Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών χαιρετίζει την προσπάθεια κατάρτισης ενός νέου Προγράμματος Σπουδών από το Υπουργείο Παιδείας, με περιεχόμενο που θα ανταποκρίνεται στις νέες επιστημονικές εξελίξεις και θα προετοιμάζει τους μαθητές και αυριανούς πολίτες για το μέλλον. Η κοινωνία μας, ως κοινωνία κατανόησης του κόσμου έχει ανάγκη από τον κριτικό έλεγχο που προσφέρει η γνώση της Φυσικής, η οποία θεμελιώνει την αιτιακή εξήγηση.
Ωστόσο, η χρονική επιλογή εφαρμογής αυτού του μεταβατικού προγράμματος κρίνεται μάλλον αιφνιδιαστική και ανακύπτει εύλογα το ερώτημα γιατί το Υπουργείο πριν καταρτίσει ένα τέτοιο Πρόγραμμα δεν πραγματοποίησε διάλογο με την ΕΕΦ, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς την χρονική στιγμή εκκίνησης της μεταβατικής περιόδου.
Η επιλογή του περιεχομένου στην πρόταση του Υπουργείου θέτει ένα πλαίσιο που βρίσκει σύμφωνη την ΕΕΦ αλλά χρειάζεται να επισημάνουμε ότι αυτό ταυτόχρονα αναδεικνύει πρακτικά προβλήματα, τα οποία καθιστούν την υλοποίηση του προγράμματος δύσκολη έως ακατόρθωτη.
- Αρχικά, δεν έχει καθοριστεί ένα σχέδιο δράσης για το Πρόγραμμα αυτό, στο οποίο να παρατίθεται ένα χρονοδιάγραμμα, με εκτιμώμενη διάρκεια και στόχους που έχουν τεθεί, για κάθε επιλεγμένο κεφάλαιο της ύλης.
- Επιπλέον, δεν διευκρινίζεται με ποιον τρόπο θα διδαχθεί αυτή η ύλη, από ποιους και με ποιο υπόβαθρο από την Α΄ και Β΄ Λυκείου, όταν οι συνεχείς περικοπές ωρών διδασκαλίας από το ωρολόγιο πρόγραμμα έχουν εξορίσει ή μετατοπίσει ολόκληρα προαπαιτούμενα κεφάλαια! Αυτό έχει στερήσει την απαραίτητη συνέχεια και επιστημονική συνέπεια στην διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής.
- Επιπροσθέτως, αναρωτιόμαστε αν το νέο Πρόγραμμα Μαθηματικών είναι προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις του Προγράμματος της Φυσικής, καθώς διαφοροποιείται πλέον το γνωστικό μαθηματικό υπόβαθρο που απαιτείται για την επιτυχή εφαρμογή του εν λόγω Προγράμματος της Φυσικής.
- Ως προς το περιεχόμενο, η ενίσχυση της Σύγχρονης Φυσικής, με την προσθήκη της Κβαντικής Μηχανικής είναι θετική. Η αφαίρεση όμως των Ρευστών, με τόσες εφαρμογές στην καθημερινή ζωή, κρίνεται ως αστοχία.
- Τέλος, αποτελεί κοινή παραδοχή ότι κάθε αλλαγή, για να είναι επιτυχής και εφαρμόσιμη, χρειάζεται να ξεκινά από την Α΄ τάξη και προοδευτικά να επεκτείνεται στις υπόλοιπες. H χρονική επιλογή υλοποίησης κατευθείαν στην τελευταία τάξη αιφνιδίασε τους μαθητές, οι οποίοι σε ένα μεγάλο ποσοστό ήδη έχουν αρχίσει να προετοιμάζονται για τις εξετάσεις.
Το Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών