Συνολικά 79 δημοτικά και 267 νηπιαγωγεία στην επικράτεια θα λειτουργήσουν φέτος με λιγότερους από 5 μαθητές, ανακοίνωε σήμερα στη Βουλή, η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Β. Διγαλάκη για τις λειτουργικές μεταβολές σχολείων.
“Επίσης”,πρόσθεσε η υφ. Παιδείας, “είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός εγκρίσεως λειτουργίας ολιγομελών τμημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αντιλαμβανόμαστε την υποχρέωση, τη φροντίδα και την ανάγκη της πολιτείας να συνεχίσει να το κάνει αυτό για ανθρώπους που για τους δικούς τους λόγους -τους οποίους εννοείται ότι σεβόμαστε, αντιλαμβανόμαστε και ενθαρρύνουμε- μένουν εκεί”.
Δυστυχώς, υπογράμμισε η Ζέττα Μακρή, ότι ο μαθητικός πληθυσμός –το ζω και στη δική μου περιφέρεια, το ξέρουμε όλοι οι Βουλευτές που πολιτευόμαστε στην περιφέρεια- είναι αυτός που καθορίζει την πορεία των σχολικών μονάδων.
Για την ανάγκη διαφορετικής αντιμετώπισης των υφιστάμενων εξαθέσιων σχολείων της υπαίθρου ως προς τις λειτουργικές μεταβολές, η υφυπουργός Παιδείας, απάντησε στον Β. Διγαλάκη, ως εξής:
- Αυτήν τη στιγμή δεν έχω εξουσιοδότηση από την Υπουργό, η οποία έχει και τη νομοθετική πρωτοβουλία, για αλλαγές στο ισχύον νομικό πλαίσιο, άρα λοιπόν το Υπουργείο μας αυτήν τη στιγμή θα εφαρμόσει την υφιστάμενη νομοθεσία.
- Δεν παραβλέπω τη στιβαρότητα των επιχειρημάτων σας, απλώς αυτήν τη στιγμή αυτό ισχύει και αυτό εφαρμόζουμε.
- Ξέρετε πολύ καλά -έχετε θητεύσει στο Υπουργείο- ότι οι σχολικές μεταβολές πραγματοποιούνται κάθε σχολικό έτος και ισχύουν για το επόμενο και εκδίδεται επίσης και εγκύκλιος που καθορίζει το χρονοδιάγραμμα της επιβολής των απαραίτητων δικαιολογητικών από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τις Περιφερειακές Διευθύνσεις.
- Ακολουθώντας, λοιπόν, την επιβεβλημένη διαδικασία για τις μεταβολές του σχολικού έτους 2022-2023, εκδόθηκε στις 5/11/2021 εγκύκλιος.
- Το θέμα της ήταν οι μεταβολές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2022-2023. Εκεί περιγράφεται η διαδικασία και για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων λαμβάνονται υπόψη ο αριθμός μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι, οι κτηριακές υποδομές, γιατί ο στόχος είναι να υπάρχουν άρτιες, εξοπλισμένες και επαρκώς στελεχωμένες σχολικές μονάδες.
- Επίσης, οι διευθυντές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οφείλουν να αιτιολογούν πλήρως τους λόγους που στοιχειοθετούν την πρόταση και την ανάγκη για μεταβολή. Επαναλαμβάνω για όσους μας ακούνε –γιατί εσείς το ξέρετε- ότι η οργανικότητα των δημοτικών σχολείων καθορίζεται από την ΚΥΑ του 2006.
- Σύμφωνα με αυτήν, σχολεία με 31 ως 45 μαθητές λειτουργούν ως τριθέσια, με 46 ως 100 μαθητές ως τετραθέσια, με 126 ως 150 μαθητές ως εξαθέσια.
- Για τη λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων που αναφερθήκατε, ο αριθμός των τμημάτων ενός σχολείου εξαρτάται από τον αριθμό των μαθητών.
- Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020, στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 25.
- Από επταθέσιο και πάνω ο ελάχιστος αριθμός δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 15.