφιστάμενα πλεονεκτήματά της, την ίδια στιγμή όμως πρέπει να αντισταθμίσει τα όσα μειονεκτήματα και να εναντιωθεί στα αρνητικά κελεύσματα. Ευθύνη όλων των, άμεσα και έμμεσα, εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι η δημιουργία και στήριξη ενός κατάλληλου παιδαγωγικού και νομοθετικού πλαισίου με τα απαραίτητα δίχτυα ασφαλείας για τη χρηστική ενσωμάτωση των συγκεκριμένων τεχνολογιών και γενικότερα της ψηφιακής συνθήκης στη μαθησιακή διδασκαλία λαμβάνοντας υπόψη τους όποιους προβληματισμούς και ενστάσεις. Και πλέον, έχοντας αποκτήσει ουσιαστική γνώση και εμπειρία χρήσης των εν λόγω τεχνολογικών εργαλείων, παρουσιάζεται η ευκαιρία να προβούμε στην πρόταση και εφαρμογή εκπαιδευτικά επωφελών τρόπων εφαρμογής τους, δουλεύοντας όμως ταυτόχρονα προς τον περιορισμό των μειονεκτημάτων τους καθώς και την αποτροπή εργαλειοποίησής τους από κέντρα και παράκεντρα εξουσίας.

Δρ. Κώστας Μπαλτζής
Αντιπρόεδρος Συλλόγου Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού Α.Π.Θ.

ShareTweet
Προηγούμενο άρθρο

Live/Βουλή (2 μ.μ.): Συζήτηση στη Βουλή για το πανεπιστημιακό τμήμα Πρέβεζας

Επόμενο άρθρο

Κοινωφελής εργασία: «Τρέχουν» οι αιτήσεις για 25.000 θέσεις εργασίας-Ποιοι μένουν εκτός

Σχετικά Άρθρα

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

6 οικονομικά χόμπι για όλη την οικογένεια

26 Ιανουαρίου, 2025

Μια από τις πιο συχνές ανησυχίες των γονιών είναι ότι δε γνωρίζουν πώς να απασχολήσουν δημιουργικά τα παιδιά τους, όταν...

έγγραφα-μετάθεση-απόσπαση-ανάληψη υπηρεσίας

Μεταθέσεις εκπαιδευτικών: Οι προθεσμίες, οι αιτήσεις, τα κριτήρια

24 Οκτωβρίου, 2024

Η διαδικασία των μεταθέσεων είναι πολύπλοκη και απαιτεί προσοχή από τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να υποβάλουν ορθά τις αιτήσεις τους μέσα...

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

Πρωτοφανές ξέσπασμα από την αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα: «Είναι καραγκιοζιλίκια! Οι γιατροί έκαναν…» (video)

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Έξαλλη η αδερφή του τραγουδιστή Εν εξάλλω κατάσταση βγήκε και μίλησε η αδερφή του Δημήτρη Κόκοτα, σχετικά με σενάρια που...

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

Εσπευσμένα στο Υγεία ο Νίκος Μουτσινάς! Νοσηλεύεται μαζί με την Μαρινέλλα

30 Σεπτεμβρίου, 2024

Ποια η κατάσταση της υγείας του Στο νοσοκομείο οδηγήθηκε εσπευσμένα ο Νίκος Μουτσινάς έπειτα από έντονους πόνους στην κοιλιακοί του...

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

«Είναι εν ζωή» – Η ανακοίνωση για την κατάσταση υγείας της Μαρινέλλας μετά την κατάρρευση στο Ηρώδειο

26 Σεπτεμβρίου, 2024

Μαρινέλλα: Οι πρώτες εκτιμήσεις των γιατρών Ευχάριστες είναι οι τελευταίες εξελίξεις με την υγεία της Μαρινέλλας μετά το λιποθυμικό επεισόδιο...

Επόμενο άρθρο

Κοινωφελής εργασία: «Τρέχουν» οι αιτήσεις για 25.000 θέσεις εργασίας-Ποιοι μένουν εκτός

Πανελλαδικές 2022: 5 κλασικά τμήματα που οδηγούν σε καινοτόμες ειδικότητες

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

  • Alfavita (24.290)
  • Esos (4.554)
  • Fresh Education (1.528)
  • ipaidia (10.690)
  • Lifestyle (981)
  • Viral (454)
  • Webex (12)
  • Αθλητικά (121)
  • Αναπληρωτές – Ωρομίσθιοι (285)
  • Αξιολόγηση εκπαιδευτικών (126)
  • Αποσπάσεις – Μεταθέσεις (20)
  • Απόψεις (133)
  • Βάσεις (84)
  • Γλωσσομάθεια (16)
  • Γονείς (739)
  • Γυμνάσιο (7)
  • Δευτεροβάθμια (788)
  • Δημοτικό (16)
  • Δια Βίου Μάθηση (25)
  • Διορισμοί (40)
  • Ειδήσεις (144)
  • Ειδήσεις (723)
  • Ειδική Αγωγή (51)
  • Εκπαίδευση (2.137)
  • Εκπαιδευτική πολιτική (988)
  • Εκπαιδευτικό Υλικό (12)
  • Εκπαιδευτικοί (1.088)
  • Ελλάδα (6.123)
  • ΕΠΑΛ (8)
  • Επιμόρφωση (64)
  • Εργασία (96)
  • Θέματα Εξετάσεων (36)
  • Θρησκεία (51)
  • Ιδιωτικά (15)
  • Ιδιωτικά (61)
  • Ιδιωτική Εκπαίδευση (23)
  • ΙΕΚ (43)
  • ΙΕΠ (12)
  • Κόσμος (1.166)
  • Λύκειο (6)
  • Μαθητές (685)
  • Μεταθέσεις (35)
  • Μεταπτυχιακά (8)
  • Μηχανογραφικό (38)
  • Νηπιαγωγείο (10)
  • Νομοθεσία (38)
  • Οικονομία (324)
  • Πανελλαδικές (441)
  • Περιβάλλον (145)
  • Πολιτική (469)
  • Πολιτισμός (181)
  • Προβολή (3)
  • Πρωτοβάθμια (552)
  • Ροή (40.980)
  • Σεμινάρια – MOOC (33)
  • Στελέχη Εκπαίδευσης (31)
  • Σύλλογοι – Ομοσπονδίες (228)
  • Συνέδρια – Ημερίδες (57)
  • Συνταξιοδοτικό (41)
  • Συντονιστές (11)
  • Τεχνολογία (218)
  • Τράπεζα θεμάτων (7)
  • Τριτοβάθμια (546)
  • Υγεία (848)
  • Ύλη Εξετάσεων (12)
  • Υπ. Παιδείας (976)
  • Φοιτητές (417)
  • Χρήσιμα (7)
Newspedia.gr

Νέα Ανεξάρτητη σελίδα ειδήσεων για την Εκπαίδευση. Όλα τα νέα για εκπαιδευτικούς, γονείς, φοιτητές και μαθητές. Νομοθεσία, Αποσπάσεις, Μεταθέσεις, Συνταξιοδοτικό και όλες οι κατηγορίες της Παιδείας που σας ενδιαφέρουν.

© 2023 Newspedia.gr.

  • Newspedia.gr
  • Πολιτική cookies
  • Όροι χρήσης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • Home 2
  • Newsletter
  • Newspedia.gr – Ειδήσεις για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς, την παιδεία
  • Sample Page
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης – Πολιτική απορρήτου
  • Πολιτική σχετικά με Cookies
  • Πουλιόπουλος Άκης – Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας

© 2023 Newspedia.gr.