Σε πλήρη μυστικότητα εξακολουθεί να κρατά η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως το Σχέδιο για το νέο “μοντέλο” διοίκησης των ΑΕΙ, το οποίο θα φέρει τα πάνω κάτω στην λειτουργία των Πανεπιστημίων .
Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε σήμερα στο υπουργικό Συμβούλιο τα βασικά σημεία του Σχεδίου Νόμου , τα οποία ανακοίνωσε και στη Σύνοδο Πρυτάνεων (Διαβάστε εδώ), ενώ δεν ανέφερε τις προθέσεις της για το νέο “μοντέλο” διοίκησης των ΑΕΙ.
Η υπουργός Παιδείας μιλώντας στο υπουργικό Συμβούλιο δήλωσε πως στο Σχέδιο Νόμου το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το δεύτερο δεκαήμερο του Απρίλη θα περιλαμβάνονται και οι διατάξεις για το νέο “μοντέλο” διοίκησης των ΑΕΙ.
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες “παγώνει” η τροπολογία για την τετράμηνη παράταση της θητείας των Πρυτάνεων δέκα Πανεπιστημίων (Δείτε εδώ την τροπολογία) , η οποία είχε “οδεύσει” προς τη Βουλή , μέσω της Γραμματείας της Κυβέρνησης, από την περασμένη Τετάρτη.
Η τροπολογία φέρεται να κρατήθηκε στη Γραμματεία της Κυβέρνησης “μέχρι νεοτέρας”.
Η υπουργός Παιδείας, αμέσως μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου , δήλωσε τα εξής:
“Παρουσίασα σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού Kyriakos Mitsotakis το νέο μας νομοσχέδιο για τα Πανεπιστήμια:
- Εσωτερικό “Erasmus”
- Κοινά και διπλά πτυχία μεταξύ ΑΕΙ
- Start-ups φοιτητών
- Νέες αξιοκρατικές διαδικασίες για εκλογές Καθηγητών
- Βιομηχανικά διδακτορικά
είναι μερικές μόνο από τις ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου.
Προχωράμε δυναμικά για ένα Πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, πιο αυτόνομο, πιο λειτουργικό, πιο εξωστρεφές, σε μεγαλύτερη σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της”.
Οι τέσσερις άξονες που παρουσίασε η Ν. Κεραμέως στο υπουργικό Συμβούλιο είναι οι εξής:
Ο πρώτος άξονας αφορά στην αναβάθμιση της ποιότητας των ΑΕΙ περιλαμβάνει ρυθμίσεις όπως:
- κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων
- εσωτερικό «Erasmus»
- επαγγελματικά μεταπτυχιακά
- ενίσχυση της πρακτικής άσκησης
- βιομηχανικά διδακτορικά
- πλαίσιο για την προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών από το εξωτερικό
- σύγχρονο, αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης Καθηγητών.
Ο δεύτερος άξονας που αφορά στην ενίσχυση της λειτουργικότητας των ΑΕΙ στοχεύει στην αξιοποίηση θεσμικών εργαλείων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, και περιλαμβάνει εκτός από Οργανισμό/Εσωτερικό Κανονισμό ενδεικτικά:
- Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας
- Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού
- Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης
- Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ
- την απελευθέρωση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες.
Ο τρίτος άξονας που αφορά στην προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία αφορά στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ενδεικτικά μέσω θέσπισης πληρέστερου πλαισίου για:
- start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων (incubators/pre-incubators)
- την παροχή υπηρεσιών από πανεπιστημιακά εργαστήρια προς πολίτες/φορείς
- τη δυνατότητα οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων
- θερινά / χειμερινά προγράμματα σπουδών και την υποστήριξη της διεθνοποίησης και της ανάπτυξης συνεργασιών.
Ο τέταρτος άξονας που αφορά στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ θεσπίζει ένα ταχύ και ευέλικτο πλαίσιο για την ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων από πανεπιστήμια του εξωτερικού. Για τον ΔΟΑΤΑΠ δεν θα παρουσιαστεί ολόκληρη η πρόταση καθώς βρίσκεται υπό επεξεργασία.