Για “ευνοημένους” στον Πίνακα Α’ Γενικής Εκπ/σης των αποφοίτων των πρώην ΤΕΙ, πριν το 2001, κάνει λόγο το υπουργείο παιδείας , σε έγγραφο το οποίο εξέδωσε,μετά από σχετικό αίτημα εκπαιδευτικών.
Συγκεκριμένα στο έγγραφο το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:
Α. Αφ’ης στιγμής εντοπισθεί η τέλεση σφαλμάτων εκ μέρους της Διοίκησης σε οποιαδήποτε στάδια της διοικητικής διαδικασίας και οποτεδήποτε, η τελευταία, κατά δέσμια αρμοδιότητα, οφείλει να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες προκειμένου να παυθεί η διαιώνιση αυτών, χωρίς παράλληλα να θιγεί το έννομο συμφέρον των διοικούμενων που έχουν ευνοηθεί, σεβόμενη την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου.
Β. Καθίσταται σαφές ότι δεν τίθεται ζήτημα για την ένταξη στον Πίνακα Α’ Γενικής Εκπ/σης των αποφοίτων των πρώην ΤΕΙ, πριν το 2001, όπως εξάλλου και στον επικουρικό πίνακα της ΕΑΕ, βάσει των οριζόμενων προσόντων ένταξης σε αυτόν (παρ. 4 του άρθρου 58 του ν.4589/2019).
Γ. Δεδομένης της διάκρισης της τριτοβάθμιας εκπ/σης σε ανώτερη και ανώτατη, πριν την ένταξη των Τ.Ε.Ι. στην τελευταία, το 2001, και λαμβάνοντας υπόψη ότι το προσοντολόγιο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, για τους εκπ/κούς που ανήκουν στους προβλεπόμενους κλάδους Γενικής Εκπαίδευσης, ορίζει το πτυχίο Α.Ε.Ι. ως βασική προϋπόθεση ένταξης, ειδικά, στον πίνακα Β ́ της ΕΑΕ [περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 56 του ν.4589/2019, Α ́13], μαζί με το επιπλέον προσόν εξειδίκευσης σε αυτή, στον πίνακα Β ́ εντάσσονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι που διαθέτουν πτυχίο (από πρώην ΤΕΙ) με ημερομηνία κτήσης μετά την 11η-6- 2001 (ημερομηνία δημοσίευσης / έναρξης ισχύος του ν. 2916/2001), κατά τα προβλεπόμενα στη νομοθεσία και στην οικεία προκήρυξη του ΑΣΕΠ2.
Επίσης το υπουργείο Παιδείας, στο έγγραφο υπογραμμίζει τα εξής:
Α. Σύμφωνα με το προσοντολόγιο των εκπαιδευτικών κλάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης, ειδικότερα, με βάση τις διατάξεις των περ. ιζ) και ιη) της παρ. 8 του άρθρου 14 του ν.1566/1985 (Α ́167), ορίστηκε ο κλάδος ΑΤ17 Τεχνολόγων, καθώς και τα προσόντα ένταξης σε αυτόν, ως εξής: «πτυχίο της ανώτερης σχολής εκπαιδευτικών τεχνολόγων μηχανικών (ΑΣΕΤΕΜ) της ΣΕΛΕΤΕ ή αντίστοιχο πτυχίο τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος (ΤΕΙ) ή ΚΑΤΕΕ και πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της ΣΕΛΕΤΕ», καθώς επίσης και ο κλάδος ΑΤ18 πτυχιούχων λοιπών τμημάτων ΤΕΙ με προσόν ένταξης το «πτυχίο ΤΕΙ ή ΚΑΤΕΕ και πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της ΣΕΛΕΤΕ…». Δυνάμει της παρ. 12 του ίδιου άρθρου του ίδιου νόμου, ορίστηκε ότι «12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζονται οι ειδικότητες και ο αριθμός των θέσεων για κάθε ειδικότητα των κλάδων ΑΤ12, ΑΤ13, ΑΤ14, ΑΤ17, ΑΤ18, ΑΡ1, και ΜΕ1»1.
Με το άρθρο 29, παρ. 2, του ν. 4521/2018 (Α ́38), ορίστηκαν οι νέοι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ορισμένοι εκ των οποίων προέρχονται από την ενοποίηση, κατά την παρ. 1 του ίδιου άρθρου του ως άνω νόμου, υφιστάμενων κλάδων και ειδικοτήτων. Στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου του ίδιου νόμου ορίζεται ότι:
«Τα προσόντα διορισμού των εκπαιδευτικών στους κλάδους και τις ειδικότητες που ενοποιούνται, παραμένουν ως έχουν στους κλάδους από τους οποίους προέρχονται οι ενοποιημένοι κλάδοι και στις ειδικότητες από τις οποίες προέρχονται οι ενοποιημένες ειδικότητες.».
Στο μεταξύ, με το άρθρο 1 του ν. 2916/2001 (Α ́ 114), τα Τ.Ε.Ι. εντάχθηκαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ως εκ τούτου, έπαψαν να αποτελούν σχολές επαγγελματικής κατεύθυνσης ανώτερης βαθμίδας και κατέστησαν ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα τεχνολογικής κατεύθυνσης. Όπως έχει κριθεί (βλ. ΣτΕ 1958/2000 Ολ.), από τις διατάξεις του άρθρου 16 παρ. 5 του Συντάγματος προκύπτει ότι η ανώτατη εκπαίδευση και η ανώτερη επαγγελματική εκπαίδευση ανήκουν, μεν, και οι δύο στην Τρίτη βαθμίδα της εκπαιδεύσεως, πλην όμως, διακρίνονται σαφώς μεταξύ τους.
Β. Σε εφαρμογή των διατάξεων του αρ. 16 του ν.3699/2008 (Α’ 199), όπως ισχύει, στην αριθμ. 3ΕΑ/ 2022 Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (τ. ΑΣΕΠ 20/18.04.2022), ορίζεται ότι «Η στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης, ήτοι των ΣΜΕ.Α.Ε., των Τμημάτων Ένταξης, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι (παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 3699/2008) γίνεται από:
α) Εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε. πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, και
β) Εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε. πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν σε όλους τους προβλεπόμενους από τις ισχύουσες διατάξεις κλάδους γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
1. Για την ένταξη στον αξιολογικό πίνακα Β ́ Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης απαιτείται:
α) Διδακτορικό δίπλωμα στην Ε.Α.Ε. ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής (ΚΩΔ: 001) ή
β) Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στην Ε.Α.Ε. ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής (ΚΩΔ: 002) ή
γ) Πτυχίο διετούς μετεκπαίδευσης στην Ε.Α.Ε. των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής (ΚΩΔ: 003) ή
δ) Πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής με τουλάχιστον πενταετή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία (50 μήνες) στην Ε.Α.Ε. (ΚΩΔ: 004) ή
ε) Για τον κλάδο ΠΕ11, πέραν των όσων ορίζονται στις περ. α, β, και δ, πτυχίο ΤΕΦΑΑ των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής με κύρια ειδικότητα την «Ε.Α.Ε.» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή» ή την «Ειδική Φυσική Αγωγή-Θεραπευτική Γυμναστική» ή την «Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή» ή την «Προσαρμοσμένη Κινητική Αγωγή» ή την «Άσκηση σε χρόνιες παθήσεις και Αναπηρία» (ΚΩΔ: 005)
2. Για την ένταξη στον επικουρικό αξιολογικό πίνακα απαιτείται:
α) Πιστοποιητικό παρακολούθησης σεμιναρίου επιμόρφωσης – εξειδίκευσης στην ΕΑΕ από ΑΕΙ ή άλλον φορέα του δημόσιου τομέα που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, διάρκειας τουλάχιστον τετρακοσίων (400) ωρών, που πραγματοποιήθηκε σε χρονικό διάστημα τουλάχιστον επτά (7) μηνών (ΚΩΔ: 006) ή
β) Προϋπηρεσία τουλάχιστον ενός διδακτικού έτους (10 μήνες) στην Ε.Α.Ε. (ΚΩΔ: 007) ή
γ) Να είναι εκπαιδευτικοί γονείς παιδιών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω (ΚΩΔ: 008)»