«Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή», σημειώνει ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης – Τι αναφέρει για τη Φυσική Γ’ Λυκείου
«Άστοχη» χαρακτηρίζει την επιλογή ενός Μεταβατικού Προγράμματος Σπουδών Γ’ Λυκείου ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «έχουν εγκριθεί τα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου».
Παράλληλα, τονίζεται:
«Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών».
Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Κρήτης:
Πριν από μερικές μέρες το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε για την Φυσική , κατά το Σχολικό Έτος 20222023. Το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών επαναφέρει στην ύλη το κεφάλαιο των Κυμάτων που είχε αφαιρεθεί πριν μερικά χρόνια, αφαιρεί το κεφάλαιο των Ρευστών και εισάγει για πρώτη φορά την Κβαντική Μηχανική. Παράλληλα προσαρμόζει το περιεχόμενο του Ηλεκτρομαγνητισμού και τροποποιεί το περιεχόμενο των Ταλαντώσεων και της Μηχανικής Στερεού Σώματος.
Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή, καθώς έχουν εγκριθεί τα νέα αναλυτικά προγράμματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου. Κάθε αλλαγή οφείλει να ξεκινά από την αρχή, ώστε ο μαθητής να μπορεί να θεμελιώσει κλιμακωτά σε κάθε τάξη τις απαραίτητες έννοιες και ολοκληρώνοντας το σχολείο να έχει αποκτήσει τα γνωστικά εργαλεία για την ζωή του και την μετέπειτα πορεία του.
Θεωρούμε θετικές τις αλλαγές στο κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού, καθώς σήμερα διδάσκεται από δύο διαφορετικά βιβλία χωρίς συνοχή μεταξύ τους. Η μείωση της Μηχανικής Στερεού θα πρέπει να συνοδευτεί από τροποποιήσεις της ύλης στην Φυσική της Β Λυκείου, ώστε οι μαθητές να μην συναντήσουν γνωστικές ασυνέχειες. Τέλος, η εισαγωγή της Κβαντικής Μηχανικής είναι σίγουρα σε θετική κατεύθυνση, καθώς η κορυφαία θεωρία του αιώνα μας έρχεται στην σχολική τάξη και στο μάθημα της Φυσικής (να σημειωθεί ότι στοιχεία κβαντικής μηχανικής διδάσκονται στην Χημεία της Γ Λυκείου). Εκτίμηση μας είναι όμως ότι το ύφος του υπάρχοντος σχολικού εγχειριδίου θα «αδικήσει» την Κβαντική Φυσική, δημιουργώντας λάθος εντυπώσεις στους μαθητές. Μια λύση θα ήταν να γίνει επιλογή κάποιων κεφαλαίων από το βιβλίο της Φυσικής Γενικής Παιδείας της Γ Λυκείου που καταργήθηκε πριν από μερικά χρόνια.
Οι φυσικοί όλα αυτά τα χρόνια έχουν εκφράσει τους προβληματισμούς τους για τα αναλυτικά προγράμματα Φυσικής, τις ώρες και τον τρόπο διδασκαλίας τους. Είναι σίγουρα θετικό ότι πραγματοποιούνται αλλαγές, ειδικά στο κομμάτι του περιεχομένου της Φυσικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Κάθε αλλαγή όμως οφείλει να συνοδεύεται από κατάλληλα – σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια, ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και βέβαια αντιστοίχιση των ωρών διδασκαλίας με το φόρτο των αναλυτικών Προγραμμάτων. Είναι αδιανόητο σήμερα να καλούνται οι συνάδελφοι Φυσικοί να καλύψουν, ειδικά στην Β Λυκείου, ένα μεγάλο όγκο ύλης, χωρίς να έχουν τις αντίστοιχες διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας και ταυτόχρονα να έχουν να διαχειριστούν τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων.
Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών.
που μοριοδοτεί και στους δύο πίνακες
«Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή», σημειώνει ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης – Τι αναφέρει για τη Φυσική Γ’ Λυκείου
«Άστοχη» χαρακτηρίζει την επιλογή ενός Μεταβατικού Προγράμματος Σπουδών Γ’ Λυκείου ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «έχουν εγκριθεί τα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου».
Παράλληλα, τονίζεται:
«Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών».
Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Κρήτης:
Πριν από μερικές μέρες το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε για την Φυσική , κατά το Σχολικό Έτος 20222023. Το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών επαναφέρει στην ύλη το κεφάλαιο των Κυμάτων που είχε αφαιρεθεί πριν μερικά χρόνια, αφαιρεί το κεφάλαιο των Ρευστών και εισάγει για πρώτη φορά την Κβαντική Μηχανική. Παράλληλα προσαρμόζει το περιεχόμενο του Ηλεκτρομαγνητισμού και τροποποιεί το περιεχόμενο των Ταλαντώσεων και της Μηχανικής Στερεού Σώματος.
Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή, καθώς έχουν εγκριθεί τα νέα αναλυτικά προγράμματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου. Κάθε αλλαγή οφείλει να ξεκινά από την αρχή, ώστε ο μαθητής να μπορεί να θεμελιώσει κλιμακωτά σε κάθε τάξη τις απαραίτητες έννοιες και ολοκληρώνοντας το σχολείο να έχει αποκτήσει τα γνωστικά εργαλεία για την ζωή του και την μετέπειτα πορεία του.
Θεωρούμε θετικές τις αλλαγές στο κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού, καθώς σήμερα διδάσκεται από δύο διαφορετικά βιβλία χωρίς συνοχή μεταξύ τους. Η μείωση της Μηχανικής Στερεού θα πρέπει να συνοδευτεί από τροποποιήσεις της ύλης στην Φυσική της Β Λυκείου, ώστε οι μαθητές να μην συναντήσουν γνωστικές ασυνέχειες. Τέλος, η εισαγωγή της Κβαντικής Μηχανικής είναι σίγουρα σε θετική κατεύθυνση, καθώς η κορυφαία θεωρία του αιώνα μας έρχεται στην σχολική τάξη και στο μάθημα της Φυσικής (να σημειωθεί ότι στοιχεία κβαντικής μηχανικής διδάσκονται στην Χημεία της Γ Λυκείου). Εκτίμηση μας είναι όμως ότι το ύφος του υπάρχοντος σχολικού εγχειριδίου θα «αδικήσει» την Κβαντική Φυσική, δημιουργώντας λάθος εντυπώσεις στους μαθητές. Μια λύση θα ήταν να γίνει επιλογή κάποιων κεφαλαίων από το βιβλίο της Φυσικής Γενικής Παιδείας της Γ Λυκείου που καταργήθηκε πριν από μερικά χρόνια.
Οι φυσικοί όλα αυτά τα χρόνια έχουν εκφράσει τους προβληματισμούς τους για τα αναλυτικά προγράμματα Φυσικής, τις ώρες και τον τρόπο διδασκαλίας τους. Είναι σίγουρα θετικό ότι πραγματοποιούνται αλλαγές, ειδικά στο κομμάτι του περιεχομένου της Φυσικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Κάθε αλλαγή όμως οφείλει να συνοδεύεται από κατάλληλα – σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια, ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και βέβαια αντιστοίχιση των ωρών διδασκαλίας με το φόρτο των αναλυτικών Προγραμμάτων. Είναι αδιανόητο σήμερα να καλούνται οι συνάδελφοι Φυσικοί να καλύψουν, ειδικά στην Β Λυκείου, ένα μεγάλο όγκο ύλης, χωρίς να έχουν τις αντίστοιχες διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας και ταυτόχρονα να έχουν να διαχειριστούν τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων.
Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών.
που μοριοδοτεί και στους δύο πίνακες