Για εγχειρίδια από το 1999, πανάκριβα δίδακτρα και μείωση στους διδάσκοντες κάνει λόγο ρεπορτάζ του Νίκου Γιαννόπουλου στο News24/7 για το . Το ΕΑΠ έχει σχεδόν 50.000 φοιτητές που πληρώνουν για τις σπουδές τους. Παρόλα αυτά, όμως, ο βαθμός εξέλιξής του είναι μάλλον αργός και δυσανάλογος με το ύψος των διδάκτρων.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ τα 500 ευρώ που αξίζει η κάθε θεματική ενότητα που πληρώνουν όσοι επιθυμούν να φοιτήσουν στα προπτυχιακά προγράμματα (στα μεταπτυχιακά οι τιμές είναι πιο υψηλές) είναι πλέον πάρα πολλά. Ήταν έτσι και αλλιώς αλλά με τις εξελίξεις των τελευταίων δύο ετών (πανδημία, ακρίβεια κτλ) το ποσό πια φαντάζει τεράστιο. Και όμως μέχρι στιγμής δεν μειώνεται και δεν μπαίνει καν θέμα μειώσής του. Και όλα αυτά ενώ το ίδρυμα έχει περιορίσει τα τελευταία δύο χρόνια τα έξοδά του αφού τα πάντα γίνονται εξ αποστάσεως (συναντήσεις φοιτητών-καθηγητών, εξετάσεις). Οι διδάσκοντες, επίσης, δεν παίρνουν πια το εκτός έδρας επίδομα ενώ το ίδρυμα δεν χρειάζεται να εξασφαλίζει αίθουσες για συναντήσεις και εξετάσεις.
Οι διδάσκοντες, επίσης, μειώνονται αριθμητικά ενώ και οι αμοιβές τους, με βάση τις εξελίξεις που περιγράφηκαν παραπάνω, περιορίζονται (πολλές φορές, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα και κατά 40%). Είναι, άρα, απορίας άξιον πως το Πανεπιστήμιο δεν προχωρά σε μείωση των διδάκτρων αφού έτσι και αλλιώς τα λειτουργικά του, και όχι μόνο, έξοδα είναι σαφώς μειωμένα. Και, επίσης, ποια είναι εκείνα τα κίνητρα που δίνει σε καθηγητές για να έρθουν να διδάξουν στο ΕΑΠ.
Παράλληλα καθηγητές του πανεπιστημίου κάνουν λόγο για εγχειρίδια που έχουν γραφτεί πάνω από 23 χρόνια και πλέον δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες της εποχής. Οι καθηγητές ζητούν να αντικατασταθεί το εκπαιδευτικό υλικό, ενώ η απάντηση που παίρνουν είναι ότι “υπάρχει ακόμα διαθέσιμο τιράζ και μέχρι να εξαντληθεί δεν μπορεί να γίνει κουβέντα για νέα εγχειρίδια μελέτης”.
Σύμφωνα, παράλληλα, με πληροφορίες του NEWS 24/7 το σχετικό αίτημα για αντικατάσταση των εγχειριδίων έκανε τρία χρόνια απλώς για να…απαντηθεί (ουσιαστικά αρνητικά) δείγμα του ότι οι ρυθμοί εντός του Πανεπιστημίου δεν είναι οι γρηγορότεροι δυνατοί. Οι διδάσκοντες, επίσης, δεν παίρνουν πια το εκτός έδρας επίδομα ενώ το ίδρυμα δεν χρειάζεται να εξασφαλίζει αίθουσες για συναντήσεις και εξετάσεις.
Η απάντηση του Προέδρου του ΕΑΠ
Σε συνέχεια του ρεπορτάζ του News24/7, o Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής και Καθηγητής, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας απάντησε με επιστολή που απέστειλε στο μέσο.
Στην απάντηση του αναφέρει μεταξύ άλλων:
“α. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι Ν.Π.Δ.Δ, αυτοτελές , αυτοδιοικούμενο και αυτοχρηματοδοτούμενο εκπαιδευτικό ίδρυμα, το οποίο ανήκει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και παρέχει, όπως και τα λοιπά Α.Ε.Ι., προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση και επιμόρφωση. Διαφέρει κατά τον ιδρυτικό του νόμο από τα λοιπά Α.Ε.Ι ως προς τον τρόπο παροχής της ανωτέρω εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, η οποία παρέχεται αποκλειστικά από απόσταση, με την ανάπτυξη και αξιοποίηση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων διδασκαλίας καθώς και ως προς την επιβάρυνση των φοιτητών για την απόκτηση του εκπαιδευτικού υλικού και την εν γένει συμμετοχή τους στις δαπάνες που συνδέονται με την εφαρμογή του συστήματος της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εκπαίδευσης. Υπό το ως άνω θεσμικό πλαίσιο αποτελεί το μοναδικό θεσμοθετημένο στη Χώρα, Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
β. Παρά το γεγονός ότι το Ε.Α.Π. λειτουργεί και αναπτύσσεται αποκλειστικά με ίδιους πόρους, η οικονομική συμμετοχή των φοιτητών του Ιδρύματος, υπολείπεται αυτής των φοιτητών των άλλων Α.Ε.Ι. της Χώρας, όσον αφορά την εκπόνηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Το γεγονός δε αυτό (όσον αφορά το ύψος της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών) μπορεί να επιβεβαιωθεί από μία συγκριτική επισκόπηση των αναφερόμενων στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (https://masters. minedu.gov.gr/Masters/landing/distance/gr#results) στοιχεία, από τα οποία προκύπτει ότι από τα διακόσια δύο (202) προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών «πλήρως εξ αποστάσεως» που παρέχονται από τα Α.Ε.Ι. της Χώρας, τα σαράντα έξι (46) εξ αυτών παρέχονται από το Ε.Α.Π, η δαπάνη δε της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών σε αυτά είναι μικρότερη ή σε ορισμένες περιπτώσεις ίση των λοιπών. Παράλληλα η λειτουργία του Ε.Α.Π. στα προπτυχιακά και στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών διέπεται από ειδικό καθεστώς χορήγησης υποτροφιών ή απαλλαγής (πλήρους ή μερικής) φοιτητών από την οικονομική συμμετοχή η οποία σε κάθε περίπτωση είναι ανταποδοτική.
γ. Όσον αφορά στην ανανέωση του διδακτικού υλικού αυτό βρίσκεται σε διαδικασία διαρκούς ανανέωσης, γεγονός που αναγνωρίζεται από το σύνολο των φοιτητών του Ιδρύματος”.
Για εγχειρίδια από το 1999, πανάκριβα δίδακτρα και μείωση στους διδάσκοντες κάνει λόγο ρεπορτάζ του Νίκου Γιαννόπουλου στο News24/7 για το . Το ΕΑΠ έχει σχεδόν 50.000 φοιτητές που πληρώνουν για τις σπουδές τους. Παρόλα αυτά, όμως, ο βαθμός εξέλιξής του είναι μάλλον αργός και δυσανάλογος με το ύψος των διδάκτρων.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ τα 500 ευρώ που αξίζει η κάθε θεματική ενότητα που πληρώνουν όσοι επιθυμούν να φοιτήσουν στα προπτυχιακά προγράμματα (στα μεταπτυχιακά οι τιμές είναι πιο υψηλές) είναι πλέον πάρα πολλά. Ήταν έτσι και αλλιώς αλλά με τις εξελίξεις των τελευταίων δύο ετών (πανδημία, ακρίβεια κτλ) το ποσό πια φαντάζει τεράστιο. Και όμως μέχρι στιγμής δεν μειώνεται και δεν μπαίνει καν θέμα μειώσής του. Και όλα αυτά ενώ το ίδρυμα έχει περιορίσει τα τελευταία δύο χρόνια τα έξοδά του αφού τα πάντα γίνονται εξ αποστάσεως (συναντήσεις φοιτητών-καθηγητών, εξετάσεις). Οι διδάσκοντες, επίσης, δεν παίρνουν πια το εκτός έδρας επίδομα ενώ το ίδρυμα δεν χρειάζεται να εξασφαλίζει αίθουσες για συναντήσεις και εξετάσεις.
Οι διδάσκοντες, επίσης, μειώνονται αριθμητικά ενώ και οι αμοιβές τους, με βάση τις εξελίξεις που περιγράφηκαν παραπάνω, περιορίζονται (πολλές φορές, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα και κατά 40%). Είναι, άρα, απορίας άξιον πως το Πανεπιστήμιο δεν προχωρά σε μείωση των διδάκτρων αφού έτσι και αλλιώς τα λειτουργικά του, και όχι μόνο, έξοδα είναι σαφώς μειωμένα. Και, επίσης, ποια είναι εκείνα τα κίνητρα που δίνει σε καθηγητές για να έρθουν να διδάξουν στο ΕΑΠ.
Παράλληλα καθηγητές του πανεπιστημίου κάνουν λόγο για εγχειρίδια που έχουν γραφτεί πάνω από 23 χρόνια και πλέον δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες της εποχής. Οι καθηγητές ζητούν να αντικατασταθεί το εκπαιδευτικό υλικό, ενώ η απάντηση που παίρνουν είναι ότι “υπάρχει ακόμα διαθέσιμο τιράζ και μέχρι να εξαντληθεί δεν μπορεί να γίνει κουβέντα για νέα εγχειρίδια μελέτης”.
Σύμφωνα, παράλληλα, με πληροφορίες του NEWS 24/7 το σχετικό αίτημα για αντικατάσταση των εγχειριδίων έκανε τρία χρόνια απλώς για να…απαντηθεί (ουσιαστικά αρνητικά) δείγμα του ότι οι ρυθμοί εντός του Πανεπιστημίου δεν είναι οι γρηγορότεροι δυνατοί. Οι διδάσκοντες, επίσης, δεν παίρνουν πια το εκτός έδρας επίδομα ενώ το ίδρυμα δεν χρειάζεται να εξασφαλίζει αίθουσες για συναντήσεις και εξετάσεις.
Η απάντηση του Προέδρου του ΕΑΠ
Σε συνέχεια του ρεπορτάζ του News24/7, o Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής και Καθηγητής, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας απάντησε με επιστολή που απέστειλε στο μέσο.
Στην απάντηση του αναφέρει μεταξύ άλλων:
“α. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι Ν.Π.Δ.Δ, αυτοτελές , αυτοδιοικούμενο και αυτοχρηματοδοτούμενο εκπαιδευτικό ίδρυμα, το οποίο ανήκει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και παρέχει, όπως και τα λοιπά Α.Ε.Ι., προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση και επιμόρφωση. Διαφέρει κατά τον ιδρυτικό του νόμο από τα λοιπά Α.Ε.Ι ως προς τον τρόπο παροχής της ανωτέρω εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, η οποία παρέχεται αποκλειστικά από απόσταση, με την ανάπτυξη και αξιοποίηση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού και μεθόδων διδασκαλίας καθώς και ως προς την επιβάρυνση των φοιτητών για την απόκτηση του εκπαιδευτικού υλικού και την εν γένει συμμετοχή τους στις δαπάνες που συνδέονται με την εφαρμογή του συστήματος της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εκπαίδευσης. Υπό το ως άνω θεσμικό πλαίσιο αποτελεί το μοναδικό θεσμοθετημένο στη Χώρα, Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
β. Παρά το γεγονός ότι το Ε.Α.Π. λειτουργεί και αναπτύσσεται αποκλειστικά με ίδιους πόρους, η οικονομική συμμετοχή των φοιτητών του Ιδρύματος, υπολείπεται αυτής των φοιτητών των άλλων Α.Ε.Ι. της Χώρας, όσον αφορά την εκπόνηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Το γεγονός δε αυτό (όσον αφορά το ύψος της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών) μπορεί να επιβεβαιωθεί από μία συγκριτική επισκόπηση των αναφερόμενων στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (https://masters. minedu.gov.gr/Masters/landing/distance/gr#results) στοιχεία, από τα οποία προκύπτει ότι από τα διακόσια δύο (202) προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών «πλήρως εξ αποστάσεως» που παρέχονται από τα Α.Ε.Ι. της Χώρας, τα σαράντα έξι (46) εξ αυτών παρέχονται από το Ε.Α.Π, η δαπάνη δε της οικονομικής συμμετοχής των φοιτητών σε αυτά είναι μικρότερη ή σε ορισμένες περιπτώσεις ίση των λοιπών. Παράλληλα η λειτουργία του Ε.Α.Π. στα προπτυχιακά και στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών διέπεται από ειδικό καθεστώς χορήγησης υποτροφιών ή απαλλαγής (πλήρους ή μερικής) φοιτητών από την οικονομική συμμετοχή η οποία σε κάθε περίπτωση είναι ανταποδοτική.
γ. Όσον αφορά στην ανανέωση του διδακτικού υλικού αυτό βρίσκεται σε διαδικασία διαρκούς ανανέωσης, γεγονός που αναγνωρίζεται από το σύνολο των φοιτητών του Ιδρύματος”.